فهرس المقالات ملیحه پورستارمهادی


  • المقاله

    1 - بررسی «انکار اولیای الهی به عنوان وسیله» در تفسیر «مصطفی حسینی طباطبائی»
    پژوهشنامه معارف اهل بیت علیه السلام , العدد 6 , السنة 2 , زمستان 1402
    جریان وهابی¬گرای "قرآنیان" با شعار بازگشت به قرآن و ادعای حذف خرافات در شیعه و طرح دیدگاههای کلامی سلفیت ، برخی از بنیان¬های عقیدتی شیعه را که مبانی کلامی و قرآنی متقن دارد، مورد تخطئه قرار داده است. مصطفی حسینی طباطبائی مؤلف تفسیر «بیان معانی در کلام ربانی» از جمله عنا أکثر
    جریان وهابی¬گرای "قرآنیان" با شعار بازگشت به قرآن و ادعای حذف خرافات در شیعه و طرح دیدگاههای کلامی سلفیت ، برخی از بنیان¬های عقیدتی شیعه را که مبانی کلامی و قرآنی متقن دارد، مورد تخطئه قرار داده است. مصطفی حسینی طباطبائی مؤلف تفسیر «بیان معانی در کلام ربانی» از جمله عناصر این جریان، در تفسیر خود با ردّ واسطه¬گری و وسیله¬جویی درتقرب به خدا، هرگونه توسل به اولیای الهی را ردّ نموده و با نفی انتساب وسیله به اولیای الهی در آیات قرآنی و محدود نمودن آن به اعمال صالح، با شبیه¬سازی توسل شیعیان به عبادت بت¬پرستان، شیعیان را به قبر¬پرستی متّهم نموده است. در این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی بر اساس آیات قرآن و روایات، ثابت شد اولیای الهی از جمله مصادیق وسیله در آیه يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَه بوده و تتبّع ناقص وی به آیات قرآن مبنی بر توسل به رسول خدا و کم¬اعتنایی وی به احادیث صحیح در این زمینه، از جمله دلایل این پیش¬داوری است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی عصمت از خطا و اشتباه پیامبران در تفسیر مصطفی طباطبائی
    پژوهشنامه معارف اهل بیت علیه السلام , العدد 8 , السنة 3 , تابستان 1403

    مصطفی حسینی طباطبائی از م أکثر

    مصطفی حسینی طباطبائی از مفسّران جریان سلفی­ گرای قرآنیان در تفسیر خود با نام «بیان معانی در کلام ربّانی»، عصمت  پیامبران صلوات الله علیهم اجمعین را محدود به ابلاغ وحی دانسته و خطا و اشتباه را از سوی ایشان جایز دانسته است. سپس وی با تفسیر آیات عتاب­ مانند، استغفار پیامبران را دلیلی بر ارتکاب خطا و اشتباه توسط آنها دانسته و پیامبر گرامی اسلام (ص) را به شتاب­ ورزی در امور هدایتی متهم نموده است. از آن­جایی که ارتباط عصمت با حجیّت گفتار و رفتار فرستادگان خداوند تعالی، این بحث را از حساسیّت فوق العاده ­ای برخوردار نموده است، در این مقاله به روش توصیفی تحلیلی پس از بیان مراتب عصمت پیامبران و نیز مراتب صبر و اشتباه پیامبران صلوات الله علیهم، به اشکالات مبنایی مصطفی طباطبائی همچون عدم توجه به استدلال­های عقلی و روایی عصمت، عدم تفکیک مراتب عصمت پیامبران، عدم توجه به علم حضوری و شهودی پیامبران، ترجمه اشتباه برخی واژگان عتاب مانند قرآن، پرداخته شد.

    تفاصيل المقالة