فهرس المقالات مهری اذانی


  • المقاله

    1 - مدل‌سازی مسیر و الگوی پیاده راه شهری خرم‌آباد از طریق الگوریتم رقابت اسعتماری (MST)
    فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1401
    امــروزه فعالیت‌هــای شهری، رفــت و آمــدها و ارتباطات سطح یه شهر به میزان زیادی تغییر کـرده و ایـن تغییـرات بدون توجه به شرایط زیست محیطی و محیط مطلوب انسانی بوده است به گونه ای که مشکلات زیـادی را به ویژه برای انسان‌ها فراهم آورده است. در گذشـته طراحـی مسـیر‌هـا، فضاه أکثر
    امــروزه فعالیت‌هــای شهری، رفــت و آمــدها و ارتباطات سطح یه شهر به میزان زیادی تغییر کـرده و ایـن تغییـرات بدون توجه به شرایط زیست محیطی و محیط مطلوب انسانی بوده است به گونه ای که مشکلات زیـادی را به ویژه برای انسان‌ها فراهم آورده است. در گذشـته طراحـی مسـیر‌هـا، فضاها و ارتباطات مکانی به گونه ای بوده که اهمیـت ویژه ای به انسان‌ها به عنوان استفاده کنندگان اصـلی در نظر داشته است جنبش پیاده‌راه‌سازی به عنوان یکی از راهبردهای بهبود کیفیت محیط شهری محسوب می‌شود این پژوهش با هدف ارائه الگوی پیاده راه سازی شهری در سطح شهر خرم‌آباد با رویرکردی از نظر هدف کاربردی و از نظر روش شناسی پژوهش توصیفی تحلیل متکی بر مطالعات مدلی و نرم افزار انجام پذیرفته است برای دستیابی به هدف 20 شاخص در 4 دسته از طریق الگوریتم درخت پوشای مینیمم MST در محیط نرم افزار Matlab 2016 استفاده گردیده است و برای فضایی سازی شاخص‌ها از فرآیند تحلیل شبکه (Network Analyst Tools) در محیط نرم افزار ArcGIS استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهند که 11758591.7 متر مربع یعنی 29.43 درصد از مساحت بافت شهر خرم‌آباد دارای وضعیت کاملا مناسب، برای احداث پیاده‌راه است همچنین تحلیل فضایی شهر خرم‌آباد نشان می‌دهد که 5 مسیر بهینه برای توسعه پیاده راه سازی این شهر شامل 1: حد فاصل میدان 22 بهمن بلوار ولایت بلوار 60 متری بلوار شرق به سوی کوی انقلاب، 2: خیابان شهید مطهری، چهار راه بانک بلوار شریعتی، خیابان اسد آبادی و میدان مجاهدین اسلام، 3: میدان امام خمینی تا میدان امام حسین(ع) میدان شقایق، 4: خیابان امام و علوی، خیابان کریم خان زند و 5: بلوار بهارستان، بزرگ‌مهر و بلوار ایران زمین است. تفاصيل المقالة