فهرس المقالات زهرا ابوالحسنی


  • المقاله

    1 - ارائة چارچوب پیشنهادی برای برنامه درسی کار و فناوری مقطع متوسطه اول با تأکید بر الگوی کلاس معکوس
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 2 , السنة 16 , تابستان 1398
    پژوهش حاضر با هدف ارائه و تبیین چارچوب پیشنهادی برنامه درسی کار و فناوری مقطع متوسطة اول بر اساس الگوی کلاس‌معکوس صورت گرفت. روش پژوهش، کیفی از نوع دلالت‌پژوهی است؛ زیرا دلالت‌هایی از نظریة کلاس‌معکوس برای ارائة چارچوب برنامه درسی کار و فناوری استفاده شده است و از نظر ه أکثر
    پژوهش حاضر با هدف ارائه و تبیین چارچوب پیشنهادی برنامه درسی کار و فناوری مقطع متوسطة اول بر اساس الگوی کلاس‌معکوس صورت گرفت. روش پژوهش، کیفی از نوع دلالت‌پژوهی است؛ زیرا دلالت‌هایی از نظریة کلاس‌معکوس برای ارائة چارچوب برنامه درسی کار و فناوری استفاده شده است و از نظر هدف کاربردی است. حوزة پژوهش تمامی متون علمی مربوط به الگوی یادگیری معکوس است و از روش نمونه‌گیری ملاک‌محور بهره برده شد. ملاک‌های مورد نظر برای انتخاب نمونه عبارت‌اند از: متون الگوی یادگیری معکوس، مقالات منتشر شده از سایت‌های معتبر که همچنین در 5 سال اخیر به انتشار رسیده باشند. روایی این پژوهش توسط استادان علوم تربیتی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. پژوهش حاضر به مطالعة مبانی نظری الگوی کلاس‌معکوس پرداخته و دلالت‌های آن را در چهار حوزة اهداف که عبارت‌اند از (تقویت شناخت سبک یادگیری، مهارت حل مسئله، خلق عادات ذهنی نظیر کنجکاوی و ایجاد توانایی بهره‌گیری از مهارت‌های ارتباطی)، محتوا (بر اساس ملاک‌هایی مانند سبک یادگیری متفاوت دانش‌آموزان، دانش‌آموزمحوری، مسئله‌محوری، خودآموز بودن و قابلیت چندرسانه‌ای انتخاب شود)، برای راهبردهای تدریس از روش‌هایی با عنوان (روش تدریس حل مسئله، تفکر خلاق، کار گروهی، بحث گروهی، آموزش انفرادی و آموزش برنامه‌ای و روش تدریس نمایشی را می‌توان استفاده ‌کرد) و در ارزشیابی برنامه درسی کار و فناوری (از ارزشیابی اصیل استفاده ‌شود که اجازة خودسنجی به دانش‌آموز دهد) ارائه شد. تفاصيل المقالة