فهرس المقالات مهدی شفائی


  • المقاله

    1 - دراسة مقارنة لشعر محمد حسین شهريار ونازک الملائکة من منظور النقد الاجتماعی
    فصلیة دراسات الادب المعاصر , العدد 4 , السنة 13 , پاییز 2021
    إن شهريار ونازک الملائکة يعتبران کشاعرين رائدين في الأدبين الفارسي والعربي المعاصرين. هناک قواسم مشترکة بين آراءهما. حصلت هذه الأخيرة علی حب حقيقي بعد الخيبة في العلاقات الغرامية والإصابة بالحيرة والحزن حتی وصلت إلی إنشاد الشعر الغرامي بمراتبه العليا. قد ظهر روح مکافحة أکثر
    إن شهريار ونازک الملائکة يعتبران کشاعرين رائدين في الأدبين الفارسي والعربي المعاصرين. هناک قواسم مشترکة بين آراءهما. حصلت هذه الأخيرة علی حب حقيقي بعد الخيبة في العلاقات الغرامية والإصابة بالحيرة والحزن حتی وصلت إلی إنشاد الشعر الغرامي بمراتبه العليا. قد ظهر روح مکافحة الظلم وحب الإنسان والعدالة وبيان الآلام الاجتماعية في أشعارهما. هذان الشاعران يعدّان الآلام الاجتماعية المصابة بها بلادهما مصوّرين شعورهما بالمسؤولية إزاء الوطن. لا شک أنه کان لشهريار ما کان لنازک من لغة نافذة سلسة في کتابة قصص الحياة الدراماتية إلی حد لانکاد نراه بين الشعراء المعاصرين. فالأشعار الاجتماعية والسياسية لشهريار وغزله الغرامي وأشعاره الترکية خاصة تلقي الضوء علی حنينه إلی أيامه الطفولية، الأمر الذي يعجب به سائر الشعراء في الأدبين الترکي والفارسي والأدب العالمي. تهدف المقالة معتمدة علی المنهج الوصفي التحليلي إلی التعريف بالخلود وجذبة الأشعار الاجتماعية والعرفانية لهذين الشاعرين کي تکشف عن سر تأثير ذوي المعرفة والرأي في تطور مضامين کالعدالة وکفاح الظلم والفقر والعلاقات الغرامية. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - فَرگشتِ تاریخی- اعتقادیِ واژه «حُبّ» از ادبیّات عصر جاهلی تا آموزه‌های عرفان اسلامی
    عرفان اسلامی , العدد 5 , السنة 15 , زمستان 1397
    بحث و تحقیق دربارة محتوا و ساختارهای لفظی و معنویِ قرآن کریم از نخستین رویکردهای علما و اندیشمندانِ مسلمان در تاریخ اسلام محسوب می‌شود؛ اهمّیت این رویکردها تا بحدّی است که درکِ زمینه‌ها و ویژگی‌های لفظی و بلاغی قرآن کریم را بستری برای فهم درست و صحیحِ اندیشه‌های وحیانی أکثر
    بحث و تحقیق دربارة محتوا و ساختارهای لفظی و معنویِ قرآن کریم از نخستین رویکردهای علما و اندیشمندانِ مسلمان در تاریخ اسلام محسوب می‌شود؛ اهمّیت این رویکردها تا بحدّی است که درکِ زمینه‌ها و ویژگی‌های لفظی و بلاغی قرآن کریم را بستری برای فهم درست و صحیحِ اندیشه‌های وحیانی می‌دانند. محور همنشینی واژه حُبّ در هنجارهای ادبی- اجتماعی جامعة جاهلی، منحصر به عرائس شعری، محبوبه‌های شاعران و اَبطال، و آثار مسکن و کاشانه و دیار آنها محدود می‌شد و مفاهیم والا و چالش برانگیز اعتقادی، مدّنظر نبود امّا در رهیافت‌های معناشناختی قرآن کریم، حوزة معنایی حُبّ رنگ اعتقادی- اسلامی به خود گرفت و نظام دِلالی آن، از حُبّ و عشقِ زمینی، به حُبّ الهی و محبّت چندسویه و متعالی خدا- انسان تغییر جهت داد. نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد تغییر گفتمان جاهلی به اسلام و عرفان اسلامی، سبب شد بِساطَت و مادّی گریِ عرب جاهلی، جای خود را به تأمّل در حیات و هستی بدهد و انسانِ مسلمان، با تکیه بر تعلیمات اسلامی و تأکید بر اصالت تعابیر و معانی قرآنی، نگاه فرامادّی خود را به موضوع حُب و محبّت نیز منعطف سازد چنانکه التذاذ صرفِ مادّی در عصر جاهلی، در پرتو آموزه‌های قرآنی، به تعابیری همچون ایثار، وُدّ، صفای مودّت، ترجیح دادن و... تحوّل پیدا کرد. تفاصيل المقالة