-
المقاله
1 - مدل سازی نقش رهبریآموزشی مدیران از طریق فرهنگ مدرسه در اشتیاق شغلی معلماندوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 10 , پاییز 1398هدف از این پژوهش مدلسازی نقش رهبری آموزشی مدیران از طریق فرهنگ مدرسه در اشتیاق شغلی معلمان بود. روش پژوهش همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بوده و بدین منظور سه ابزار پژوهش تحت عنوان مقیاس رهبری آموزشی هالینگر و وانگ (2015) با ضریب آلفای 9 أکثرهدف از این پژوهش مدلسازی نقش رهبری آموزشی مدیران از طریق فرهنگ مدرسه در اشتیاق شغلی معلمان بود. روش پژوهش همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بوده و بدین منظور سه ابزار پژوهش تحت عنوان مقیاس رهبری آموزشی هالینگر و وانگ (2015) با ضریب آلفای 97/0، پرسشنامه فرهنگ مدرسه گرونرت (1998) با ضریب آلفای 98/0 و پرسشنامه اشتیاق شغلی شافلی و بیکر (2003) با ضریب آلفای 89/0 جهت گردآوری دادهها استفاده شد. جامعه آماری این مطالعه را 1568 نفر از معلمان ابتدایی تشکیل میداد. حجم نمونه برای 1600 نفر با استفاده از جدول مورگان با آلفای 0.05 تعداد310 نفر تعیین شد. برای تحلیل دادهها از روش مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل علی مفروض از برازش مناسبی برخودار بوده است و مدل تدوین شده قابلیت تعمیم به جامعه پژوهش را دارد. همچنین رهبری آموزشی به واسطه فرهنگ مدرسه با اشتیاق شغلی معلمان ارتباط غیر مستقیم مثبت و معنادار دارد که تاکیدی بر لزوم تمرکز بر تغییر فرهنگ قبل از هرگونه بهسازی مدارس میباشد. با این حال تاثیر مستقیم رهبری آموزشی بر اشتیاق شغلی معنادار نبود. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - مدلسازی تاثیر معنویت در محیط کار بر عملکرد شغلی معلمان با میانجی گری تعهد سازمانی(مورد مطالعه: معلمان متوسطه اول ناحیه 4 کرج)دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 14 , تابستان 1402مقدمه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر معنویت در محیط کار بر عملکرد شغلی معلمان با میانجیگری تعهد سازمانی برای ارائه مدل معادله ساختاری در بین معلمان متوسطه اول ناحیه 4 شهر کرج انجام شد. روش شناسی پژوهش: این پژوهش، توصیفی (غیرآزم أکثرمقدمه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر معنویت در محیط کار بر عملکرد شغلی معلمان با میانجیگری تعهد سازمانی برای ارائه مدل معادله ساختاری در بین معلمان متوسطه اول ناحیه 4 شهر کرج انجام شد. روش شناسی پژوهش: این پژوهش، توصیفی (غیرآزمایشی) و طرح پژوهش، همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعهی آماری پژوهش، همه ی معلمان متوسطه اول ناحیه 4 کرج در سال 1399 بودند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامهی معنویت در محیط کار میلیمان و همکاران(2003)، پرسشنامهی تعهد سازمانی آلن و می یر(1991)، پرسشنامهی عملکرد شغلی پاترسون(1970) بودند. یافته ها: نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین معنویت در محیط کار با تعهد سازمانی و عملکرد شغلی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. در عین حال تعهد نقش میانجی را در رابطه بین معنویت در محیط کار و عملکرد شغلی ایفا می کند. بحث و نتیجه گیری: یافته های آماری نشان داد، متغیر تعهد سازمانی به صورت معنی داری رابطه بین معنویت در محیط کار با عملکرد شغلی معلمان را میانجی گری میکند. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - رابطه بین رهبری آموزشی مدیران و اثربخشی مدرسه با نقش میانجی فرهنگ مدرسه در مدارس دوره اول متوسطه استان اردبیلدوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 12 , تابستان 1400مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رهبری آموزشی مدیران و اثربخشی مدرسه با نقش میانجی فرهنگ مدرسه بود.
روش شناسی: روش پژوهش برحسب نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی م أکثرمقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رهبری آموزشی مدیران و اثربخشی مدرسه با نقش میانجی فرهنگ مدرسه بود.
روش شناسی: روش پژوهش برحسب نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش، همه معلمان مدارس دولتی دوره اول متوسطه استان اردبیل در سال تحصیلی 98-1397 به حجم 3064 نفر (1684 مرد و 1380 زن) بود. حجم نمونه بر حسب جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان 346 نفر برآورد شد که این تعداد با در نظر گرفتن افت آزمودنیها به 418 نفر (236 مرد و 182 زن) افزایش یافت. نمونه آماری پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شد. دادهها از طریق سه پرسشنامه رتبهبندی رهبری آموزشی مدیر هالینگر (2013)، فرهنگ مدرسه گرونرت و والنتاین (1998) و اثربخشی مدرسه هوی (2009)، به روش حضوری جمعآوری شد. روایی و پایایی هر سه پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از نرمافزار AMOS24 استفاده شد. دادههای تحقیق با استفاده روش مدلسازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد: بین متغیرهای رهبری آموزشی مدیران، فرهنگ مدرسه و اثربخشی مدرسه، روابط معنادار مثبت وجود دارد. همچنین نقش میانجی کامل فرهنگ مدرسه در رابطه بین رهبری آموزشی مدیران و اثربخشی مدرسه تأیید شد.
نتیجه گیری: بر اساس یافتههای حاصل، میتوان نتیجه گرفت که رهبری آموزشی و فرهنگ مدرسه میتواند به اثربخشی مدارس کمک کند؛ بنابراین مدیران به منظور دستیابی به اثربخشی مدارس، باید فرهنگ مدرسه را توسعه دهند.
تفاصيل المقالة