فهرس المقالات صبا فکور المقاله 1 - اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر نظریۀ عقلانی، هیجانی، رفتاری بر خشم و حساسیت به طرد صبا فکور مهدیه رحمانیان مهناز علی اکبری دهکردی روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی , العدد 4 , السنة 19 , پاییز 1401 هـدف ایـن پژوهـش تعییـن اثربخشـی آمـوزش گروهـی مبتنـی بـر نظریـۀ عقلانـی، هیجانـی، رفتـاری بـر کاهـش خشـم و حساسـیت بـه طـرد بـود. روش ایـن پژوهـش شـبهتجربی بـا طـرح پیشآزمـون، پسآزمـون بـا گـروه گـواه و دورۀ پیگیـری یکماهـه و جامعـۀ آمـاری ایـن پژوهـش زنـان أکثر هـدف ایـن پژوهـش تعییـن اثربخشـی آمـوزش گروهـی مبتنـی بـر نظریـۀ عقلانـی، هیجانـی، رفتـاری بـر کاهـش خشـم و حساسـیت بـه طـرد بـود. روش ایـن پژوهـش شـبهتجربی بـا طـرح پیشآزمـون، پسآزمـون بـا گـروه گـواه و دورۀ پیگیـری یکماهـه و جامعـۀ آمـاری ایـن پژوهـش زنـان شـاغل شـهر تهـران بـود. 30 نفـر بـه شـکل داوطلـب انتخـاب و پرسشـنامۀ حساسـیت بـه طـرد (داونـی و فلدمـن، 1996) و فرمکوتـاه سـیاهۀ خشـم (نواکـو، 1975) را تکمیـل کردنـد. بـرای تحلیـل دادههـا از تحلیـل کوواریانـس و تحلیـل واریانـس بـا اندازهگیریهـای مکـرر اسـتفاده شـد. یافتههـا حاکـی از آن بـود کـه آمـوزش گروهـی مبتنـی بـر نظریـۀ عقلانـی، هیجانـی، رفتـاری بهطـور قابلملاحظـهای حساسـیت بـه طـرد و خشـم را در گـروه آزمایـش کاهـش داده و ایـن اثـر در مرحلـۀ پیگیـری نیـز ثابـت باقـی مانـده اسـت. بـا توجـه بـه یافتههـای پژوهـش میتـوان دریافـت ایـن آمـوزش میتوان بـرای زنـان بـا مشـکلات حساسـیت بـه طـرد بـالا و خشـم سـودمند باشـد. تفاصيل المقالة