ارائه الگوی مدیریت آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان ابتدایی مبتنی بر عوامل سه شاخگی
الموضوعات :علی جباری ظهیرآبادی 1 , مهدی شریعتمداری 2 , یلدا دلگشایی 3 , فرشته کردستانی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: الگو, دانش آموزان ابتدایی, مدل سه شاخگی, مهارت های زندگی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مدیریت آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان ابتدایی مبتنی بر عوامل سه شاخگی صورت گرفت. جامعه آماری در بخش کمی شامل معلمان ابتدایی شاغل به تدریس در شهرستان رفسنجان به تعداد 1457 نفر بودند که تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران حداقل 304 نفر برآورد شد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور تبیین بهتر نتایج و آشکار شدن موارد مغفول در فاز کمی، 13 مصاحبه عمیق در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و بهصورت گلوله برفی انجام شدند. ابزار جمع آوری داده ها در خصوص مولفه های آموزش مهارت های زندگی و عوامل سه شاخگی، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن به وسیله تحلیل عاملی تأییدی و روایی صوری و پایایی آن توسط محاسبه آلفای کرونباخ به ترتیب با مقادیر 830/0 و 81/0 سنجیده شد. الگوی اجرایی پژوهش با استفاده از داده های جمعآوری شده از طریق پرسشنامه و بهره گیری از فنون آمار توصیفی، استنباطی و مدل سازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. این الگوی با 15 مؤلفه مهارت زندگی و 10 مؤلفه از عوامل سه شاخگی ارائه گردید. نتایج پژوهش نشان دادند که مؤلفه کتاب درسی از عوامل سه شاخگی زمینه ای، یکی از مهم ترین مؤلفه های تأثیر گذار بر ارتقاء سلامت روان دانش آموزان ابتدایی میباشد که می تواند 6 مؤلفه از مهارت های زندگی را به شرح ذیل پیش بینی نماید؛ ارتباطات، مهارت های قابل عرضه، خود مسئولیتی، اخلاق کاری، مدیریت، مهارت های زندگی سالم. مؤلفه جامعه از عوامل سه شاخگی رفتاری دومین مؤلفه مهم و تأثیر گذار می باشد که قابلیت پیش بینی 5 مؤلفه از مهارت های زندگی به شرح ذیل دارد؛ تصمیم گیری، تفکر خلاق، هدف گذاری، حل مسئله و خود آگاهی. درنهایت مؤلفه های تلویزیون و مدرسه از عوامل سه شاخگی خانواده، قابلیت پیش بینی 3 مؤلفه از مهارت های زندگی را دارند.
_||_