فهرس المقالات Ehsan  hassannezhad Shandiz


  • المقاله

    1 - طراحی الگوی هویت برند ورزش شهروندی در ایران
    مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش , العدد 13 , السنة 13 , تابستان 1403

    مفهوم برند امروز خیلی بیشتر از خاستگاه اصلی اش عمومیت یافته و دیگر منحصر به خدمات، کالاها و حتی شرکت ها نیست، بلکه پدیده جدیدي به نام برندسازي شخصی ظاهر شده است. برند شخصی توسعه یافته منافع مادي و معنوي فراوانی را براي ورزشکاران حرفه اي به همراه دارد، از این رو شناسا أکثر

    مفهوم برند امروز خیلی بیشتر از خاستگاه اصلی اش عمومیت یافته و دیگر منحصر به خدمات، کالاها و حتی شرکت ها نیست، بلکه پدیده جدیدي به نام برندسازي شخصی ظاهر شده است. برند شخصی توسعه یافته منافع مادي و معنوي فراوانی را براي ورزشکاران حرفه اي به همراه دارد، از این رو شناسایی عوامل مؤثر بر هویت ورزش شهروندی در ایران ضروري است. هدف از این پژوهش بهره گیري از رویکرد نظریه داده بنیاد در جهت طراحی مدل مفهومی برند ورزش شهروندی در ایران است. پژوهش حاضر بر اساس اهداف پژوهش، از نوع اکتشافی، روش انجام آن توصیفی- تحلیلی و روش جمع آوري داده ها در آن بصورت کتابخانه اي- میدانی بود. این پژوهش از نوع پژوهش هاي آمیخته و با به کارگیري روش نظریه داده بنیاد و مدل معادلات ساختاری انجام گرفت. از مصاحبه هاي نیمه ساختار یافته به عنوان ابزار گردآوري داده ها استفاده شد و نمونه گیري با استفاده از روش نمونه گیري گلوله برفی تا مرز اشباع انجام شد که در مجموع 20 نفر در مصاحبه شرکت کردند. بر اساس یافته ها، پس از انجام سه مرحله کدگذاري باز، کدگذاري انتخابی و کدگذاري نظري، عناصر اثر گذار بر هویت برند ورزش شهروندی مشخص شدند. در ادامه با استفاده از مدل معادلات ساختاری مدل هویت برند ورزش شهروندی شناسایی گردید. یافته ها نشان داد مولفه های بند ورزش شهروندی شامل پیکربندی ورزش شهروندی، شخصیت ورزش شهروندی، ابعاد فرهنگی، رابطه برند، بازتابش، خود انگاره می باشد. همچنین مدل تحقیق در بخش موجود و مطلوب دارای برازش معنی دار می باشد. مجموع هویت برند ورزش شهروندی می تواند اثرات عمده ای بر توسعه عوامل فردی و اجتماعی در شهروندان و جامعه شهری داشته باشد که قابل تعمیم به سایر حوزه های خارج از ورزش نیز می باشد و مفاهیم ورزش شهروندی توسعه شهروندی فعال را به دنبال دارد.

    تفاصيل المقالة