فهرس المقالات Golamreza Rahimi


  • المقاله

    1 - طراحی الگوی خط‌مشی‌گذاری توسعه کارآفرینی اقتصادی با محوریت نقش زنان
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 51 , السنة 14 , پاییز 1402
    چکیده زمینه: در فرآیند کارآفرینی، یک کسب و کار راه‌اندازی می‌شود و با استفاده از ایده‌های خلاقانه و نوآورانه، مدل‌های کسب و کاری نوین ایجاد می‌شود. این فرآیند، به عنوان یکی از عوامل مهم توسعهٔ اقتصادی در بسیاری از کشورها شناخته شده است و بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات آ أکثر
    چکیده زمینه: در فرآیند کارآفرینی، یک کسب و کار راه‌اندازی می‌شود و با استفاده از ایده‌های خلاقانه و نوآورانه، مدل‌های کسب و کاری نوین ایجاد می‌شود. این فرآیند، به عنوان یکی از عوامل مهم توسعهٔ اقتصادی در بسیاری از کشورها شناخته شده است و بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی دوره‌هایی در این زمینه ارائه می‌دهند. باتوجه به اهمیت در حال رشد کارآفرینی، خط‌مشی‌گذاری توسعه کارآفرینی، از جنبة تئوریک نیاز به یک مبنای دقیق دارد تا بتوان به ایجاد یک اقتصاد کارآفرینانه با کارآفرینان بیشتر و دستیابی به هدف‌های تعیین شده در کشور کمک کرد. کارآفرینی در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار، امروزه نقش کلیدی است، زیرا در یک اقتصاد پویا ایده ها، محصولات و خدمات همواره در حال تغییرند و از این جهت که تمام عناصر فعال در صحنه اقتصاد (اعم از تولید کننده، مصرف کننده و سرمایه گذار) باید به کارآفرینی بپردازند. از طرفی نیز با حضور زنان در جامعه نقش این قشر بیشتر در فرایندهای اقتصادی جلوه می کند که توجه به آن را امری ضروری می نماید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - راستی آزمایی پارادوکس بهره وری فناوری اطلاعات در اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 2 , السنة 8 , تابستان 1396
    چکیده زمینه: علیرغم محوریت فناوری اطلاعات در دنیای کنونی، بهره وری به عنوان عامل اصلی موفقیت سازمان ها محسوب می شود. در نتیجه با توجه به پتانسیل بسیار زیادی که کاربرد فناوری اطلاعات بر روی کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری و بهبود استانداردهای زندگی دارد؛ سرمایه گذاری بر ر أکثر
    چکیده زمینه: علیرغم محوریت فناوری اطلاعات در دنیای کنونی، بهره وری به عنوان عامل اصلی موفقیت سازمان ها محسوب می شود. در نتیجه با توجه به پتانسیل بسیار زیادی که کاربرد فناوری اطلاعات بر روی کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری و بهبود استانداردهای زندگی دارد؛ سرمایه گذاری بر روی فناوری اطلاعات شدیداً مورد توجه سازمانها واقع شده است. هدف: پژوهش حاضر بدنبال راستی آزمایی پارادوکس بهره وری فناوری اطلاعات از طریق بررسی تأثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر بهره وری در اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی از دیدگاه کارکنان سازمان مذکور، می باشد.روش تحقیق: روش مورد استفاده در این تحقیق روش توصیفی - پیمایشی است و نمونۀ مورد بررسی شامل 256 نفر از مدیران و کارکنان سازمان می باشد که به شیوۀ نمونه گیری هدفدار انتخاب شده اند. همچنین بمنظور جمع آوری داده های تحقیق از پرسشنامه ای سی سؤالی استفاده شده است. یافته ها: نتایج این تحقیق، نشان می دهد که بکارگیری فناوری اطلاعات در اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی، بهره وری سازمان مذکور را افزایش داده است.نتیجه گیری: مطلوبست مدیران اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی با سرمایه گذاری هدفمند،؛ بهینه و موثر بر روی امکانات و تجهیزات فناوری اطلاعات، بدنبال بهبود شاخص های کارایی و اثربخشی به تبع آن افزایش بهره وری سازمان متبوعشان باشند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - آسیب شناسی فرایند ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با رویکرد تئوری داده بنیان
    مدیریت صنعتی , العدد 1 , السنة 16 , بهار 2021
