فهرس المقالات مصطفی اقلیما


  • المقاله

    1 - ساخت و اعتباریابی مقیاس بزهکاری چند بعدی نوجوانان و جوانان
    فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , العدد 4 , السنة 8 , پاییز 1396
    تدوین مقیاسی برای سنجش بزهکاری نوجوانان و جوانان و تعیین اعتبار و ساختار عاملی آن هدف پژوهش حاضر بود. پس از بررسی ابرازهای این حوزه و در نظر گرفتن شرایط فرهنگی، ویژگیهای اجتماعی جامعه ایران و نظریه های جامعه شناسی مقیاس چندبعدی بزهکاری نوجوانان و جوانان در 20 گویه تنظیم أکثر
    تدوین مقیاسی برای سنجش بزهکاری نوجوانان و جوانان و تعیین اعتبار و ساختار عاملی آن هدف پژوهش حاضر بود. پس از بررسی ابرازهای این حوزه و در نظر گرفتن شرایط فرهنگی، ویژگیهای اجتماعی جامعه ایران و نظریه های جامعه شناسی مقیاس چندبعدی بزهکاری نوجوانان و جوانان در 20 گویه تنظیم شد. روش تحقیق پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان شهر آبادان بود. 372 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای بر اساس مناطق شهر آبادان انتخاب شدند. داده­ها به روش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی تحلیل شدند. تحلیل عاملی اکتشافی با مولفه­های اصلی نشان داد که مقیاس بزهکاری 4 بعدی (مصرف مواد، بزه اخلاقی، بزه سطح پایین و قانون گریزی) است، آزمون KMO برابر با 75/0 و در سطح مطلوب بود و آزمون کرویت بارتلت از نظر آماری معنادار بود. همچنین این ابعاد 05/40درصد واریانس مقیاس بزهکاری را تبیین می کنند. میزان آلفای کرونباخ کل مقیاس و خرده مقیاس­ها به ترتیب 85/0، 89/0 ، 82/0، 70/0 و 62/0 بود. در نتیجه این مقیاس از روایی و اعتبار مناسبی برخوردار است و می­توانند در سنجش و ارزیابی میزان بزهکاری نوجوانان و جوانان به کار رود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تدوین و تعیین اثر بخشی بسته آموزشی هوش معنوی با رویکرد قرآنی بر سلامت روان بیماران سرطانی زن
    فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1402
    چکیده

    مقدمه و هدف: امروزه انواع سرطان و عوارض سنگین درمان آنها و همچنین مرگ و میر ناشی از این بیماری،همچنین وضعیت سلامت روان بیماران توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود معطوف کرده است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر ساخت بسته ی آموزشی هوش معنوی با رویکرد قرآنی و ب أکثر
    چکیده

    مقدمه و هدف: امروزه انواع سرطان و عوارض سنگین درمان آنها و همچنین مرگ و میر ناشی از این بیماری،همچنین وضعیت سلامت روان بیماران توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود معطوف کرده است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر ساخت بسته ی آموزشی هوش معنوی با رویکرد قرآنی و بررسی تأثیر آموزش آن بر سلامت روان در گروهی از بیماران سرطانی زن بود.

    مواد و روش ها: پژوهش حاضر طرحی آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود و آزمودنیها به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. درراستای دستیابی به هدف پژوهش، پس از تدوین بسته آموزشی تعداد 40 بیمار سرطانی زن انتخاب، و به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه آزمایش، طی هشت جلسه و به مدت 2 ماه آموزش دیدند و در طول این مدت با استفاده از پیام های امید بخش و یاد آوری تکالیفی ازآیات قرآنی(به عنوان بخشی از بسته ی آموزشی ) همراهی شدند. در این پژوهش جهت اندازه گیری سلامت روان ازپرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) استفاده شد وداده با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: یافته های پژوهش حاضر حاکی از افزایش معنادار سلامت روان و ابعاد آن در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل پس از مداخله آموزشی است.

    نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان داد که مداخله های آموزشی ترکیبی و مبتنی بر فرهنگ می تواند بر افزایش قابل ملاحظه سلامت روان در بیماران مبتلا به سرطان مؤثر باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - تحلیل روان‌شناختی هوش هیجانی و هوش اخلاقی در تربیت حماسی
    فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , العدد 4 , السنة 14 , پاییز 1402
    هدف: این پژوهش با هدف واکاوی مدل تربیتی حماسی با رویکرد دینی در مولفه های هوش هیجانی و هوش اخلاقی در روان‌شناسی انجام شد.
    روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی، کیفی است که با استفاده از تکنیک نظریه پایه ور انجام شد أکثر
    هدف: این پژوهش با هدف واکاوی مدل تربیتی حماسی با رویکرد دینی در مولفه های هوش هیجانی و هوش اخلاقی در روان‌شناسی انجام شد.
    روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی، کیفی است که با استفاده از تکنیک نظریه پایه ور انجام شده است جامعه؛ نمونه آماری به روش نمونه گیری هدفمند از میان مجموعه کتب موجود کتاب حماسه حسینی انتخاب شده است و مفاهیم مرتبط با هوش اخلاق و هوش هیجانی از کتاب استخراج شده  و  محتوای آن در سه مرحله کد گذاری شد.
    یافته ها: یافته‌های پژوهش نشانگر سازگاری و نقش مکملی مؤلفه‌های تربیت حماسی و مؤلفه های هوش هیجانی از دیدگاه "دانیل گلمن" و هوش اخلاقی از منظر "میکله بوربا" بود،  به نحوی که با وجود این بررسی ضمانت اجرایی تری برای تحقق دو مورد هوش اشاره شده در زندگی فردی و به ویژه زندگی اجتماعی بوجود خواهد آمد.
    نتیجه: نتیجه حاکی از آن است که در جای جای بررسی ابعاد هوش هیجانی و هوش اخلاقی، تربیت حماسی نقش آفرین است و می‌تواند عامل عینیت بخشی، تسهیل کنندگی و تکمیلی کنندگی برای هوش هیجانی و هوش اخلاقی در زندگی باشد. با وجود این همخوانی و تلاقی مفهومی‌بین تربیت حماسی، هوش هیجانی و تربیت حماسی، هوش اخلاقی می‌توان به کاربردی بودن مدل تربیت حماسی در علوم گوناگون از جمله تعلیم و تربیت، روان‌شناسی و جامعه شناسی صحه گذاشت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - ساخت و اعتباریابی پرسشنامه‌ی مسئولیت پذیری چندبعدی بر مبنای متون اسلامی
    فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , العدد 4 , السنة 4 , پاییز 1392
    هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی پرسشنامه­ی مسئولیت­پذیری چندبعدی بر مبنای تعالیم اسلام است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است و پرسشنامه­ی محقق ساخته را 534 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت که به روش  نمونه­ أکثر
    هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی پرسشنامه­ی مسئولیت­پذیری چندبعدی بر مبنای تعالیم اسلام است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است و پرسشنامه­ی محقق ساخته را 534 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت که به روش  نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شده بودند، پاسخ دادند. در ساخت پرسشنامه از قرآن و تفاسیر آن استفاده شده و پرسشنامه­ی نهایی پس از سه مرحله اجرا و ارزیابی تهیه شده است. به­منظور بررسی روایی از روش­های روایی صوری، محتوایی و روایی سازه(روایی همگرا با پرسشنامه­ی مقیاس مسئولیت­پذیری کالیفرنیا، تحلیل عاملی و همبستگی ابعاد با کل پرسشنامه) استفاده شد. پس از احراز روایی محتوا و بررسی دو شاخص بارتلت و KMO پرسشنامه مورد تحلیل عاملی با روش مولفه­های اصلی و چرخش واریمکسقرار گرفت که نتایج حاکی از وجود چهار بعد مسئولیت در برابر خدا، خود(مراقبه)، جامعه و طبیعت است. روایی همگرا نشان­دهنده­ی همبستگی نمره­ی کل پرسشنامه با مقیاس مسئولیت­پذیری کالیفرنیا در سطح خوب و معنادار است. اعتبار کل پرسشنامه با روش­های تنصیف و ضریب آلفای کرونباخ به­ترتیب 63/0 و 86/0 حاکی از پایا بودن پرسشنامه است. یافته­ها نشان­دهنده­ی کارایی و کفایت پرسشنامه می­باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - مدل مفهومی چگونگی سوءمصرف شیشه
    فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , العدد 5 , السنة 4 , زمستان 1392
    هدف از این مطالعه تبیین فرایند اعتیاد جوانان و سهم خانوده و دوستان در آن بود. در این مطالعه با استفاده از روش کیفی و تکنیک نظریه پدیدار گشته از تجربه برای دستیابی به این هدف تلاش شده است. در این تحقیق با نمونه­گیری هدفمند، 12 نفر از معتادان به شیشه انتخاب شده و سپس أکثر
    هدف از این مطالعه تبیین فرایند اعتیاد جوانان و سهم خانوده و دوستان در آن بود. در این مطالعه با استفاده از روش کیفی و تکنیک نظریه پدیدار گشته از تجربه برای دستیابی به این هدف تلاش شده است. در این تحقیق با نمونه­گیری هدفمند، 12 نفر از معتادان به شیشه انتخاب شده و سپس مصاحبه­ی عمیق از آنها به عمل آمد. سپس بر اساس یافته­ها، مقوله­ها در چند مرحله با استفاده از کدگذاری آزاد و محوری به­دست آمد. برای به­دست آوردن یافته­ها با روش چرخشی بین نظریه­ها و داده­ها به بسط مفاهیم نظریه پرداخته در این بسط از الگوهای آسیب اجتماعی و فرزندپروری استفاده شده است. مقوله­های پدیدار گشته در پژوهش حاضر مقوله­های اصلی سبک والدگری، یادگیری اجتماعی و باورهای سترون شده درباره اعتیاد است که مقوله­ی اصلی دارای زیرمقوله­های فرعی می­باشد. زیرمقوله­ی سبک والدگری، رابطه­ی والدین با فرزندان، رابطه­ی والدین با یکدیگر، انعطاف­ناپذیری در سبک، سرمایه­های خانواده است. زیرمقوله­ی یادگیری اجتماعی، دوستان مصرف کننده و وجود فرد مصرف­کننده در خانواده است. زیرمقوله­ی باورهای سترون شده تعاریف مطلوب، توجیه عمل، عدم قبول مسئولیت نتیجه­ی عمل است. سبک­های والدگری و سرمایه­های خانوادگی از یک سو و ملحق شدن به گروه­های دوستی که مصرف­کننده نیز هستند، از سوی دیگر نوعی گرایش به مصرف در فرد به­وجود می­آورد که این تمایلات رفته رفته باورهایی را در فرد ایجاد کرده که در ابتدا مشوق مصرف از روی کنجکاوی یا تفریحی بوده، اما به مرور باورهای سترون نسبت به اعتیاد در فرد ایجاد و تثبیت می­شود که اجبار، ولع و تنوع در مصرف شکل می­گیرد. تفاصيل المقالة