این پژوهش با هدف ارزیابی و تحلیل استنادی مجله مطالعات ادبیات تطبیقی طی سالهای 1386تا 1392 انجام شده است. یافتهها حاکی از آن است که مجله مطالعات ادبیات تطبیقی در هفت سال مورد بررسی 262 مقاله در 28 شماره منتشر نموده است. آمار مشارکت نویسندگان نشان میدهد در سالهای مورد أکثر
این پژوهش با هدف ارزیابی و تحلیل استنادی مجله مطالعات ادبیات تطبیقی طی سالهای 1386تا 1392 انجام شده است. یافتهها حاکی از آن است که مجله مطالعات ادبیات تطبیقی در هفت سال مورد بررسی 262 مقاله در 28 شماره منتشر نموده است. آمار مشارکت نویسندگان نشان میدهد در سالهای مورد بررسی 15/51 درصد مقالات تک نویسنده بوده است. به بیان دیگر در چهار سال نخست مشارکت علمی نویسندگان ضعیف بوده و اکثر مقالات تک نویسنده بوده است؛ ولی در سه سال اخیر نویسندگان به سمت مشارکت گروهی و همتألیفی در نگارش مقالات روی آوردند. این پژوهش نشان میدهد که مهدی ممتحن با 22 مقاله به عنوان پرکارترین نویسنده این مجله معرفی میگردند. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت با 46 مقاله به عنوان دانشگاه پرتولید در جایگاه نخست قرار دارد. نویسندگان این مجله در میان منابع اطلاعاتی حدود 90 درصد از کتابها استفاده نمودهاند و قریب به 71 درصد منابع اطلاعاتی مقالات این مجله به زبان فارسی بوده است.
تفاصيل المقالة
غاده السمان شاعر سوری عصر معاصر است که زن، عشق، تبعیض و تعصب ستیزی از بن مایه های اصلی اکثر اشعارش می باشد. در جهان او را بیشتر به عنوان نویسنده میشناسند. پروین اعتصامی شاعره ایرانی است که در اشعارش عشق به انسانیت، آزادگی، عدالت اجتماعی، علم، هنر و عشق به قشرهای محروم أکثر
غاده السمان شاعر سوری عصر معاصر است که زن، عشق، تبعیض و تعصب ستیزی از بن مایه های اصلی اکثر اشعارش می باشد. در جهان او را بیشتر به عنوان نویسنده میشناسند. پروین اعتصامی شاعره ایرانی است که در اشعارش عشق به انسانیت، آزادگی، عدالت اجتماعی، علم، هنر و عشق به قشرهای محروم و رنج دیده جامعه موج می زند. این پژوهش، زندگینامه و اشعار دو بانوی شاعر را مورد بررسی قرار داده و تشابه و اختلاف در مضامین را برمی شمرد و به این نتیجه میرسد که چگونه دو شاعر در دو برهه زمانی نزدیک به هم تا این اندازه می توانند از مشابهت برخوردار باشند و از دریچه احساس و عاطفه این دو زن، جهان و مسائل موجود در آن را بنگرند، و به اندیشهای نو و بدیع در تطبیق میان ادبیات فارسی و عربی دست یابند.
تفاصيل المقالة
این پژوهش کوشیده است با روش توصیفی و تحلیلی و به مدد قرآن به عنوان نخستین و مهمترین منبع در این حوزه به بررسی و تبیین درباره اهداف بیداری اسلامی بپردازد. نتیجه پژوهش دستیابی به یک هدف غایی، یعنی قرب الهی و با استمداد از آیات وحی الهی برای استحکام دولت اسلامی، ثبات و بق أکثر
این پژوهش کوشیده است با روش توصیفی و تحلیلی و به مدد قرآن به عنوان نخستین و مهمترین منبع در این حوزه به بررسی و تبیین درباره اهداف بیداری اسلامی بپردازد. نتیجه پژوهش دستیابی به یک هدف غایی، یعنی قرب الهی و با استمداد از آیات وحی الهی برای استحکام دولت اسلامی، ثبات و بقای نظام اسلامی و ایجاد نظام عادلانه اسلامی است که امت مسلمان باید آنها را تحقق بخشد و آثار شرک در تمام این جنبهها را بزداید و روح توحیدجویی و قرب به خدا را در تمام ارکان سیاسی و کارگزاران نظام، قانونمند و اجرایی سازد. شناخت حق از باطل نخستین جنبش و حرکت در بیداری اسلامی است که تنها وسیله شناسایی آن همان قرآن و عترت است که میزان است و ثقل اکبر و ثقل اصغر نامیده میشود. بیداری اسلامی هدفش حرکت با موازین اسلامی است؛ موازینی که قوانینش را قرآن و عترت مهیا میسازد. هدف غایی و مطلوب بیداری اسلامی در نظر قرآن، رسیدن به قرب الهی و انسان کامل شدن است. لازمه این کار نیز تکوین نظامی است که در آن، مکتب الوهیت و ایده توحید تحقق یابد و انسان در آن نظام بتواند به تکامل برسد؛ از بند دنیا و نقایص خود خارج شود و زمینه برای حیات حقیقی و مستمر او ذیل ایده توحید فراهم شود. پس برای رسیدن به این منظور اهداف بلند بیداری اسلامی در قرآن را باید جستوجو کرد تا هدف و مقصد نهایی مشخص گردد.
