فهرس المقالات اسماعیل عظیمی عظیمی


  • المقاله

    1 - اثربخشی بازی‌های آموزشی رایانه‌ای بر پیشرفت تحصیلی و نگرش به یادگیری درس علوم
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 4 , السنة 11 , پاییز 1393
    هدف از این پژوهش، بررسی اثر بخشی بازی‌های آموزشی رایانه‌ای بر پیشرفت تحصیلی و نگرش دانش‌آموزان به یادگیری درس علوم در پایه چهارم ابتدایی شهر اراک بود. طرح پژوهش، طرح دو‌گروهی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و روش پژوهش، نیمه آزمایشی بود. جامعه‌ آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان پایه أکثر
    هدف از این پژوهش، بررسی اثر بخشی بازی‌های آموزشی رایانه‌ای بر پیشرفت تحصیلی و نگرش دانش‌آموزان به یادگیری درس علوم در پایه چهارم ابتدایی شهر اراک بود. طرح پژوهش، طرح دو‌گروهی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و روش پژوهش، نیمه آزمایشی بود. جامعه‌ آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی مدارس شهر اراک در سال تحصیلی 91 ـ 1390 به تعداد 1836 نفر بود. با روش نمونه‌گیری تصادفی مرحله‌ای،40 دانش‌آموز انتخاب و از این تعداد 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل جایگزین شدند. 10 موضوع از درس علوم چهارم ابتدایی انتخاب و به صورت بازی‌های آموزشی رایانه‌ای تولید شد. گروه آزمایش، بازی‌های آموزشی رایانه‌ای را انجام دادند و گروه کنترل با روش سنتی آموزش دیدند. در این پژوهش، برای گردآوری داده‌ها از آزمون پیشرفت تحصیلی و مقیاس نگرش به یادگیری درس علوم استفاده شد. ضریب پایایی به دست آمده برای آزمون پیشرفت تحصیلی 80/0 و برای مقیاس نگرش به یادگیری درس علوم 77/0 بود. جهت تحلیل داده‌ها تحلیل کوواریانس مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که دانش‌آموزانی که بازی‌های آموزشی رایانه‌ای را انجام دادند، به صورت معناداری پیشرفت تحصیلی و نگرش به یادگیری بالاتری نسبت به دانش‌آموزانی که به روش سنتی آموزش دیدند، داشتند (001/0P < ). بنابراین استفاده از بازی‌های آموزشی رایانه‌ای در آموزش علوم توصیه می‌شود. تفاصيل المقالة