    چکیدهعلیرغم تمام اقدامات صورت پذیرفته در سال‌های اخیر در حوزه ارزیابی عملکرد کارکنان و رشد تفکر سیستمی در انجام این فرایند، سازمان‌ها همچنان از نحوه انجام فرایند ارزیابی عملکرد کارکنان خود و بازخورد نتایج آن راضی نمی باشند. این تحقیق به آسیب شناسی علل عدم اجرای موفق و ک أکثر
    چکیدهعلیرغم تمام اقدامات صورت پذیرفته در سال‌های اخیر در حوزه ارزیابی عملکرد کارکنان و رشد تفکر سیستمی در انجام این فرایند، سازمان‌ها همچنان از نحوه انجام فرایند ارزیابی عملکرد کارکنان خود و بازخورد نتایج آن راضی نمی باشند. این تحقیق به آسیب شناسی علل عدم اجرای موفق و کاربردی فرایند ارزیابی عملکرد در دانشگاه علوم پزشکی کردستان می پردازد. جهت تبیین عوامل تاثیرگذار، از مطالعه کیفی با رویکرد داده بنیاد استفاده گردید. نمونه مطالعه با مشارکت بیست نفر از مدیران میانی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با حداقل سه سال سابقه مدیریت که به شیوه هدفمند و روش گلوله برفی انتخاب شده بودند، شروع و تا اشباع داده‌ها و با رعایت محرمانه بودن اطلاعات و امکان ترک مطالعه در هر زمان که مایل بودند، ادامه یافت.داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته جمع آوری و بر اساس روش کدگذاری اشتراوس کوربین تحلیل گردیدند. بر اساس یافته‌های بدست آمده از این مطالعه، بی توجهی به اولویت‌ها بعنوان مقوله محوری آسیب شناسی فرایند ارزیابی عملکرد کارکنان شناخته گردید .نتایج حاصل از این پژوهش بر اهمیت مداخلات آموزشی در انجام فرایند ارزیابی عملکرد کارکنان تاکید دارد و بازآفرینی روش‌های جاری را با لحاظ نمودن برنامه ریزی آینده نگرانه، توسعه شایستگی‌های ارتباطی و فن آوری و اهتمام در ایجاد سیستم کارآمد منابع انسانی را در اولویت قرار می دهد.واژگان کلیدی: ارزیابی عملکرد کارکنان، آسیب شناسی، تئوری داده بنیاد تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - ارائه مدل سنجش کارایی سرمایه گذاری در منابع انسانی (مطالعه موردی: بازار سرمایه ایران)
    مدیریت بهره‌وری , العدد 65 , السنة 17 , تابستان 1402
    با توجه به نقش و اهمیت استراتژیک حوزه منابع انسانی در ارزش آفرینی سازمانها در فضای کسب و کار امروزی، سرمایه گذاری در این حوزه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف کلی این تحقیق، بررسی عوامل موثر بر کارایی سرمایه‌گذاری در منابع انسانی در بازار سرمایه ایران می باشد. روش تحق أکثر
    با توجه به نقش و اهمیت استراتژیک حوزه منابع انسانی در ارزش آفرینی سازمانها در فضای کسب و کار امروزی، سرمایه گذاری در این حوزه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف کلی این تحقیق، بررسی عوامل موثر بر کارایی سرمایه‌گذاری در منابع انسانی در بازار سرمایه ایران می باشد. روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق را کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل می‌دهند. نمونه آماری شامل 155 شرکت می باشد که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده است. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق‌ساخته بر اساس طیف لیکرت استفاده شد. جهت بررسی نرمال بودن داده‌ها از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و برای آزمون فرضیه‌ها از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که کیفیت سود و پایداری مالی، گزارش مسئولیت اجتماعی، تعهد انگیزشی کارکنان، محافظه‌کاری در گزارشگری مالی، جو سازمانی و بهبود محیط کسب و کار بر کارایی سرمایه گذاری در منابع انسانی تأثیر مثبت و معنی‌داری دارند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - مدل تاثیر رهبری معنوی بر معنویت در کار؛ متغیرهای میانجی عدالت سازمانی و عزت نفس سازمانی
    مهندسی مدیریت نوین , العدد 5 , السنة 4 , زمستان 1394
    هدف از این پژوهش تبیین تاثیر رهبری معنوی بر معنویت در کار با میانجی عدالت سازمانی و عزت نفس سازمانی است. تحقیق فوق به لحاظ هدف کاربردی، از حیث جمع آوری داده ها توصیفی – همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل دبیران شهرستان نقده که از طریق فرمول کوکران و روش نمونه گیری أکثر
    هدف از این پژوهش تبیین تاثیر رهبری معنوی بر معنویت در کار با میانجی عدالت سازمانی و عزت نفس سازمانی است. تحقیق فوق به لحاظ هدف کاربردی، از حیث جمع آوری داده ها توصیفی – همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل دبیران شهرستان نقده که از طریق فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی289 نفر انتخاب شدند. جهت گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه رهبری معنوی فرای و همکاران (2005) با پایایی 93/0، پرسشنامه معنویت در کار میلیمن و همکاران(2003) با پایایی 84/0، پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورهن(1993) با پایایی 88/0 و پرسشنامه عزت نفس سازمانی پیرس و همکاران (1989) با پایایی 88/0 و روایی همگرا و روایی واگرای مناسب استفاده شد. به منظور آزمون نیکویی برازش از مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی تجزیه و تحلیل صورت گرفت. نتایج تحلیل نشان داد، رهبری معنوی بر معنویت در کار، عدالت سازمانی و عزت نفس سازمانی تاثیر مثبت و معنا داری دارد و این تاثیر زمانیکه متغیر های میانجی عدالت سازمانی و عزت نفس سازمانی وارد معادله می شوند، پایدار است. رهبری معنوی 63% از تغییرات معنویت در کار را به طور مستقیم تبیین می کند. متغیر برون زا به طور غیر مستقیم با میانجی گری عدالت سازمانی 23% بر متغیر درون زا تاثیر دارد. همچنین متغیر مستقل با میانجی گری عزت نفس سازمانی بر معنویت در کار 25% تاثیر دارد. ضریب معناداری تمامی مسیرها از96/1 بیشتر می باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - بررسی عوامل موثر برکارایی سرمایه گذاری در منابع انسانی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 5 , السنة 15 , زمستان 1402
    توجه به نیروی انسانی در سازمانها طی سالهای اخیر بخش عظیمی سرمایه سازمانهای پیشرو را به خود اختصاص داده است. اکنون مدیران آگاه و توانمند می دانند که هر چه بیشتر مقدمات توسعه و ارتقای نیروی انسانی را فراهم کنند، موفقیت، کارایی و برتری بالای رقابت سازمان خود را در مقابل سا أکثر
    توجه به نیروی انسانی در سازمانها طی سالهای اخیر بخش عظیمی سرمایه سازمانهای پیشرو را به خود اختصاص داده است. اکنون مدیران آگاه و توانمند می دانند که هر چه بیشتر مقدمات توسعه و ارتقای نیروی انسانی را فراهم کنند، موفقیت، کارایی و برتری بالای رقابت سازمان خود را در مقابل سایر سازمانها تضمین کرده اند.کارآمدترین راه به دست آوردن مزیت رقابتی بالا و مهمترین شاخص برتری با توجه به تغییرات و تحولات شگرف در شرایط فعلی، کارامدتر و توانمند کردن منابع انسانی در سازمانها می باشد.نیروی انسانی والاترین سرمایه‌ای است که سازمان‌ها در اختیار دارند. هدف کلی این تحقیق، ارائه مدلی بر کارایی سرمایه‌گذاری در منابع انسانی در بازار سرمایه ایران می‌باشدجامعه آماری این تحقیق را کلیه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل می‌دهند. . روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی بود. نمونه آماری شامل 155 شرکت می‌باشد که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده است. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق‌ساخته بر اساس طیف لیکرت استفاده شد. جهت بررسی نرمال بودن داده‌ها از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و برای آزمون فرضیه‌ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که کیفیت گزارشگری مالی، افشای سرمایه انسانی، در منابع انسانی تأثیر مثبت و معنی‌داری دارند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - بررسی و استخراج عناصر تشکیل دهنده حکمت سازمانی و ارزیابی آن با استفاده از متد MCDM فازی
    نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 5 , السنة 16 , زمستان 1399
