مدلسازی مسیر و الگوی پیاده راه شهری خرمآباد از طریق الگوریتم رقابت اسعتماری (MST)
الموضوعات :
فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
معصومه عزیزی
1
,
مهری اذانی
2
,
حمید صابری
3
,
امیر گندمکار
4
1 - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری ، گروه جغرافیا ، واحد نجف آباد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، نجف آباد ، ایران.
2 - استادیار مرکز تحقیقات گردشگری واحد نجف آباد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، نجف آباد ، ایران .
3 - استادیار مرکز تحقیقات گردشگری واحد نجف آباد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، نجف آباد ، ایران .
4 - دانشیار مرکز تحقیقات گردشگری واحد نجف آباد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، نجف آباد ، ایران .
تاريخ الإرسال : 26 الإثنين , جمادى الثانية, 1442
تاريخ التأكيد : 26 الإثنين , شوال, 1442
تاريخ الإصدار : 28 السبت , جمادى الثانية, 1444
الکلمات المفتاحية:
GIS,
خرم آباد,
پیاده راه,
الگوریتم,
رقابت استعماری,
ملخص المقالة :
امــروزه فعالیتهــای شهری، رفــت و آمــدها و ارتباطات سطح یه شهر به میزان زیادی تغییر کـرده و ایـن تغییـرات بدون توجه به شرایط زیست محیطی و محیط مطلوب انسانی بوده است به گونه ای که مشکلات زیـادی را به ویژه برای انسانها فراهم آورده است. در گذشـته طراحـی مسـیرهـا، فضاها و ارتباطات مکانی به گونه ای بوده که اهمیـت ویژه ای به انسانها به عنوان استفاده کنندگان اصـلی در نظر داشته است جنبش پیادهراهسازی به عنوان یکی از راهبردهای بهبود کیفیت محیط شهری محسوب میشود این پژوهش با هدف ارائه الگوی پیاده راه سازی شهری در سطح شهر خرمآباد با رویرکردی از نظر هدف کاربردی و از نظر روش شناسی پژوهش توصیفی تحلیل متکی بر مطالعات مدلی و نرم افزار انجام پذیرفته است برای دستیابی به هدف 20 شاخص در 4 دسته از طریق الگوریتم درخت پوشای مینیمم MST در محیط نرم افزار Matlab 2016 استفاده گردیده است و برای فضایی سازی شاخصها از فرآیند تحلیل شبکه (Network Analyst Tools) در محیط نرم افزار ArcGIS استفاده شده است. نتایج نشان میدهند که 11758591.7 متر مربع یعنی 29.43 درصد از مساحت بافت شهر خرمآباد دارای وضعیت کاملا مناسب، برای احداث پیادهراه است همچنین تحلیل فضایی شهر خرمآباد نشان میدهد که 5 مسیر بهینه برای توسعه پیاده راه سازی این شهر شامل 1: حد فاصل میدان 22 بهمن بلوار ولایت بلوار 60 متری بلوار شرق به سوی کوی انقلاب، 2: خیابان شهید مطهری، چهار راه بانک بلوار شریعتی، خیابان اسد آبادی و میدان مجاهدین اسلام، 3: میدان امام خمینی تا میدان امام حسین(ع) میدان شقایق، 4: خیابان امام و علوی، خیابان کریم خان زند و 5: بلوار بهارستان، بزرگمهر و بلوار ایران زمین است.
المصادر:
Akhavan, Armin; Salehi, Ismail; Toghyani, Shirin (2018), Evaluation of the effect of environmental-physical factors on the vitality and quality of urban streets (Case study: Rare and Revolution streets of Sari, Geography and environmental sustainability, Volume 8, Number 27, pp. 2929-15 2.
Afrasiabi, Mena; Arash Sadri and Afsaneh Daghestani (2015), The Impact of Pedestrian Walking on Increasing Social Interactions in Urban Spaces, 2nd International Conference and 4th National Conference on Architecture, Restoration, Urban Planning and Sustainable Environment, Hamedan, Permanent Secretariat of the Conference
Bastin, Ali, Ziari, Keramatullah, Pourahmad, Ahmad, Hatami Nejad, Hossein. (2018), Measuring and evaluating the effects of good urban governance on the viability of cities (Case study: Bushehr. Journal of Urban Research and Planning, 9 (34), 1-18. 4
Bahr al-Ulumi, Zahra (2016), Reasons for the vitality of public spaces in Italy through history to the present day. Quarterly Journal of Oriental Art and Civilization, Volume 14, Number 4, p. 42-31. 5.
Jahanshah Lu, Laia; Amini, inspiration; (2006), Urban Planning and its Role in Achieving Sustainable Urban Transportation, 7th Iranian Conference on Transportation and Traffic Engineering, Tehran.
Sadeghi, Zohreh, (2010), Indicators of growth and development of facilities and transport infrastructure and traffic in Isfahan metropolis and its performance in 2003 and 2009, Isfahan Municipality, Deputy of Transportation and Traffic. 7.
Alizadeh Moghadam, Samira, Zakerian, Maliheh, Tashkari Bafghi, Babak. (2018) Redesigning the pedestrian path with the approach of improving the quality of people's presence in the historical context of Yazd, a case study: walking on Farokhi Street in Yazd. Journal of Urban Research and Planning, 9 (34), 133-148.
Fassihi, Habibollah, Prizadi, Taher, Karami, Tajuddin. (2019). Investigating the role of sidewalks in the vitality of public spaces Case study: Pedestrian sanctuary sidewalks. Sustainable City Quarterly, 2 (4), 1-15. doi: 10.22034 / jsc.2020.189423.1040 9.
Gharib, Fereydoun, (2004) Feasibility study of creating pedestrian and bicycle paths in the area of Old Tehran, Journal of Fine Arts, No. 2004, 19 10.
Mousavi, Seyedeh Saghar, Shakur, Ali. (2018), The study and role of urban signs with emphasis on the identification of space (Case study: Shahid Chamran Boulevard, Shiraz). Journal of Urban Research and Planning, 9 (35), 1-10. 11.
Mirzaei, Khalil, Mohammadzaki, Ahmad. (2016), Evaluation of social effects of sidewalk construction on 15 Khordad Street, located in District 12 of Tehran Municipality (second phase) Quarterly Journal of Urban Research and Planning, 7 (24), 121-142. 12.
Nourian, Farshad, Khakpour, Amin, Karbalaei Hosseini Ghiasvand, Abolfazl. (2018) Evaluation of the proposed areas of the detailed plan for urban green space use using network analysis (ANP) in (GIS) (Case study: Javadieh area, 16th district of Tehran Journal of Urban Research and Planning, 9 (35), 97 -110.
Amphoux, P. (1998) The concept of atmosphere, Irec-Epel:Lausanne
Aplin, K. (2012). Smoke emissions from industrial western Scotland in 1859 inferred from Lord Kelvin’s atmospheric electricity measurements. Atmospheric Environment, 50, 373–376.
Blocken, B., & Carmeliet, J. (2004). Pedestrian wind environment around buildings: Literature review and practical examples. Journal of Thermal Envelope and Building Science, 28(2), 107–159.
Blocken, B., Hooff, T., & Janssen, W. (2012). CFD simulation for pedestrian wind comfort and wind safety in urban areas: General decision framework and case study for the Eindhoven University campus. Environmental Modeling & Software, 30, 15–34.
Borgnat, P., Abry, P., Flandrin, P., Robardet, C., Rouquier, J.-B., & Fleury, E. (2011). Shared bicycles in a city: a signal processing and data analysis perspective. Advances in Complex Systems, 14(3), 415e438.
Carmona, M (2003) Public places, Urban spaces, Architectural Press.
Chapman, J. (2009) Design for emotional durability, Design, Vol. 25, No. 4, pp. 29-35.
Christ, Wolfgang (2000) Public versus private space. Paper presented at the International Symposium, IRS, Erkner bei Berlin, March, pp.173-188.
Cowan, Robert (2002) Urban design guidance, London Urban Design Group.
Grieves, R. M., & Jeffery, K. J. (2017). The representation of space in the brain Behavioural Processes, 135, 113–131. https://doi.org/10.1016/j.2016.12.012.
Li, G. and Wang, Q. 2007. Measuring the Quality of Life in City of Indianapolis by Integration of Remote Sensing and Census Data. International Journal of Remote Sensing. Vol. 28. (2): 249.
Lowen, ¨ H., Krukar, J., & Schwering, A. (2019). Spatial learning with orientation maps: The influence of different environmental features on spatial knowledge acquisition. ISPRS International Journal of Geo-Information, 8(3), 149. https://doi.org/10.3390/ ijgi8030149.
Madanipour, Ali (2007). Why do we need investing in public space?. Newcastle university.
Madanipour, Ali (2010). Whose Public Space? International case studies in urban design and development. First published by Routledge.
Madanipour, Ali (2015). Urban Design and Public Space , Newcastle University, Newcastle upon Tyne, UK
Manley, E., & Cheng, T. (2018). Exploring the role of spatial cognition in predicting urban traffic flow through agent-based modelling. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 109, 14–23. https://doi.org/10.1016/j.tra.2018.01.020.
Manley, E., Orr, S., & Cheng, T. (2015). A heuristic model of bounded route choice in urban areas. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 56, 195–209.
Marshall, S., Gil, J., Kropf, K., Tomko, M., & Figueiredo, L. (2018). Street network studies: From networks to models and their representations. Networks and Spatial Economics, 18(3), 735–749. https://doi.org/10.1007/s11067-018-9427-9.
Nadel, L. (2013). Cognitive maps. In D. Waller, & L. Nadel (Eds.), Handbook of spatial cognition (pp. 155–171). Washington, DC: American Psychological Association.
Omer, I., & Kaplan, N. (2017). Using space syntax and agent-based approaches for modeling pedestrian volume at the urban scale. Computers, Environment and Urban Systems, 64, 57–67. https://doi.org/10.1016/J.COMPENVURBSYS.2017.01.007.
Omer, I., & Kaplan, N. (2019). Structural properties of the angular and metric street network’s centralities and their implications for movement flows. Environment and Planning B: Urban Analytics and City Science, 46(6), 1182–1200. https://doi.org/ 1177/2399808318760571.
Rodríguez, D. A., Merlin, L., Prato, C. G., Conway, T. L., Cohen, D., Elder, J. P., … Veblen-Mortenson, S. (2015). Influence of the built environment on pedestrian route choices of adolescent
Tomko, Martin, & Winter, Stephan (2013). Describing the functional spatial structure of urban environments. Computers, Environment and Urban Systems, 41, 177–187. https://doi.org/10.1016/j.compenvurbsys.2013.05.002.
Torrens, P. M. (2014). High-fidelity behaviours for model people on model streetscapes. Annals of GIS, 20(3), 139–157. https://doi.org/10.1080/19475683.2014.944933.
Transport for London. (2018). Walking action plan. London: Mayor of London. http://conttfl.gov.uk/mts-walking-action-plan.pdf?intcmp=54543. (Accessed 1 February 2020).).
_||_