فهرس المقالات Adel Asakereh


  • المقاله

    1 - Evaluation of Influencing Factors on the Pull-out Behavior of Suction Caissons
    Journal of Structural Engineering and Geotechnics , العدد 1 , السنة 8 , زمستان 2024
    Suction caisson is a type of floor foundation for the offshore structures that is also called suction pile, bucket foundation, suction anchor, or sometimes ridge foundation depending on its application. In two past decades, this type of foundation has been widely used a أکثر
    Suction caisson is a type of floor foundation for the offshore structures that is also called suction pile, bucket foundation, suction anchor, or sometimes ridge foundation depending on its application. In two past decades, this type of foundation has been widely used around the world as the fixed offshore foundation, anchor of the floating platforms, as well as the foundation of other marine structures such as the offshore wind turbines. Suction caisson is a metal (or sometimes concrete) hollow cylinder that is open from its bellow while it is top is being closed by flat or dome plates. This type of caisson is called suction caisson mainly because its installation is done by suctioning their water outside after drainage. In this research, numerically study the effective factors on the pullout behavior of the suction caissons. The analyses conducted in two-dimensional form on the drainage condition on clay soil. The results of the analysis show that the strength parameters of the soil are significantly effective on the pullout capacity of the suction caisson. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - Numerical Investigation of Subgrade Reaction Coefficient in Sand Soils of Bandar Abbas City
    Journal of Structural Engineering and Geotechnics , العدد 4 , السنة 7 , بهار 2024
    The soil-foundation interaction is one of the most important issues in geotechnical engineering that deals with studying the soil behavior subjected to the side loading. Winkler’s model is the first and simplest method for consideration of the soil-foundation inte أکثر
    The soil-foundation interaction is one of the most important issues in geotechnical engineering that deals with studying the soil behavior subjected to the side loading. Winkler’s model is the first and simplest method for consideration of the soil-foundation interaction. It is vitally important to determine the coefficient of subgrade reaction of the soil. Since several methods have been provided to estimate the coefficient of subgrade reaction up to now, this research is conducted to choose a ground characteristic in Bandar Abbas (IRAN). To do so, the obtained results from the proposed experimental formulas are compared with corresponding values of the behavioral models to determine the coefficient of subgrade reaction. In addition finite element analysis is performed using Plaxis software. The result of this paper shows that the finite element method is more compatible than Biot's method. Results also showed an increasing footing diameter which leads to the decrease of the Ks. This fact is because of an increasing load area which concluded to the increasing of the settlement. It is found that with increasing each of the strength parameters of the soil ( ) can be expected an effect on increasing the subgrade reaction; although this increase depends on footing diameter. Also, in sand soils, the cohesion of the soil is more effective on the increase of the subgrade reaction coefficient than the internal friction angle. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی سیر تحول نظریات حکمرانی در نظام آموزش عالی و دانشگاه‌ها جهت ارتقاء بهره‌وری
    نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 5 , السنة 14 , زمستان 1397
    آموزش عالی ایران در دو دهه گذشته با چالش‌ها و مسائل متعددی مواجه شده است. گسترش کمی دانشگاه‌ها، کثرت موسسات آموزشی متنوع، افزایش تعداد دانشجویان و گاهاً وجود خیل عظیم دانش آموخته بیکار از جمله چالش‌هایی هستند که نظام آموزش عالی ایران را با مشکلات عدیده‌ای مواجه نموده اس أکثر
    آموزش عالی ایران در دو دهه گذشته با چالش‌ها و مسائل متعددی مواجه شده است. گسترش کمی دانشگاه‌ها، کثرت موسسات آموزشی متنوع، افزایش تعداد دانشجویان و گاهاً وجود خیل عظیم دانش آموخته بیکار از جمله چالش‌هایی هستند که نظام آموزش عالی ایران را با مشکلات عدیده‌ای مواجه نموده است. این چالش‌ها لزوم مسئولیت پذیری و پاسخگویی را در نظام آموزش عالی ایران منجر شده است و نظام دانشگاهی را وادار به بازاندیشی عالی ایران منجر شده است و نظام دانشگاهی را وادار به بازاندیشی در ساختار، رسالت، اهداف، کارکردها و فرایندهای خود نموده است. می‌توان گفت که با توجه به نقش آموزش عالی در بالندگی علمی و اثرگذاری آن بر مهمترین سرمایه‌های یک کشور، که همان سرمایه‌های انسانی کشور هستند و همچنین اهداف سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404، نظام آموزش عالی نیازمند تحولی نظام‌مند است. در این شرایط اگر آموزش عالی می‌خواهد از تغییرات عظیم و سریع محیطی عقب نماند و کارآمدی خود را از دست ندهد، بایستی در خود و نظام حاکمیتی خود تغییراتی هدفمند و معنادار ایجاد نماید. لذا بر این اساس در پژوهش حاضر هدف اصلی بررسی سیر تحول نظریات حکمرانی در نظام آموزش عالی و دانشگاه‌ها جهت ارتقاء بهره وری میباشد. در این راستا در پژوهش حاضر مفهوم حکمرانی در نظام آموزش عالی مورد بررسی قرار گرفت، سپس به الگوهای حکمرانی در آموزش عالی اشاره شد و در ادامه نمونه‌های جهانی حکمرانی دانشگاهی مبتنی بر مدیریت دانش و نظام ارزیابی، همچنین مقایسه ایمیان الگوهای مدیریت دانشگاهی صورت گرفت و به مدل‌های نظری حکمرانی دانشگاهی اشاره گردید و در نهایت نیز به بر خی تحقیقات در زمینه حکمرانی در نظام آموزش عالی و دانشگاه‌ها اشاره شده است. تفاصيل المقالة