فهرس المقالات عباس رحیمی


  • المقاله

    1 - طراحی مدل پیش ‏بینی پتانسیل فروش فیلم‏ های سینمایی ایران (رویکرد داده ‏محور) به منظور تعیین استراتژی ورود به بازار
    پژوهش های مدیریت راهبردی , العدد 2 , السنة 28 , تابستان 1401
    داشتن یک مدل ریاضی پیش‌بینی‌کننده در خصوص پتانسیل فروش فیلم‌های سینمایی پیش از مرحله بازاریابی و اکران فیلم، یکی از نیازهای بسیاری از تهیه‌کنندگان، سینماداران و ... می باشد. در این پژوهش بر اساس یک روند سیستماتیک و مبتنی بر رویکرد آمیخته اکتشافی ابتدا عوامل موثر بر پتان أکثر
    داشتن یک مدل ریاضی پیش‌بینی‌کننده در خصوص پتانسیل فروش فیلم‌های سینمایی پیش از مرحله بازاریابی و اکران فیلم، یکی از نیازهای بسیاری از تهیه‌کنندگان، سینماداران و ... می باشد. در این پژوهش بر اساس یک روند سیستماتیک و مبتنی بر رویکرد آمیخته اکتشافی ابتدا عوامل موثر بر پتانسیل فروش فیلم‌های سینمایی با روش تحلیل مضمون احصاء و طبقه‌بندی گردید و با انتخاب عوامل محتوایی فیلم یعنی عوامل موثر بر احتمال میزان فروش پیش از مرحله بازاریابی و اکران، به بررسی وضعیت هر یک از این عوامل در 100 فیلم برتر یک دهه از سینمای ایران پرداخته شد. داده‌های مورد نیاز از سالنامه آماری فروش فیلم و سینمای ایران استخراج گردید و بر اساس روش آنتروپی شانون و مبتنی بر داده‌های واقعی 100 فیلم پرتماشاچی ایران، ضرایب مدل استخراج گردید و در نهایت، یک مدل ریاضی به منظور محاسبه میزان پتانسیل فروش یک فیلم سینمایی تا قبل از مرحله بازاریابی استخراج گردید. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که 4 عامل اصلی کارگردان(با ضریب 0.25)، بازیگر(با ضریب 0.253)، ژانر (با ضریب 0.251) و کیفیت فنی فیلم (با ضریب 0.246) و یک عامل فرعی یعنی سری فیلم (با امتیاز اضافه) بر پتانسیل فروش یک فیلم‌سینمایی تاثیرگذار هستند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - شناسایی مؤلفه‌های مؤثر بر نارضایتی مشتریان به‌منظور طراحی راهبردهای رقابتی ( موردمطالعه: سکوهای ویدئو درخواستی (VOD) در ایران)
    پژوهش های مدیریت راهبردی , العدد 1 , السنة 28 , بهار 1401
    در بحث از رفتار مصرف‌کننده در بازاریابی، و باتوجه‌به اهمیت رضایت مشتریان در رفتار خرید آتی و میزان وفاداری مشتریان برای خرید مجدد، بررسی عوامل مؤثر بر رضایت و نارضایتی مشتریان در کسب‌وکارها ضرورتی روزافزون یافته است. این پژوهش در چارچوب نظریه دوعاملی (دو طیفی) رضایت مشت أکثر
    در بحث از رفتار مصرف‌کننده در بازاریابی، و باتوجه‌به اهمیت رضایت مشتریان در رفتار خرید آتی و میزان وفاداری مشتریان برای خرید مجدد، بررسی عوامل مؤثر بر رضایت و نارضایتی مشتریان در کسب‌وکارها ضرورتی روزافزون یافته است. این پژوهش در چارچوب نظریه دوعاملی (دو طیفی) رضایت مشتریان به شناسایی عوامل مؤثر بر نارضایتی مشتریان در صنعت سکوهای ویدئو درخواستی (وی.اُ.دی.ها) در ایران می‌پردازد. برای تحقق این منظور حدود ۴۴ هزار دادة برخط مشتریانِ دو رهبر این بازار در ایران یعنی شرکت‌های فیلیمو و نماوا از سه بستر کافه‌بازار، توییتر و اینستاگرام با روش خزشگری داده گردآوری و پس از پالایش روشمند اولیه تعداد حدود ۳۵۰۰ داده مرتبط با روش تحلیل مضمون بررسی و نقشه مضامین این پژوهش ترسیم شد. یافته‌ها نشان می‌دهند چهار عامل ضعف‌های محتوایی، ضعف‌های نرم‌افزاری، هزینه‌های بالای مصرف‌کننده، و روابط‌عمومی و ارتباط با مشتریان ضعیف از عوامل مؤثر بر نارضایتی مشتریان وی.اُ.دی.های ایرانی هستند. در نتیجه می‌توان گفت اگرچه بهبود وضعیت این عوامل از سوی هر یک از سکوها لزوماً رضایت مشتریان را به همراه نخواهد داشت اما هرگونه تلاشی از سوی این شرکت‌ها برای رفع یا کاهش عوامل نارضایتی یا بهبود آنها می‌تواند در مسیر ارتقای رضایت مشتریان و ارتقا جایگاه رقابتی آن‌ها کارساز شود. تفاصيل المقالة