فهرس المقالات Sara Rajaei


  • المقاله

    1 - مدل سازی نقش رهبری‌آموزشی مدیران از طریق فرهنگ مدرسه در اشتیاق شغلی معلمان
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 10 , پاییز 1398
         هدف از این پژوهش مدل­سازی نقش رهبری آموزشی مدیران از طریق فرهنگ مدرسه در اشتیاق شغلی معلمان بود. روش پژوهش همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بوده و بدین منظور سه ابزار پژوهش تحت عنوان مقیاس رهبری آموزشی هالینگر و وانگ (2015) با ضریب آلفای 9 أکثر
         هدف از این پژوهش مدل­سازی نقش رهبری آموزشی مدیران از طریق فرهنگ مدرسه در اشتیاق شغلی معلمان بود. روش پژوهش همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بوده و بدین منظور سه ابزار پژوهش تحت عنوان مقیاس رهبری آموزشی هالینگر و وانگ (2015) با ضریب آلفای 97/0، پرسشنامه فرهنگ مدرسه گرونرت (1998) با ضریب آلفای 98/0 و پرسشنامه اشتیاق شغلی شافلی و بیکر (2003) با ضریب آلفای 89/0 جهت گردآوری داده­ها استفاده شد. جامعه آماری این مطالعه را 1568 نفر از معلمان ابتدایی تشکیل می­داد. حجم نمونه برای 1600 نفر با استفاده از جدول مورگان با آلفای 0.05 تعداد310 نفر تعیین شد. برای تحلیل داده­ها از روش مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل علی مفروض از برازش مناسبی برخودار بوده است و مدل تدوین شده قابلیت تعمیم به جامعه پژوهش را دارد. همچنین رهبری آموزشی به واسطه فرهنگ مدرسه با اشتیاق شغلی معلمان ارتباط غیر مستقیم مثبت و معنادار دارد که تاکیدی بر لزوم تمرکز بر تغییر فرهنگ قبل از هرگونه بهسازی مدارس می­باشد.  با این حال تاثیر مستقیم رهبری آموزشی بر اشتیاق شغلی معنادار نبود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - مدلسازی تاثیر معنویت در محیط کار بر عملکرد شغلی معلمان با میانجی گری تعهد سازمانی(مورد مطالعه: معلمان متوسطه اول ناحیه 4 کرج)
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 14 , تابستان 1402
    مقدمه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر معنویت در محیط کار بر عملکرد شغلی معلمان با میانجی‌گری تعهد سازمانی برای ارائه مدل معادله ساختاری در بین ‌معلمان متوسطه اول ناحیه 4 شهر کرج انجام شد. روش شناسی پژوهش: این پژوهش، توصیفی (غیر‌آزم أکثر
    مقدمه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر معنویت در محیط کار بر عملکرد شغلی معلمان با میانجی‌گری تعهد سازمانی برای ارائه مدل معادله ساختاری در بین ‌معلمان متوسطه اول ناحیه 4 شهر کرج انجام شد. روش شناسی پژوهش: این پژوهش، توصیفی (غیر‌آزمایشی) و طرح پژوهش، همبستگی از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه‌ی آماری پژوهش، همه ی معلمان متوسطه اول ناحیه 4 کرج در سال 1399 بودند. ابزارها‌ی پژوهش شامل پرسشنامه‌ی معنویت در محیط کار میلیمان و همکاران(2003)، پرسشنامه‌ی تعهد سازمانی آلن و می یر(1991)، پرسشنامه‌ی عملکرد شغلی پاترسون(1970) بودند. یافته­ ها: نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین معنویت در محیط کار با تعهد سازمانی و عملکرد شغلی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. در عین حال تعهد نقش میانجی را در رابطه بین معنویت در محیط کار و عملکرد شغلی ایفا می کند. بحث و نتیجه­ گیری: یافته ­های آماری نشان داد، متغیر تعهد سازمانی به صورت معنی­ داری رابطه بین معنویت در محیط کار با عملکرد شغلی معلمان را میانجی­ گری می­کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - رابطه بین رهبری آموزشی مدیران و اثربخشی مدرسه با نقش میانجی فرهنگ مدرسه در مدارس دوره اول متوسطه استان اردبیل
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 12 , تابستان 1400
    مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رهبری آموزشی مدیران و اثربخشی مدرسه با نقش میانجی فرهنگ مدرسه بود.
    روش شناسی: روش پژوهش برحسب نحوه گردآوری داده­ها، توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدل­سازی م أکثر
    مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رهبری آموزشی مدیران و اثربخشی مدرسه با نقش میانجی فرهنگ مدرسه بود.
    روش شناسی: روش پژوهش برحسب نحوه گردآوری داده­ها، توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدل­سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش، همه معلمان مدارس دولتی دوره اول متوسطه استان اردبیل در سال تحصیلی 98-1397 به حجم 3064 نفر (1684 مرد و 1380 زن) بود. حجم نمونه بر حسب جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان 346 نفر برآورد شد که این تعداد با در نظر گرفتن افت آزمودنی­ها به 418 نفر (236 مرد و 182 زن) افزایش یافت. نمونه آماری پژوهش با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای نسبتی انتخاب شد. داده­ها از طریق سه پرسشنامه رتبه­بندی رهبری آموزشی مدیر هالینگر (2013)، فرهنگ مدرسه گرونرت و والنتاین (1998) و اثربخشی مدرسه هوی (2009)، به روش حضوری جمع­آوری شد. روایی و پایایی هر سه پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل داده­ها از نرم­افزار AMOS24 استفاده شد. داده­های تحقیق با استفاده روش مدل­سازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ­ها: نتایج پژوهش نشان داد: بین متغیرهای رهبری آموزشی مدیران، فرهنگ مدرسه و اثربخشی مدرسه، روابط معنادار مثبت وجود دارد. همچنین نقش میانجی کامل فرهنگ مدرسه در رابطه بین رهبری آموزشی مدیران و اثربخشی مدرسه تأیید شد.
    نتیجه­ گیری: بر اساس یافته­های حاصل، می­توان نتیجه گرفت که رهبری آموزشی و فرهنگ مدرسه می­تواند به اثربخشی مدارس کمک کند؛ بنابراین مدیران به منظور دستیابی به اثربخشی مدارس، باید فرهنگ مدرسه را توسعه دهند.
      تفاصيل المقالة