فهرس المقالات اسد حجازی


  • المقاله

    1 - طراحی مدل منتورینگ در توسعۀ استارت‌آپ‌های صنایع غذایی
    مدیریت بهره‌وری , العدد 65 , السنة 17 , تابستان 1402
    استارت‌آپ‌ها معمولاً حول ایده‌های نوآورانه و خلاقانه بنا می‌شوند و منتورها به‌عنوان دیده‌بان و هدایت‌گر کارآفرینان در ایجاد و رشد استارت‌آپ‌ها هستند. هدف پژوهش طراحی مدل منتورینگ جهت توسعۀ استارت‌آپ‌های صنایع غذایی است. روش پژوهش آمیخته با طرح متوالی-اکتشافی، روش گراندد أکثر
    استارت‌آپ‌ها معمولاً حول ایده‌های نوآورانه و خلاقانه بنا می‌شوند و منتورها به‌عنوان دیده‌بان و هدایت‌گر کارآفرینان در ایجاد و رشد استارت‌آپ‌ها هستند. هدف پژوهش طراحی مدل منتورینگ جهت توسعۀ استارت‌آپ‌های صنایع غذایی است. روش پژوهش آمیخته با طرح متوالی-اکتشافی، روش گرانددتئوری و هدف کاربردی-توسعه‌ای است. با نمونه‌گیری نظری هدفمند در بخش کیفی:15 صاحب‌نظر دانشگاهی حوزه مدیریت کارآفرینی و صنایع غذایی کشور انتخاب شدند. در بخش کمّی: با نمونه‌گیری تصادفی- طبقه‌ای 384 کارآفرین، منتور و دانشجوی فعال در استارت‌آپ‌های صنایع غذایی، به پرسشنامۀ محقق‌ساخته پاسخ دادند. تحلیل کیفی با پنج دور مصاحبه تا رسیدن به اشباع و اجماع نظری جهت کدگذاری‌های باز، محوری و انتخابی مقوله‌های الگوی منتورینگ در استارت‌آپ‌های صنایع غذایی و تحلیل کمّی آن با نرم‌افزار آماریSmart pls(2) انجام شد. الگوی پارادایمی پژوهش در 4 محور؛29 مقوله، 193 گویه و 6 سازۀ: شرایط علّی، پدیده مرکزی، راهبردها، شرایط‌ زمینه‌ای، شرایط ‌مداخله‌گر و پیامدها جای گرفتند. رابطۀ بین سازه‌های شرایط علّی با پدیده مرکزی، پدیده مرکزی با راهبردها، شرایط ‌زمینه‌ای با راهبردها، شرایط مداخله‌گر با راهبردها و راهبردها با پیامدهای توسعۀ منتورینگ مثبت و معنی‌دار (2/58≤T) و برازش مدل پژوهشی (0/682=GOF) قوی ارزیابی شد. مدیران و سیاست‌گذاران صنایع غذایی کشور می‌توانند با کاربرد پیش آیندهای مدل پژوهش و اجرای راهبردهای آن، از پیامدهای توسعۀ منتورینگ در استارت‌آپ‌های صنایع غذایی کشور بهره‌مند شوند. تفاصيل المقالة