فهرس المقالات اسماعیل خیرجو


  • المقاله

    1 - مقایسۀ سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت در بیماران زن مبتلا به آرتریت روماتوئید با زنان سالم و ارتباط آن با عوامل جمعیت‌شناختی
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1391
    این پژوهش با هدف مقایسۀ سبک زندگی ارتقادهنده سلامت در بیماران زن مبتلا به آرتریت روماتوئید با زنان سالم و تعیین ارتباط سبک زندگی ارتقادهنده سلامت با عوامل جمعیت‌شناختی اجرا شد. روش پژوهش پس‌رویدادی، و جامعۀ آماری پژوهش، زنان مبتلا به آرتریت روماتوئید و زنان سالم در شهر أکثر
    این پژوهش با هدف مقایسۀ سبک زندگی ارتقادهنده سلامت در بیماران زن مبتلا به آرتریت روماتوئید با زنان سالم و تعیین ارتباط سبک زندگی ارتقادهنده سلامت با عوامل جمعیت‌شناختی اجرا شد. روش پژوهش پس‌رویدادی، و جامعۀ آماری پژوهش، زنان مبتلا به آرتریت روماتوئید و زنان سالم در شهر تبریز بودند که از میان آنها دو گروه 105 نفری با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار سنجش مقیاس سبک زندگی ارتقادهنده سلامت (والکر و همکاران، 1987) بود. داده‌ها از طریق آزمون t گروههای مستقل و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد، بین مؤلفه‌های سبک زندگی ارتقادهندۀ سلامت (بجز مدیریت فشار روانی)، شامل مسؤولیت‌پذیری سلامت، فعالیت بدنی، تغذیه، خودشکوفایی و حمایت بین‌فردی در زنان سالم با زنان مبتلا به آرتریت روماتوئید تفاوت معنادار وجود دارد (01/0P < ). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که تحصیلات، به تنهایی 28 درصد از واریانس سبک زندگی ارتقادهندۀ سلامت را در بیماران زن مبتلا به آرتریت روماتوئید تبیین می‌کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - اثربخشی درمان رفتاری- شناختی گروهی در بهبود نشانگان اختلال نقص توجه/بیش فعالی بزرگسالی و افسردگی، اضطراب وعزت نفس همراه با آن
    اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1397
    در سالهای اخیر درمانهای متنوع غیر دارویی برای درمان اختلال کمبود توجه- بیش فعالی توسعه داده شده است. اکثر این درمانهای غیر دارویی حوزه‌هایی مشترک نقصان های مرتبط با نقص توجه/بیش فعالی نظیر مشکلات تحصیلی، کاری، روابط بین فردی، و کارکردهای اجرایی را مورد هدف قرار داده‌اند أکثر
    در سالهای اخیر درمانهای متنوع غیر دارویی برای درمان اختلال کمبود توجه- بیش فعالی توسعه داده شده است. اکثر این درمانهای غیر دارویی حوزه‌هایی مشترک نقصان های مرتبط با نقص توجه/بیش فعالی نظیر مشکلات تحصیلی، کاری، روابط بین فردی، و کارکردهای اجرایی را مورد هدف قرار داده‌اند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی درمان رفتاری- شناختی گروهی، در بهبود نشانگان اصلی اختلال نقص توجه/بیش فعالی بزرگسالی و افسردگی و اضطراب، عزت نفس همراه با آن در دانشجویان بود. برای این منظور، طی یک پژوهش نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه کنترل، 30 نفر از دانشجویان (12 دختر، 18 پسر) با تشخیص بیش فعالی، به شیوه‌ی نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) کاربندی شدند. آزمودنی‌ها قبل و بعد از اتمام مداخلات و یک ماه پس از اتمام جلسات، از نظر میزان اختلال بیش فعالی-کمبود توجه، اضطراب، افسردگی، و عزت نفس مورد آزمون قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای (هر هفته 2 جلسه) مداخله‌ی رفتاری- شناختی را دریافت کردند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره‌ی مختلط (درون گروهی- بین گروهی) نشان داد که درمان رفتاری- شناختی گروهی در بهبود نشانگان اختلال نقص توجه/بیش فعالی، افزایش عزت نفس و کاهش افسردگی و اضطراب دانشجویان دارای اختلال بیش فعالی- کمبود توجه اثر بخش است. تفاصيل المقالة