تفاصيل المقالة
فصلیة دراسات الادب المعاصر
,
العدد1,السنة
9
,
بهار
2018
عبدالرحمن ابن خلدون عالم اسلامی ومؤرخ اجتماعی، مفکر عالمی ذاعت شهرته واستفاض صیته لنظریة جلیلة استحدثها وأطلق علیها "علم العمران البشری" ولقد اهتم الدارسون فی أنحاء العالم بدراسة نظریته وآثاره المؤلفة نظرا إلی مکانة الاندلس فی العالم الاسلامی وإلی أهمیة دراسة التطورات ا أکثر
عبدالرحمن ابن خلدون عالم اسلامی ومؤرخ اجتماعی، مفکر عالمی ذاعت شهرته واستفاض صیته لنظریة جلیلة استحدثها وأطلق علیها "علم العمران البشری" ولقد اهتم الدارسون فی أنحاء العالم بدراسة نظریته وآثاره المؤلفة نظرا إلی مکانة الاندلس فی العالم الاسلامی وإلی أهمیة دراسة التطورات الاجتماعیة والسیاسیة والحضاریة فیها. الدکتور طه حسین یری بأن التطورات الاجتماعیة والسیاسیة أثر من آثار التطور الفکری والأدبی فدراسة الأدب خاصة أدب العالمین الکبیرین یعطینا صورة حیة عن واقع المجتمع وتطوراته. علی هذا قامت هذه الورقة بدراسة وتحلیل رسائل أرسلها کل من ابن خلدون والوزیر الأدیب ابن الخطیب بعضهم لبعض رغبة للتعریف والتعرّف علی حیاتهما المتقلّبة وآرائهما. إنّهما قد عالجا الأحداث التاریخیة فی ثوب أدبی له تعابیر أدبیة مؤثرة. أضف إلی ذلک أنّ هذه الرسائل تدلّ علی افتنان ادبی من قبلهما کما تفید إفادات سیاسیة، وتاریخیة، وعلمیة، وأدبیة.
تفاصيل المقالة
فصلیة دراسات الادب المعاصر
,
العدد5,السنة
12
,
زمستان
2020
الماء فی النصوص الدینیة هو رمز للمعرفة والحیاة والطهارة والشفافیة، ولهذا العنصر فی النصوص العرفانیة مفاهیم أعمق ویرمز إلی النقاوة الذاتیة والحیاة الخالدة والأنوار والمظاهر الإلهیة. فی هذه النصوص یتناسق رمز العطش حسب المفاهیم الرمزیة لعنصر الماء ویکون له معنی خاص. ومن أکثر
الماء فی النصوص الدینیة هو رمز للمعرفة والحیاة والطهارة والشفافیة، ولهذا العنصر فی النصوص العرفانیة مفاهیم أعمق ویرمز إلی النقاوة الذاتیة والحیاة الخالدة والأنوار والمظاهر الإلهیة. فی هذه النصوص یتناسق رمز العطش حسب المفاهیم الرمزیة لعنصر الماء ویکون له معنی خاص. ومن أبرز مفاهیمه وأکثرها تمیُّزاً، التعبیر عن شوق المُرید وشغفه للوصول إلی الحبیب. إنّ قضیة الماء والعطش فی وقعة عاشوراء متجذرة فی الواقع ولکن التعبیر عن التآویل والتعابیر العرفانیة والرمزیة للأحداث التی تتعلق بالماء والعطش هو أمر لافت للنظر والتأمل، خاصة حینما تمتزج هذه التعابیر بالفنون الشعریة والصور البیانیة وتکسی أقوال وتصرُّفات المشارکین فی هذا المشهد من التاریخ نکهة ولوناً جدیداً. طلب الماء أحیانا یعنی طلب مقام الفناء فی الشیخ وتارة یعنی الفناء فی الله والسقایة تعنی غرف ماء المعرفة والحقیقة من منهل التوحید وإیصاله إلی عطاشی طریق الحق. لهذه التعابیر جذور وخلفیة فی النصوص الأدبیة والأشعار العرفانیة.