    چکیده حکمت، این مفهوم نمایان گر رشد قوای فکری و توسعه رفتار انسانی است در پژوهش حاضر براساس هدف از نوع تحقیقات کاربردی است، و از نظر روش انجام، از نوع تحقیق توصیفی- پیمایشی است. به منظور تهیه و تدوین مبانی نظری بررسی سوابق تحقیق از روش کتابخانه‌ای استفاده می شود، همچنین أکثر
    چکیده حکمت، این مفهوم نمایان گر رشد قوای فکری و توسعه رفتار انسانی است در پژوهش حاضر براساس هدف از نوع تحقیقات کاربردی است، و از نظر روش انجام، از نوع تحقیق توصیفی- پیمایشی است. به منظور تهیه و تدوین مبانی نظری بررسی سوابق تحقیق از روش کتابخانه‌ای استفاده می شود، همچنین جهت جمع‌آوری اطلاعات بمنظور سنجش و شناسایی شاخص ها و ارزیابی از روش میدانی بهره‌گیری می گردد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها ابتدا بعد از شناسایی ابعاد و متغیرهای حکمت سازمانی، برای حذف عوامل نامرتبط و نیز دسته بندی آنها با کمک تحلیل عاملی این کار انجام شد؛ اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته با 34 گویه جمع آوری گردید و اولویت نیز با روش AHP فازی انجام گرفته است. نتایج نشان می دهد که متغیرها و عوامل حکمت سازمانی در شرکت شهرکهای صنعتی استان کرمانشاه عبارتند از: 1- یادگیری (مستمر)، 2- تفکر (سیستمی و خردمندانه)، 3- ارزشها و اعمال اخلاقی، 4- خلاقیت و نوآوری، 5- هوش و ذکاوت (مبتنی بر تجربه). همچنین سطح حکمت سازمانی برابر 3.91 شد که با اطمینان 95 درصد مورد تایید قرار گرفت و مقادیر عوامل 5 گانه نیز با اطمینان 95 درصد مورد تایید قرار گرفتند. نهایتاً با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی برای اولویت بندی عوامل حکمت سازمانی استفاده شد که ترتیب و اولویت هر یک از عوامل 5 گانه بدین شرح است: 1_ یادگیری (مستمر)؛ 2_هوش و ذکاوت؛ 3- خلاقیت و نوآوری؛ 4-ارزشها و اعمال اخلاقی و اولویت 5- تفکر (سیستمی و خردمندانه) می باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - طراحی و تدوین الگوی مدیریت جامع عملکرد بر اساس رویکرد فرآیند محور در سه لایه (فردی، گروهی و سازمانی) در دستگاه های دولتی
    تحقیقات مدیریت آموزشی , العدد 4 , السنة 12 , پاییز 1399
    هدف از این پژوهش، طراحی نظام جامع مدیریت عملکرد سازمان بر اساس رویکرد فرآیند محور در سه لایه (فردی، گروهی و سازمانی) در سازمان‌های دولتی است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به گارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است . جامعه‌ی آماری پژوهش خبرگان دانشگاهی، اجرا أکثر
    هدف از این پژوهش، طراحی نظام جامع مدیریت عملکرد سازمان بر اساس رویکرد فرآیند محور در سه لایه (فردی، گروهی و سازمانی) در سازمان‌های دولتی است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به گارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است . جامعه‌ی آماری پژوهش خبرگان دانشگاهی، اجرایی و همچنین در اجرای الگو کلیه کارشناسان و روسا و مدیران استان آذربایجان غربی می‌باشد. نمونه‌ی آماری با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند شامل 12نفر از خبرگان دانشگاهی و 8 نفر خبرگان سازمانی آشنا به مباحث ارزیابی عملکرد مصاحبه شد تجزیه تحلیل داده‌ها در سه مرحله گذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت و بر اساس آن مدل کیفی پژوهش طراحی شد .نتایج این بخش به شناسایی 27 مولفه در بخش سازمانی، 8 مولفه در بخش فردی و 5 مولفه در بخش گروهی منجر شده است. نتایج پژوهش نشان داد، ابعاد فردی شامل (انگیزش، ارتباطات، رشد و یادگیری، توسعه توانمندی‌ها، دستیابی به اهداف فردی، خلاقیت و نوآوری)، ابعاد گروهی شامل (مشارکت‌های گروهی، دستیابی به اهداف گروهی، خلاقیت تیمی) و بعد سازمانی شامل (مدیریت منابع انسانی، فرآیند های داخلی، مشتریان و ذینفعان، عملکرد مالی، دستیابی به اهداف سازمانی، کیفیت ارائه خدمات، انعطاف‌پذیری) می‌باشد تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - کاربرد روش دیمتل در شناسایی میزان اثرات ابعاد معماری منابع انسانی در بیمارستان‌های علوم پزشکی کشور.
