فهرس المقالات عاطفه کریمی


  • المقاله

    1 - نقش میانجیگر چشم‌انداز زمان در تبیین روابط علّی بین کمال‌گرایی و اهمال‌کاری تحصیلی دختران دانش‌آموز متوسطۀ دوم
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 92 , السنة 24 , تابستان 1402
    هدف‌این پژوهش تعیین نقش میانجیگر چشم‌انداز زمان در تبیین روابط علّی بین کمال‌گرایی و اهمال‌کاری تحصیلی در دختران دانش‌آموز متوسطۀ دوم بود. طرح پژوهش رابطه‌ای از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش را دختران دانش‌آموز مقطع متوسطۀ دوم منطقۀ ۵ تهران در سال تحصیلی 1400-1399 أکثر
    هدف‌این پژوهش تعیین نقش میانجیگر چشم‌انداز زمان در تبیین روابط علّی بین کمال‌گرایی و اهمال‌کاری تحصیلی در دختران دانش‌آموز متوسطۀ دوم بود. طرح پژوهش رابطه‌ای از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش را دختران دانش‌آموز مقطع متوسطۀ دوم منطقۀ ۵ تهران در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل می‌داد که300 نفر به عنوان نمونه به شیوۀ دردسترس و داوطلبانه انتخاب و از پرسشنامه‌های اهمال‌کاری تحصیلی( Solomon & Rathblum, 1984)، کمال‌گرایی ( Frost, 1990) و چشم‌انداز زمان (Zimbardo & Boyd, 1999) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش آماری مدل‌یابی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد کمال‌گرایی مثبت و بعد‌آینده به صورت منفی(01/0>p) و کمال‌گرایی منفی و حال قضا قدری (01/0>p) به صورت مثبت، اهمال‌کاری تحصیلی را پیش‌بینی می‌کنند. از بین ابعاد چشم‌انداز زمان بعد‌آینده و حال قضا و قدری به صورت منفی، رابطه بین کمال‌گرایی مثبت و اهمال‌کاری تحصیلی و بعد‌آینده و حال قضا و قدری به صورت مثبت، رابطه بین کمال‌گرایی منفی و اهمال‌کاری تحصیلی را میانجیگری می‌کنند (01/0>p). به طورکلی کمال‌گرایی و چشم‌انداز زمان می‌توانند 59% از واریانس اهمال‌کاری تحصیلی را تبیین کنند. تفاصيل المقالة