تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی
,
العدد1,السنة
14
,
بهار
1401
این مقاله، تحقیقی در بارۀ جایگاه زنان در فرهنگ عمومی هرمزگان، براساس قصههای عامیانۀ هرمزگان میباشد. تمثیلهای عامیانه به عنوان روایتهایی مهم، در بسیاری از جوامع به وسیلۀ زنان نقل میشوند. در این قصههای تمثیلی، تصویری روشن از کارکرد، نقش و وضعیت زنان ترسیم شده است؛ ب أکثر
این مقاله، تحقیقی در بارۀ جایگاه زنان در فرهنگ عمومی هرمزگان، براساس قصههای عامیانۀ هرمزگان میباشد. تمثیلهای عامیانه به عنوان روایتهایی مهم، در بسیاری از جوامع به وسیلۀ زنان نقل میشوند. در این قصههای تمثیلی، تصویری روشن از کارکرد، نقش و وضعیت زنان ترسیم شده است؛ بنابراین بررسی آنها میتواند ما را به شناخت هرچه بیشتر وضعیت زنان و زندگی آنها رهنمون گردد. در این مقاله اطلاعات به شیوۀ کتابخانهای گردآوری و با استفاده از روش تحلیل کیفی، تمثیلها بررسی میشوند. ضرورت این پژوهش از آن جهت است که دریابیم بازتاب تصویر زنان در فرهنگ عامۀ هرمزگان چگونه است. پرسش اصلی این پژوهش این است که: زنان در نگاه راویان این تمثیلات از چه جایگاه و کارکردی برخوردار هستند؟ این پزوهش در دو بخش، فعالیتهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی زنان را در تمثیلهای عامیانه بررسی میکند. نتایج این بررسی نشان میدهد اگرچه فرهنگ هرمزگان، فرهنگی مردسالار است و نابرابری جنسیتی نیز محدود کنندۀ فعالیتهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی زنان میباشد، اما در بسیاری موارد به ویژه در حوزههای فرهنگی و اجتماعی، زنان موضعی فعالانهتر دارند. ازدواج برای زنان قصهها از اهمیت بالایی برخوردار است و گاهی در انتخاب همسر نیز آزاداند. ذهن اسطورهای راویان این دست از تمثیلها، سبب شده است تا نقش زنان در کارکردها و ژرف ساختهای متضاد و متناقض دیده شود.
تفاصيل المقالة
مطالعات زبان و ادبیات غنایی
,
العدد4,السنة
7
,
پاییز
1396
فخرالدین عراقی یکی از عارفان بزرگ فرهنگ ما است که در قالب تعبیرهایی شاعرانه، اندیشهها و تجربههای ناب عرفانی خود را ترسیم نموده است. شگردهای بلاغی از جملۀ ابزارهایی است که در صورت بندی زبان، ذهنیت، تجارب و درونمایههای عرفانی شاعران کارکردی برجسته به خود گرفته است. عرا أکثر
فخرالدین عراقی یکی از عارفان بزرگ فرهنگ ما است که در قالب تعبیرهایی شاعرانه، اندیشهها و تجربههای ناب عرفانی خود را ترسیم نموده است. شگردهای بلاغی از جملۀ ابزارهایی است که در صورت بندی زبان، ذهنیت، تجارب و درونمایههای عرفانی شاعران کارکردی برجسته به خود گرفته است. عراقی عارفی نواندیش میباشد که از این رهگذر توانسته است افکار تازۀ خود را در ساختی هنرمندانه و متفاوت از زبان رسمی صوفیان به مخاطبان خویش عرضه نماید. در این پژوهش، با طرح این پرسش که عناصر بلاغی، جدای از ارزشهای هنری و ادبی چه نقشهای دیگری به خود میتوانند بگیرند، تلاش میشود تا جایگاه و کارکرد آرایههایی چون؛ تناقض و طنز، کنایه، اغراق و استعاره در زبان عرفانی عراقی تعیین گردد. میتوان گفت کاربست ویژۀ این صناعات و آرایهها در کلام عراقی، سبب شده است تا با شکلگیری رویکردی هنری به اندیشههای باطنی، این افکار و اندیشهها به گونهای مطلوبتر ترسیم گردند.
تفاصيل المقالة
پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی
,
العدد4,السنة
7
,
پاییز
1395
فخرالدین عراقی یکی از عارفان بزرگ فرهنگ ما است که در قالب تعبیرهایی شاعرانه، اندیشهها و تجربههای ناب عرفانی خود را ترسیم نموده است. در این پژوهش،شخصیت پیر به عنوان یکی از عناصر بنیادین عرفان بررسی شدهاست. از مهمترین یافتههای این تحقیق آن است که کاربست نشانۀ زبانی پ أکثر
فخرالدین عراقی یکی از عارفان بزرگ فرهنگ ما است که در قالب تعبیرهایی شاعرانه، اندیشهها و تجربههای ناب عرفانی خود را ترسیم نموده است. در این پژوهش،شخصیت پیر به عنوان یکی از عناصر بنیادین عرفان بررسی شدهاست. از مهمترین یافتههای این تحقیق آن است که کاربست نشانۀ زبانی پیر در عراقی به گونهای است که آن را از ژرفساخت و کارکردی متفاوت با شخصیت رسمی و سنتی پیر برخوردار کرده است. در این رویکرد تازه، جایگاه پیر دیگر نه در منبر و مسجد که در میخانه است و بیش از آنکه اهل وعظ و گفتار باشد، در پی عمل و کردار است. میتوان گفت کاربست متفاوت نشانۀ زبانی پیر در کلام عراقی کوششی است برای بازسازی شخصیت تخریب شدۀ پیر در روزگاری که بازارِ گرم زهدِ ریایی، سبب گسترش بیاعتمادی و تردید نسبت به حوزۀ دین، در میان مردم شده بود.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications