فهرس المقالات نسرین افشاری پور


  • المقاله

    1 - طراحی مدل توسعه‌یافتگی آموزش ورزش در مدارس ایران
    علوم ورزش , العدد 5 , السنة 14 , زمستان 1401
    هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه‌یافتگی آموزش ورزش در مدارس استان کرمانشاه می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی بود. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبة میدانی، جامعة آماری پژوهش، اساتید برجستة حوزة مدیریت ورزشی متخصص در أکثر
    هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه‌یافتگی آموزش ورزش در مدارس استان کرمانشاه می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی بود. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبة میدانی، جامعة آماری پژوهش، اساتید برجستة حوزة مدیریت ورزشی متخصص در حوزة ورزش مدارس و همچنین مدیران اداره تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش بودند که این افراد، به صورت هدفمند(از نوع معیاری) برای مصاحبه‌های کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردیدند (17 مصاحبه با 17 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت). در بخش دوم (کمی) بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، اقدام به ساخت پرسشنامه نموده و این پرسشنامه (22 گویه و در قالب سه راهکار آموزشی، راهکار فردی و راهکار سازمانی) در بین معلمان ورزش استان کرمانشاه توزیع گردید. از شاخص های کشیدگی و چولگی به منظور بررسی توزیع داده ها (طبیعی و یا غیرطبیعی بودن) استفاده شد و برای بررسی و پاسخ به سؤالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازه گیری و مدل ساختاری از نرم افزارهای SPSS نسخة 24، Smart PLS نسخة 2.0 و نرم افزار Max QDA نسخه Pro استفاده شد. نتایج نشان داد که 27 کد مفهومی و 5 مقولة اصلی، از مهم ترین شاخص‌های توسعه‌یافتگی آموزش ورزش در مدارس استان کرمانشاه می باشد. همچنین مشخص گردید که به ترتیب شاخص های معلم ورزش، کانون های ورزشی، قهرمانی، مالی و امکانات ورزشی از شاخص های توسعه یافتگی آموزش ورزش در مدارس استان کرمانشاه می باشد. بنابراین توجه به انتخاب معلمان شایسته، جزء مهم ترین برنامه ها و سیاست های متولیان ورزش دانش آموزی می تواند باشد. تفاصيل المقالة