تفاصيل المقالة
فصلیة دراسات الادب المعاصر
,
العدد2,السنة
7
,
تابستان
1437
غسان کنفانی کاتب، وناقد، وروائی وشاعر شهید، قد خرج بروایاته العدیدة عن دائرة الواقع الاجتماعی المحلی إلی القضایا الانسانیة العامة التی تتعلق بالوجود وبالإنسان. یدین غسان فی روایته، رجال فی الشمس، کل الأطراف التی تسبب فی نکبة فلسطین، القیادات العاجزة، والقیادات الخائنة و أکثر
غسان کنفانی کاتب، وناقد، وروائی وشاعر شهید، قد خرج بروایاته العدیدة عن دائرة الواقع الاجتماعی المحلی إلی القضایا الانسانیة العامة التی تتعلق بالوجود وبالإنسان. یدین غسان فی روایته، رجال فی الشمس، کل الأطراف التی تسبب فی نکبة فلسطین، القیادات العاجزة، والقیادات الخائنة والشعب المستسلم والذین تخلوا عن الأرض لیبحثوا عن خلاصهم الخاص والهرب هو الذی ینسی الانسان ذاته وآماله. فکرة الهرب من الواقع هی من الأفکار التی تخضع للرفض فی هذه الروایة.
تفاصيل المقالة
فصلیة دراسات الادب المعاصر
,
العدد2,السنة
4
,
تابستان
1433
القرآن الکریم والإکتشافات العلمیة الحدیثة
الملخص إنّ القرآن العظیم کلام الله عزّوجلّ، أنزله علی رسوله الحق، وجعله إعجازا له فی صدق دعوته إلی الله تعالی. فکما أکّد القرآن العظیم بنفسه علی ذلک، إنّه حافل بإشارات وحقائق علمیة دقیقة بصورة مذهلة یکتشفها العلماء الیوم، وبعض أکثر
القرآن الکریم والإکتشافات العلمیة الحدیثة
الملخص إنّ القرآن العظیم کلام الله عزّوجلّ، أنزله علی رسوله الحق، وجعله إعجازا له فی صدق دعوته إلی الله تعالی. فکما أکّد القرآن العظیم بنفسه علی ذلک، إنّه حافل بإشارات وحقائق علمیة دقیقة بصورة مذهلة یکتشفها العلماء الیوم، وبعضها حدیثة جداً. وقد أخبر ربّ العالمین فی کتابه العزیز عن تلک المکتشفات قبل 14 قرناً. فإنّ من الخصائص العجیبة للقرآن دقّة کلماتها، ما یثبت صدورها عن الله عزّوجلّ، ومن الإشارات العلمیة التی اکتشفها العلماء حتی الیوم، إشارات علمیة عن الکون والسماء، مثل اکتشاف بدایة الکون ونهایته، وتوسّع الکون، والثقوب السوداء، والنجوم النابضة، والنسیج الکونی، والحیاة فی الفضاء، وغیر ذلک مما یرتبط بالکون والسماء. ومنها إشارات علمیة عن الأرض والجبال، مثل وجود أسرار بدایة الخلق فی الأرض، والکلام عن طبقات الأرض، وهما بحثان علمیان دقیقان. ومنها الإعجاز فی المیاه والبحار، ومنها الإجاز فی علو الطب والنفس، وفیه أسرار عن الشفاء والغذاء، وأسرار عن المخلوقات.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications