ارائه الگوریتمی جهت اندازهگیری میزان توجه کاربران برنامههای موبایل با استفاده از نظرات مربوط به برنامهها
الموضوعات : سامانههای پردازشی و ارتباطی چندرسانهای هوشمندمهرداد رضوی دهکردی 1 , حمید رستگاری 2 , اکبر نبی اللهی نجف آبادی 3 , تقی جاودانی گندمانی 4
1 - گروه مهندسی کامپیوتر، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
2 - استادیار، گروه مهندسی کامپیوتر، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
3 - استادیار، گروه مهندسی کامپیوتر، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
4 - استادیار، گروه علوم کامپیوتر، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران
الکلمات المفتاحية: برنامههای موبایل, میزان توجه, آنالیز فروشگاه گوگل, میزان توجه کاربران,
ملخص المقالة :
از زمان پیدایش برنامههای موبایل، نظرات کاربران برای توسعهدهندگان برنامه بسیار ارزشمند بوده است. به دلیل حجم بالای نظرات، تحلیل آنها کار بسیار مشکلی است. تاکنون کارهای بسیاری درزمینهی دستهبندی نظرات انجام شده است؛ اما در هیچکدام از آنها مشخص نشده است که پس از دستهبندی، توجه کاربران بیشتر به کدام دسته بوده است. در این مقاله الگوریتمی بانام UAR بر اساس تاریخ ثبت نظرات و تعداد آنها برای اندازهگیری میزان توجه کاربران به دسته گزارش مشکل یا درخواست ویژگی ارائه شده است. برای آزمایش الگوریتم مورد نظر، نظرات برنامههای WhatsApp، NextCloud، Firefox Mozillaو VLC Media Player توسط خزنده وب به مدت 30 روز استخراج شده و سپس نظرات پس از دستهبندی به 4 متخصص نرمافزار داده شد. در ادامه پس از تحلیل نظرات توسط 4 متخصص میزان توجه کاربران به نظرات توسط آنها مورد محاسبه قرار گرفت. سپس با استفاده از روش پیشنهادی نیز میزان توجه کاربران به نظرات اندازهگیری شد. در نهایت مشخص شد که روش پیشنهادی توانسته نتایج قابل قبولی در محاسبه میزان توجه کاربران به نظرات نسبت به مقادیر محاسبه شده توسط متخصصان داشته باشد؛ بهطوری که تفاوت میزان توجه محاسبه شده توسط متخصصان با میزان توجه محاسبه شده توسط الگوریتم ارائه شده 2.73% بوده است
[1] M. R. Dehkordi, H. Seifzadeh, G. Beydoun, and M. H. Nadimi-Shahraki, “Success prediction of android applications in a novel repository using neural networks,” Complex Intell. Syst., vol. 6, no. 3, pp. 573–590, 2020, doi: 10.1007/s40747-020-00154-3.
[2] W. Martin, F. Sarro, Y. Jia, Y. Zhang, and M. Harman, “A survey of app store analysis for software engineering,” IEEE Trans. Softw. Eng., vol. 43, no. 9, pp. 817–847, 2017, doi: 10.1109/TSE.2016.2630689.
[3] E. Guzman and W. Maalej, “How Do Users Like This Feature? A Fine Grained Sentiment Analysis of App Reviews,” in 2014 IEEE 22nd International Requirements Engineering Conference (RE), Aug. 2014, pp. 153–162, doi: 10.1109/RE.2014.6912257.
[4] D. Pagano and W. Maalej, “User feedback in the appstore: An empirical study,” in 2013 21st IEEE International Requirements Engineering Conference (RE), Jul. 2013, pp. 125–134, doi: 10.1109/RE.2013.6636712.
[5] L. V. G. Carreno and K. Winbladh, “Analysis of user comments: An approach for software requirements evolution,” Proc. - Int. Conf. Softw. Eng., pp. 582–591, 2013, doi: 10.1109/ICSE.2013.6606604.
[6] W. Maalej and D. Pagano, “On the socialness of software,” Proc. - IEEE 9th Int. Conf. Dependable, Auton. Secur. Comput. DASC 2011, pp. 864–871, 2011, doi: 10.1109/DASC.2011.146.
[7] N. Seyff, F. Graf, and N. Maiden, “Using mobile RE tools to give end-users their own voice,” Proc. 2010 18th IEEE Int. Requir. Eng. Conf. RE2010, pp. 37–46, 2010, doi: 10.1109/RE.2010.15.
[8] A. Al-Subaihin et al., “App store mining and analysis,” in Proceedings of the 3rd International Workshop on Software Development Lifecycle for Mobile, Aug. 2015, pp. 1–2, doi: 10.1145/2804345.2804346.
[9] N. Chen, J. Lin, S. C. H. Hoi, X. Xiao, and B. Zhang, “AR-miner: Mining informative reviews for developers from mobile app marketplace,” in Proceedings - International Conference on Software Engineering, May 2014, no. 1, pp. 767–778, doi: 10.1145/2568225.2568263.
[10] E. C. Groen, J. Doerr, and S. Adam, “Towards Crowd-Based Requirements Engineering A Research Preview,” in Requirements Engineering: Foundation for Software Quality, 2015, pp. 247–253.
[11] S. A. Licorish, B. T. R. Savarimuthu, and S. Keertipati, “Attributes that predict which features to fix: Lessons for app store mining,” ACM Int. Conf. Proceeding Ser., vol. Part F1286, pp. 108–117, 2017, doi: 10.1145/3084226.3084246.
[12] W. Maalej, Z. Kurtanović, H. Nabil, and C. Stanik, “On the automatic classification of app reviews,” Requir. Eng., vol. 21, no. 3, pp. 311–331, Sep. 2016, doi: 10.1007/s00766-016-0251-9.
[13] S. Moghaddam, “Beyond Sentiment Analysis: Mining Defects and Improvements from Customer Feedback,” 2015, pp. 400–410.
[14] T. Johann, C. Stanik, A. M. B. Alizadeh, and W. Maalej, “SAFE: A Simple Approach for Feature Extraction from App Descriptions and App Reviews,” in Proceedings - 2017 IEEE 25th International Requirements Engineering Conference, RE 2017, Sep. 2017, pp. 21–30, doi: 10.1109/RE.2017.71.
[15] S. Scalabrino, G. Bavota, B. Russo, M. Di Penta, and R. Oliveto, “Listening to the Crowd for the Release Planning of Mobile Apps,” IEEE Trans. Softw. Eng., vol. 45, no. 1, pp. 68–86, 2019, doi: 10.1109/TSE.2017.2759112.
[16] D. Martens and W. Maalej, “Towards understanding and detecting fake reviews in app stores,” Empir. Softw. Eng., vol. 24, no. 6, pp. 3316–3355, Dec. 2019, doi: 10.1007/s10664-019-09706-9.
[17] N. Aslam, W. Y. Ramay, K. Xia, and N. Sarwar, “Convolutional neural network based classification of app reviews,” IEEE Access, vol. 8. Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc., pp. 185619–185628, 2020, doi: 10.1109/ACCESS.2020.3029634.
[18] Z. Qiao, A. Wang, A. Abrahams, and W. Fan, “Deep Learning-Based User Feedback Classification in Mobile App Reviews,” 2020. [Online]. Available: https://aisel.aisnet.org/sigdsa2020.
[19] “What Criteria are Used by Google to Rank Reviews Most Relevant? | LaPraim Insights.” https://lapraim.com/insights/criteria-for-relevant-google-reviews (accessed Sep. 18, 2023).
[20] “How Google Decides What Reviews Are Most Relevant.” https://www.widewail.com/blog/how-google-decides-what-reviews-are-most-relevant (accessed Sep. 18, 2023).
[21] Z. Wan, X. Xia, D. Lo, and G. C. Murphy, “How does machine learning change software development practices?,” IEEE Trans. Softw. Eng., vol. 47, no. 9, pp. 1857–1871, 2021, doi: 10.1109/TSE.2019.2937083.