فهرس المقالات مهدی شریعتمداری


  • المقاله

    1 - ارائه الگوی مدیریت آموزش مهارت‌ های زندگی به دانش‌ آموزان ابتدایی مبتنی بر عوامل سه‌ شاخگی
    نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 17 , بهار 1401
    پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مدیریت آموزش مهارت‌ های زندگی به دانش‌ آموزان ابتدایی مبتنی بر عوامل سه‌ شاخگی صورت گرفت. جامعه آماری در بخش کمی شامل معلمان ابتدایی شاغل به تدریس در شهرستان رفسنجان به تعداد 1457 نفر بودند که تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران حداقل 3 أکثر
    پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مدیریت آموزش مهارت‌ های زندگی به دانش‌ آموزان ابتدایی مبتنی بر عوامل سه‌ شاخگی صورت گرفت. جامعه آماری در بخش کمی شامل معلمان ابتدایی شاغل به تدریس در شهرستان رفسنجان به تعداد 1457 نفر بودند که تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران حداقل 304 نفر برآورد شد و با استفاده از روش نمونه‌ گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور تبیین بهتر نتایج و آشکار شدن موارد مغفول در فاز کمی، 13 مصاحبه عمیق در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه‌ گیری هدفمند و به‌صورت گلوله برفی انجام شدند. ابزار جمع‌ آوری داده‌ ها در خصوص مولفه‌ های آموزش مهارت‌ های زندگی و عوامل سه‌ شاخگی، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن به‌ وسیله تحلیل عاملی تأییدی و روایی صوری و پایایی آن توسط محاسبه آلفای کرونباخ به ترتیب با مقادیر 830/0 و 81/0 سنجیده شد. الگوی اجرایی پژوهش با استفاده از داده‌ های جمع‌آوری‌ شده از طریق پرسشنامه و بهره‌ گیری از فنون آمار توصیفی، استنباطی و مدل‌ سازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. این الگوی با 15 مؤلفه مهارت زندگی و 10 مؤلفه از عوامل سه‌ شاخگی ارائه گردید. نتایج پژوهش نشان دادند که مؤلفه کتاب درسی از عوامل سه‌ شاخگی زمینه‌ ای، یکی از مهم‌ ترین مؤلفه‌ های تأثیر گذار بر ارتقاء سلامت روان دانش‌ آموزان ابتدایی می‌باشد که می‌ تواند 6 مؤلفه از مهارت‌ های زندگی را به شرح ذیل پیش‌ بینی نماید؛ ارتباطات، مهارت‌ های قابل عرضه، خود مسئولیتی، اخلاق کاری، مدیریت، مهارت‌ های زندگی سالم. مؤلفه جامعه از عوامل سه‌ شاخگی رفتاری دومین مؤلفه مهم و تأثیر گذار می باشد که قابلیت پیش‌ بینی 5 مؤلفه از مهارت‌ های زندگی به شرح ذیل دارد؛ تصمیم‌ گیری، تفکر خلاق، هدف گذاری، حل مسئله و خود آگاهی. درنهایت مؤلفه‌ های تلویزیون و مدرسه از عوامل سه‌ شاخگی خانواده، قابلیت پیش‌ بینی 3 مؤلفه از مهارت‌ های زندگی را دارند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - نیاز‌سنجی ارائه خدمات نظارت و راهنمایی آموزشی دبیران شهر شیراز
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 6 , پاییز 1394
    هدف از این پژوهش، نیازسنجی ارائه خدمات نظارت و راهنمایی آموزشی از نظر دبیران دبیرستان‌های شهر شیراز بود. از بین دبیران شاغل در دبیرستان‌های نواحی چهارگانه شیراز در سال تحصیلی 89-88، نمونه ای به حجم 352 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب گردید. برای جمع‌آوری اطل أکثر
    هدف از این پژوهش، نیازسنجی ارائه خدمات نظارت و راهنمایی آموزشی از نظر دبیران دبیرستان‌های شهر شیراز بود. از بین دبیران شاغل در دبیرستان‌های نواحی چهارگانه شیراز در سال تحصیلی 89-88، نمونه ای به حجم 352 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب گردید. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه­ی محقق ساخته بر مبنای "الگوی مفهومی نظارت آموزشی اولیوا و پاوالس" که مشتمل بر سه حیطه رهبری در بهسازی آموزشی، رهبری در بهسازی برنامه درسی و رهبری در بهسازی کارکنان بود، استفاده شد. به منظور تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری توصیفی، آزمون تی مستقل، آزمون تی تک نمونه­ای و تحلیل واریانس یک سویه استفاده شد. نتایج نشان داد که وضعیت موجود ارائه‌ی خدمات نظارت و راهنمایی آموزشی در دبیرستان‌های شیراز، در سطح حداقل قابل قبول بوده و در وضعیت مطلوب، معلمان خواهان دریافت خدمات نظارتی در سطحی بالاتر از کفایت مطلوب می‌باشند. هم­چنین به طور معناداری، دبیران مرد نسبت به زنان نیاز بیش­تری به خدمات نظارت و راهنمایی آموزشی داشتند. بین میزان نیاز به خدمات نظارت و راهنمایی آموزشی دبیران با سوابق مختلف تفاوت معناداری وجود ندارد، در حالی که بین میزان نیاز به کمک در اداره کلاس، بین دو گروه آموزشی علوم انسانی و ریاضی تفاوت معناداری وجود دارد و این تفاوت بین گروه­های آموزشی دیگر مشاهده نشد. تفاصيل المقالة