ارزیابی عملکرد چراغهای راهنمایی هوشمند مبتنی بر الگوریتم کرم شبتاب در یک سیستم کنترل تطبیقی
الموضوعات :
سامانههای پردازشی و ارتباطی چندرسانهای هوشمند
فریبا جباری
1
,
مهدی فلاح تفتی
2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد راهوترابری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
2 - دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران
تاريخ الإرسال : 04 الثلاثاء , محرم, 1444
تاريخ التأكيد : 23 الخميس , ربيع الثاني, 1444
تاريخ الإصدار : 27 الجمعة , صفر, 1444
الکلمات المفتاحية:
چراغ راهنمایی زمانثابت,
: بهینهسازی چراغهای راهنمایی,
الگوریتم کرم شبتاب,
چراغ راهنمایی تطبیقی,
ملخص المقالة :
در این پژوهش به بررسی سیستمهای کنترل چراغ راهنمایی تطبیقی جهت کنترل ترافیک تقاطعات پرداخته شده است. برای این منظور از الگوریتم کرم شبتاب جهت توزیع زمان سبز میان رویکردها استفاده شد که به بهینهسازی میزان گذردهی خودروها از تقاطع و طول صف رویکردهای تقاطع میپردازد و در نهایت منجر به بهبود عملکرد ترافیک در تقاطعها میگردد. همچنین جهت بررسی الگوریتم پیشنهادی، به آماربرداری از دو تقاطع شهر یزد و شبیهسازی آنها در نرم افزار شبیهساز AIMSUN پرداخته شد. سپس این تقاطعها برای شرایط موجود کالیبره و اعتبارسنجی شدند. آنگاه الگوریتم مذبور بر آن اعمال گردید و عملکرد آن با سیستم کنترل با زمانبندی ثابت مقایسه گردید. همچنین جهت اطمینان از اختلاف میانگین معنادار شاخصهای ارزیابی طول صف و گذردهی تقاطع بین روش پیشنهادی و روش زمان ثابت، از آزمون t استفاده گردید. نتایج نشان داد روش پیشنهادی که در زمره کنترل تطبیقی چراغ راهنمایی تقاطعها قرار میگیرد دارای عملکرد بهتری نسبت به روش کنترل زمان ثابت در تقاطعهای منفرد است.
المصادر:
[1] Ebadi Shieuyari, Arman, Yazdanpanah, Shariat Mohaymeni, Abedini, Khashaeipur and Kalantari, " Calibrating traffic software based on the traffic conditions of Tehran city", Avaye Fahim, Third Volume: Providing instructions on how to simulate, calibrate and validate Imsan software, 1392.
[2] Alvaro J. Calle-Laguna, Jianhe Du, Hesham A. Rakha, "Computing optimum traffic signal cycle length considering vehicle delay and fuel consumption", pp. 1-9, 2019.
[3] Yan Li, Lijie Yu, Siran Tao, Kuanmin Chen, "Multi-Objective Optimization of Traffic Signal Timing for Oversaturated Intersection", 1-9, 2013.
[4] Aleksandar Stevanovic, Jelka Stevanovic, Jaehyun So, Marija Ostojic, "Multi-criteria optimization of traffic signals: Mobility, safety, and environment", 1-23, 2015.
[5] Wei Hao, Changxi Ma, Bahman Moghimi, Yuanyuan Fan, Zhibo Gao, "Robust Optimization of Signal Control Parameters for Unsaturated Intersection Based on Tabu Search-Artificial Bee Colony Algorithm", IEEE Advancing Technology for Humanity, pp. 32015-32022, 2018.
[6] Hongluan Zhao, Guoyong Han, Xiaofei Niu, "The Signal Control Optimization of Road Intersections with Slow Traffic Based on Improved PSO", Mobile Networks and Applications, vol. 9, 2019.
[7] Dex R.Aleko, Soufiene Djahel, "An Efficient Adaptive Traffic Light Control System for Urban Road Traffic Congestion Reduction in Smart Cities", pp. 1-20, 2020.
[8] Nouha Rida, Mohammed Ouadoud, Abderrahim Hasbi. "Ant Colony Optimization for Real Time Traffic Lights Control on a Single Intersection", International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM). pp. 196-214,
[9] Bernardo Hubermen, Baldo Faieta, "Firefly: A Synchronization Strategy for Urban Traffic Control", 1-21, 2015.
[10] Roberta Di Blasi, Arterial Signal Optimization through Traffic Microscopic Simulation, Sapienza University, Roma La Sapienza, Master degree in Transport systems engineering. pp. 1-90, 2016-2017.
[11] Sahar Araghi, Abbas Khosravi, Douglas Creighton, "A Review on Computational Intelligence Methods for Controlling Traffic Signal Timing", Expert Systems with Applications, pp. 1538–1550, 2015.
_||_