ساخت و اعتباریابی پرسشنامهی مسئولیت پذیری چندبعدی بر مبنای متون اسلامی
الموضوعات :محمد احمدی آخورمه 1 , سوسن سهامی 2 , ژاله رفاهی 3 , بابک شمشیری 4
1 - کارشناسی ارشد مشاوره، اداره کل آموزش و پرورش استان فارس.
2 - دکترای جامعه شناسی، دانشگاه آزاداسلامی واحد مرودشت،گروه مشاوره، مرودشت، ایران
3 - دکترای مشاوره، دانشگاه آزاداسلامی واحد مرودشت، گروه مشاوره، مرودشت، ایران
4 - دکترای فلسفه تعلیم وتربیت، هیات علمی دانشگاه شیراز
الکلمات المفتاحية: پرسشنامهی مسئولیتپذیری چندبعدی اسلامی, روایی محتوا, روایی سازه, اعتبار,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی پرسشنامهی مسئولیتپذیری چندبعدی بر مبنای تعالیم اسلام است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است و پرسشنامهی محقق ساخته را 534 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده بودند، پاسخ دادند. در ساخت پرسشنامه از قرآن و تفاسیر آن استفاده شده و پرسشنامهی نهایی پس از سه مرحله اجرا و ارزیابی تهیه شده است. بهمنظور بررسی روایی از روشهای روایی صوری، محتوایی و روایی سازه(روایی همگرا با پرسشنامهی مقیاس مسئولیتپذیری کالیفرنیا، تحلیل عاملی و همبستگی ابعاد با کل پرسشنامه) استفاده شد. پس از احراز روایی محتوا و بررسی دو شاخص بارتلت و KMO پرسشنامه مورد تحلیل عاملی با روش مولفههای اصلی و چرخش واریمکسقرار گرفت که نتایج حاکی از وجود چهار بعد مسئولیت در برابر خدا، خود(مراقبه)، جامعه و طبیعت است. روایی همگرا نشاندهندهی همبستگی نمرهی کل پرسشنامه با مقیاس مسئولیتپذیری کالیفرنیا در سطح خوب و معنادار است. اعتبار کل پرسشنامه با روشهای تنصیف و ضریب آلفای کرونباخ بهترتیب 63/0 و 86/0 حاکی از پایا بودن پرسشنامه است. یافتهها نشاندهندهی کارایی و کفایت پرسشنامه میباشد.