فهرس المقالات مهدی فلاح تفتی


  • المقاله

    1 - مقایسه روش ماشین بردار پشتیبان خطی و غیرخطی با رگرسیون خطی جهت پیش‌بینی کوتاه‌مدت پارامتر طول صف و حجم ورودی رویکرد تقاطع جهت کنترل تطبیقی چراغ‌‌‌های راهنمایی منفرد
    سامانه‌های پردازشی و ارتباطی چندرسانه‌ای هوشمند , العدد 2 , السنة 3 , تابستان 1401
    این مطالعه به منظور توسعه سیستم‌‌‌های کنترل چراغ راهنمایی با رویکرد تطبیقی جهت کنترل بهتر ترافیک در تقاطعات صورت گرفته است. در این رویکرد اگر از داده‌های پیش‌بینی شده مربوط به سیکل‌های آینده به منظور بهینه‌سازی زمانبندی استفاده گردد، باعث کنترل ترافیک در موارد پیش‌بینی أکثر
    این مطالعه به منظور توسعه سیستم‌‌‌های کنترل چراغ راهنمایی با رویکرد تطبیقی جهت کنترل بهتر ترافیک در تقاطعات صورت گرفته است. در این رویکرد اگر از داده‌های پیش‌بینی شده مربوط به سیکل‌های آینده به منظور بهینه‌سازی زمانبندی استفاده گردد، باعث کنترل ترافیک در موارد پیش‌بینی نشده و مدیریت آن قبل از رسیدن به سیکل مورد نظر می‌شود. در این راستا از روش رگرسیون بردار پشتیبان به صورت خطی و غیرخطی برای پیش‌بینی پارامتر طول صف و حجم ورودی به یک رویکرد به عنوان دو متغیر اصلی مورد نیاز در فرآیند کنترل تطبیقی استفاده شد. برای داشتن داده کافی جهت ایجاد چنین مدلی به آماربرداری از دو تقاطع شهر یزد و شبیه‌سازی آن‌‌ها در نرم‌افزار شبیه‌ساز ایمسان پرداخته شد. سپس این تقاطع‌‌ها برای شرایط موجود کالیبره و اعتبارسنجی گردیدند. نتایج دقت پیش‌بینی به روش‌‌‌های پیشنهادی استخراج شده و با روش رگرسیون خطی مقایسه گردید. نتایج نشان دادند که رگرسیون بردار پشتیبان به صورت غیرخطی دارای عملکرد بهتری نسبت به هر دوی مدل پیشنهادی در حالت خطی و رگرسیون خطی است. دو روش رگرسیون بردار پشتیبان به صورت خطی و رگرسیون خطی عملکردی مشابه نشان دادند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - ارزیابی عملکرد چراغ‌های راهنمایی هوشمند مبتنی بر الگوریتم کرم شب‌تاب در یک سیستم کنترل تطبیقی
    سامانه‌های پردازشی و ارتباطی چندرسانه‌ای هوشمند , العدد 4 , السنة 3 , پاییز 1401
    در این پژوهش به بررسی سیستم‌های کنترل چراغ راهنمایی تطبیقی جهت کنترل ترافیک تقاطعات پرداخته شده است. برای این منظور از الگوریتم کرم شب‌تاب جهت توزیع زمان سبز میان رویکردها استفاده شد که به بهینه‌سازی میزان گذردهی خودروها از تقاطع و طول صف رویکردهای تقاطع می‌پردازد و در أکثر
    در این پژوهش به بررسی سیستم‌های کنترل چراغ راهنمایی تطبیقی جهت کنترل ترافیک تقاطعات پرداخته شده است. برای این منظور از الگوریتم کرم شب‌تاب جهت توزیع زمان سبز میان رویکردها استفاده شد که به بهینه‌سازی میزان گذردهی خودروها از تقاطع و طول صف رویکردهای تقاطع می‌پردازد و در نهایت منجر به بهبود عملکرد ترافیک در تقاطع‌ها می‌گردد. همچنین جهت بررسی الگوریتم پیشنهادی، به آماربرداری از دو تقاطع شهر یزد و شبیه‌سازی آنها در نرم افزار شبیه‌ساز AIMSUN پرداخته شد. سپس این تقاطع‌ها برای شرایط موجود کالیبره و اعتبارسنجی شدند. آنگاه الگوریتم مذبور بر آن اعمال گردید و عملکرد آن با سیستم کنترل با زمان‌بندی ثابت مقایسه گردید. همچنین جهت اطمینان از اختلاف میانگین معنادار شاخص‌های ارزیابی طول صف و گذردهی تقاطع بین روش پیشنهادی و روش زمان ثابت، از آزمون t استفاده گردید. نتایج نشان داد روش پیشنهادی که در زمره کنترل تطبیقی چراغ راهنمایی تقاطع‌ها قرار می‌گیرد دارای عملکرد بهتری نسبت به روش کنترل زمان ثابت در تقاطع‌های منفرد است. تفاصيل المقالة