    تحقیقات مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 12 , بهار 1400
    در محیط بیمارستان‌ها نقش مدیریت منابع انسانی و توجه به کارکنان برای همه مدیران حساس‌تر از سازمان‌های دیگر هست، یکی از راه‌های پیش گرفتن از رقبا در صنعت بهداشت و درمان مدیریت مؤثر منابع انسانی پویایی را می‌طلبد که به این تحولات پاسخ‌های مناسبی بدهد از این ‌رو شناسایی میز أکثر
    در محیط بیمارستان‌ها نقش مدیریت منابع انسانی و توجه به کارکنان برای همه مدیران حساس‌تر از سازمان‌های دیگر هست، یکی از راه‌های پیش گرفتن از رقبا در صنعت بهداشت و درمان مدیریت مؤثر منابع انسانی پویایی را می‌طلبد که به این تحولات پاسخ‌های مناسبی بدهد از این ‌رو شناسایی میزان اثرات ابعاد در معماری منابع انسانی بیمارستان‌های علوم پزشکی کشور یک امر ضروری است.در این پژوهش تلاش شده است ، ابتدا با مراجعه به مطالعات مشابه و نظرات خبرگان عوامل بالقوه موثر در معماری منابع انسانی را شناسایی و سپس با بکاگیری روش دیمتل ، ساختار سلسه مراتبی از عوامل به همراه روابط تاثیرگذاری و تاثیر پذیری متقابل شناسایی شده و در نهایت عوامل مهم و تاثیر گذار بر سازمان هوشمند ، استخراج شود . جامعه آماری پژوهش مدیران و متخصصان مربوطه در سازمان تامین اجتماعی طی مهر و آبان ماه 1397 و ابزار اصلی گرد آوری داده ها نظر سنجی به صورت پرسشنامه بوده است . نتایج پژوهش ها نشان داد که در بین معیارهای 29 گانه ، معیار کاربردی بودن، سرمایه سازمان، فرایندهای مدیریتی، چشم‌انداز و مأموریت، توجیه اقتصادی و بهسازی و نوسازی با بیشترین مجموع سطری در بین سایر معیارها در راه انتخاب پرنفوذی بین مؤلفه‌ای معماری منابع انسانی دارای بیشترین اثرگذاری بر روی سایر عناصر است و شناسایی نیازها با کمترین اثرگذاری را بر روی سایر عناصر را داراست. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - ارائه الگوی فرآیندی جانشین پروری به روش تئوری داده بنیاد (مورد مطالعه: کمیته امداد امام خمینی (ره))
    تحقیقات مدیریت آموزشی , العدد 5 , السنة 11 , زمستان 1398
    تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی فرآیندی جانشین پروری با روش تئوری داده بنیاد در کمیته امداد امام خمینی (ره) به انجام رسیده است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، و از لحاظ رویکرد پیمایشی-اکتشافی می باشد. جامعه آماری این تحقیق گروهی از خبرگان حوزه مدیریت منابع انسانی شامل اسا أکثر
    تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی فرآیندی جانشین پروری با روش تئوری داده بنیاد در کمیته امداد امام خمینی (ره) به انجام رسیده است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، و از لحاظ رویکرد پیمایشی-اکتشافی می باشد. جامعه آماری این تحقیق گروهی از خبرگان حوزه مدیریت منابع انسانی شامل اساتید دانشگاه، مشاورین منابع انسانی و مدیران ارشد کمیته امداد امام خمینی (ره) بودند و مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. این انتخاب و انجام مصاحبه، تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و پس از آن متوقف شد. در این تحقیق، از روش نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد. به این نحو که اولین فرد خبره، بر اساس نظر بررسی های اولیه و نظرخواهی از استاد محترم راهنما انتخاب شد و پس از اتمام مصاحبه با فرد اول، از وی درخواست گردید فرد یا افراد خبره دیگری که می توانند در حوزه جانشین پروری مدیران ستادی در کمیته امداد امام خمینی (ره) صاحب نظر بوده و به غنای مدل تحقیق کمک نمایند، معرفی کند. این فرایند تا رسیدن به اشباع نظری محقق ادامه یافت. سرانجام این روش، مصاحبه با 9 نفر از خبرگان بود. در این تحقیق، از آنجایی که از روش تئوری داده بنیاد استفاده گردید، ابزار اصلی جمع آوری داده ها مصاحبه های عمیق و غیرساختار یافته با خبرگان حوزه منابع انسانی بود. سرانجام پس از طی کدگذاری های سه گانه باز، محوری و انتخابی، مدل مفهومی تحقیق بر اساس مدل پارادایمی طراحی شد. تفاصيل المقالة