فهرس المقالات مهرداد رضوی دهکردی


  • المقاله

    1 - ارائه الگوریتمی جهت اندازه‌گیری میزان توجه کاربران برنامه‌های موبایل با استفاده از نظرات مربوط به برنامه‌ها
    سامانه‌های پردازشی و ارتباطی چندرسانه‌ای هوشمند , العدد 16 , السنة 5 , تابستان 1403

    از زمان پیدایش برنامه‌های موبایل، نظرات کاربران برای توسعه‌دهندگان برنامه بسیار ارزشمند بوده است. به دلیل حجم بالای نظرات، تحلیل آن‌ها کار بسیار مشکلی است. تاکنون کارهای بسیاری درزمینه‌ی دسته‌بندی نظرات انجام شده است؛ اما در هیچ‌کدام از أکثر

    از زمان پیدایش برنامه‌های موبایل، نظرات کاربران برای توسعه‌دهندگان برنامه بسیار ارزشمند بوده است. به دلیل حجم بالای نظرات، تحلیل آن‌ها کار بسیار مشکلی است. تاکنون کارهای بسیاری درزمینه‌ی دسته‌بندی نظرات انجام شده است؛ اما در هیچ‌کدام از آن‌ها مشخص نشده است که پس از دسته‌بندی، توجه کاربران بیشتر به کدام دسته بوده است. در این مقاله الگوریتمی بانام UAR بر اساس تاریخ ثبت نظرات و تعداد آن‌ها برای اندازه‌گیری میزان توجه کاربران به دسته گزارش مشکل یا درخواست ویژگی ارائه شده است. برای آزمایش الگوریتم مورد نظر، نظرات برنامه‌های WhatsApp، NextCloud، Firefox Mozillaو VLC Media Player توسط خزنده وب به مدت 30 روز استخراج شده و سپس نظرات پس از دسته‌بندی به 4 متخصص نرم‌افزار داده شد. در ادامه پس از تحلیل نظرات توسط 4 متخصص میزان توجه کاربران به نظرات توسط آن‌ها مورد محاسبه قرار گرفت. سپس با استفاده از روش پیشنهادی نیز میزان توجه کاربران به نظرات اندازه‌گیری شد. در نهایت مشخص شد که روش پیشنهادی توانسته نتایج قابل قبولی در محاسبه میزان توجه کاربران به نظرات نسبت به مقادیر محاسبه شده توسط متخصصان داشته باشد؛ به‌طوری که تفاوت میزان توجه محاسبه شده توسط متخصصان با میزان توجه محاسبه شده توسط الگوریتم ارائه شده 2.73% بوده است

    تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - مقایسه مدل های از پیش آموزش داده شده در خلاصه سازی استخراجی نظرات کاربران موبایل
    مجله بهینه سازی در محاسبات نرم , العدد 3 , السنة 2 , بهار 1403
    از زمان پیدایش برنامه های موبایل، نظرات کاربران برای توسعه دهندگان برنامه بسیار ارزشمند بوده است چون حاوی احساسات، اشکالات و نیازهای جدید کاربران بوده است. به دلیل حجم بالای نظرات، خلاصه سازی آن ها کار بسیار دشوار و مستعد خطاست. تا کنون کارهای بسیاری در زمینه خلاصه سازی أکثر
    از زمان پیدایش برنامه های موبایل، نظرات کاربران برای توسعه دهندگان برنامه بسیار ارزشمند بوده است چون حاوی احساسات، اشکالات و نیازهای جدید کاربران بوده است. به دلیل حجم بالای نظرات، خلاصه سازی آن ها کار بسیار دشوار و مستعد خطاست. تا کنون کارهای بسیاری در زمینه خلاصه سازی استخراجی نظرات کاربران انجام شده است؛ اما در اکثر پژوهش ها یا از روش های قدیمی یادگیری ماشین و یا پردازش زبان طبیعی استفاده شده است و یا اگر مدلی برای خلاصه سازی با استفاده از مبدل ها آموزش دیده است، مشخص نشده که این مدل برای خلاصه سازی نظرات کاربران موبایل کاربرد دارد یا خیر ؟ به بیان دیگر مدل برای خلاصه سازی متون به صورت عام منظوره ارائه شده و هیچ بررسی برای استفاده از آن در خلاصه سازی های خاص منظوره انجام نشده است . در این مقاله در ابتدا 1000 نظر به صورت تصادفی از پایگاه داده Kaggle مربوط به نظرات کاربران انتخاب شد و سپس به 4 مدل از پیش آموزش دیده bart_large_cnn، bart_large_xsum، mT5_multilingual_XLSum و Falcon’sai Text_Summrization برای خلاصه سازی داده شد و معیار های Rouge1، Rouge2 و RoungL برای هر کدام از مدل ها به طور جداگانه محاسبه شد و در نهایت مشخص شد که مدل از پیش آموزش دیده Falcon’sAI با امتیاز 6464/0 در معیار rouge1 ، امتیاز 6140/0 در معیار rouge2 و امتیاز 6346/0 در rougeL بهترین مدل برای خلاصه سازی نظرات کاربران فروشگاه Play است تفاصيل المقالة