فهرس المقالات غلامعلی فخاری


  • المقاله

    1 - مقایسه مهارت‌های اینترنتی و مهارت‌های حرفه‌ای دبیران مدارس علوم فنی و علوم نظری دوره متوسطه دوم
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1395
    هدف این پژوهش مقایسه مهارت‌های اینترنتی و مهارت‌های حرفه‌ای دبیران شاغل در مدارس علوم فنی و علوم نظری دوره متوسطه دوم استان مازندران بود. روش پژوهش توصیفی از نوع زمینه‌یابی است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران مدارس متوسطه دوم مازندران به تعداد10250 نفر است که از بین آنها أکثر
    هدف این پژوهش مقایسه مهارت‌های اینترنتی و مهارت‌های حرفه‌ای دبیران شاغل در مدارس علوم فنی و علوم نظری دوره متوسطه دوم استان مازندران بود. روش پژوهش توصیفی از نوع زمینه‌یابی است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران مدارس متوسطه دوم مازندران به تعداد10250 نفر است که از بین آنها 194 زن و 218 مرد و در مجموع 412 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. از آزمون تستی چهارگزینه‌ای حاوی 10 سؤال برای اندازه گیری مهارت‌های اینترنتی دبیران استفاده شده که ضریب دشواری آن برابر با 46/0 و پرسشنامه‌ای محقق ساخته در طیف لیکرتی 5 درجه‌ای شامل 20 سؤال برای سنجش میزان مهارت‌های حرفه‌ای دبیران با ضریب الفای 85/0 استفاده شده است. داده‌ها، با استفاده از آزمون t برای دو گروه مستقل، تحلیل واریانس یک‌راهه و آزمون تعقیبی شفه به کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان داد، دبیران مدارس رشته‌های فنی بیشتر از دبیران رشته‌های نظری، دبیران مرد بیشتر از دبیران زن، دبیران کم سابقه بیشتر ازدبیران پرسابقه، و دبیران کم سن بیشتر از مسن‌تر‌ها از مهارت‌های اینترنتی برخوردار بودند. اما بین مهارت‌های اینترنتی دبیران با تحصیلات مختلف تفاوت معنادار نبود. همچنین، بین مهارت‌های حرفه‌ای دبیران زن و مرد، دبیران مدارس رشته‌های فنی و نظری، دبیران پرسابقه و کم سابقه، دبیران مسن و جوان و دبیران با تحصیلات مختلف تفاوت معنادار مشاهده نشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تأثیر مهارت های اینترنتی بر مهارت های حرفه ای معلمان دوره متوسطه استان مازندران
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 5 , السنة 3 , زمستان 1391
    این پژوهش، با هدف سنجش میزان مهارت اینترنتی معلمان دوره متوسطه و تأثیر آن بر مهارت‌های حرفه‌ای آنان انجام شده است. روش تحقیق توصیفی و از نوع زمینه‌یابی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان دوره متوسطه به تعداد 10250 نفر تشکیل داده که از بین آنها 412 أکثر
    این پژوهش، با هدف سنجش میزان مهارت اینترنتی معلمان دوره متوسطه و تأثیر آن بر مهارت‌های حرفه‌ای آنان انجام شده است. روش تحقیق توصیفی و از نوع زمینه‌یابی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان دوره متوسطه به تعداد 10250 نفر تشکیل داده که از بین آنها 412 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات، از آزمون تستی چهارگزینه‌ای حاوی 10 سؤال برای سنجش مهارت اینترنتی معلمان استفاده شده است، که ضریب دشواری آن برابر با 46/0 و پرسش‌نامه‌ای شامل 20 سؤال برای سنجش میزان مهارت‌های حرفه‌ای معلمان با ضریب پایایی 85/0 استفاده شده است. داده‌ها، با استفاده از آزمون t برای دو گروه مستقل و تحلیل واریانس یک‌راهه به کمک نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان داد، مهارت اینترنتی و حرفه‌ای معلمان در حد متوسط می‌باشد. هم‌چنین، آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی شفه نشان دادند که هرچه میزان مهارت اینترنتی معلمان بیشتر باشد، مهارت‌های حرفه‌ای آنان بهتر است. میزان مهارت‌های حرفه‌ای معلمان در مؤلفه‌های تکنولوژی آموزشی با 19/73 درصد و طراحی آموزشی با 35/63 درصد، روش تدریس با 77/57 درصد و ارزش‌یابی تحصیلی با 70/59 درصد به ترتیب بیش‌ترین میزان مهارت را به خود اختصاص داده‌اند. تفاصيل المقالة