فهرس المقالات فرزانه چهارلنگ علی ضامنی


  • المقاله

    1 - ویژگی کارکردهای زبان در سورئالیسم و شطحیات صوفیه
    تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) , العدد 1 , السنة 16 , بهار 1403

    زبان در شطحیات عرفا ویژگی‌های منحصر بفردی دارد و می‌توان آن را از نظرگاه‌های گوناگون مورد بررسی قرار داد. پاره‌ای از متون صوفیه را که در حال وجد و بی‌خویشی بر زبان عرفا جاری شده اصطلاحا نثر مغلوب می‌نامند زیرا صوفی در حالت وجد اراده‌ای بر انجام افعال و بیان گفته‌های خود ندارد. می‌توان این نوشته‌ها را با ویژگی‌های مکتب سوررئالیسم سنجید. روش سورئالیست‌ها تلاشی است برای بیان آنچه در رویا دیده می‌شود و در عالم بیداری به زبان نمی‌آید. هدف این پژوهش این است تا به شیوه‌ای توصیفی-تحلیلی به این پرسش پاسخ دهد که کارکردهای زبانی در شطحیات عرفا تا چه اندازه با عنصر نوشتة خودکار و ویژگی‌های این شاخصه در سوررئالیسم هم‌سو هستند؟ بر همین ‌اساس این مقاله با بررسی چند نمونه از شطحیات خرقانی و بهاءولد و تکیه بر نظریة آندره برتون دربارة سورئالیسم و توضیح نوشتة خودکار در نقطه علیای آن، به این نتیجه می‌رسد که آنچه برتون در قرن بیستم از آن به‌عنوان سوررئالیسم یاد می‌کند، از دیرباز در شطحیات عرفا وجود داشته و می‌توان این وجه از کلام صوفیه در نثر را با خصوصیات نوشتة خودکار در سوررئالیسم منطبق دانست. آنجا که صوفی تلاش می‌کند تا با به‌کارگیری واژه‌ها در بستر یک گزاره، آنچه را در عالم وجد و رویا دیده است به زبان بیاورد.

     

    تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی قطب استعاری و مجازی زبان درشرح شطحیات روزبهان براساس نظریه رومن یاکوبسن
    ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی , العدد 5 , السنة 17 , زمستان 1400
    کتاب‌های نثر صوفیه دارای دو نوع زبان است: کتاب‌هایی با نثر مغلوب و بیان‌کنندة حالات عارف در عالم وجد و کتاب‌هایی با نثر متمکن که به‌ بیان و تعلیم اصول تصوف می‌پردازند. هدف این پژوهش آن است تا با اتکا به نظریة یاکوبسن مبنی ‌بر قطب مجازی و استعاری زبان، شطحیات روزبهان را أکثر
    کتاب‌های نثر صوفیه دارای دو نوع زبان است: کتاب‌هایی با نثر مغلوب و بیان‌کنندة حالات عارف در عالم وجد و کتاب‌هایی با نثر متمکن که به‌ بیان و تعلیم اصول تصوف می‌پردازند. هدف این پژوهش آن است تا با اتکا به نظریة یاکوبسن مبنی ‌بر قطب مجازی و استعاری زبان، شطحیات روزبهان را به‌ شیوة تحلیلی ـ توصیفی بررسی کند. یاکوبسن با پذیرفتن گفتة سوسور مبنی ‌بر دو اصل محور جانشینی و هم‌نشینی، می‌گوید که مجاز مرسل از خلال رابطة هم‌نشینی و استعاره از رابطة مشابهت و جانشینی به ‌دست می‌آید؛ یاکوبسن نثر را دارای طبیعتی مجازی و شعر را دارای طبیعتی استعاری می‌داند. سوال اصلی پژوهش این است که روزبهان در شرح شطحیات، از کدام‌یک از این دو قطب بیشتر بهره جسته ‌است؟ با این بررسی درمی‌یابیم‌ که روزبهان از هر دو سویة قطب مجازی و استعاری زبان بهره برده ‌است، آنجا ‌که به وصف خداوند و خلفای راشدین پرداخته کلام او طبیعتی مجازی دارد و جایی‌که به شرح شطحیات عرفا پرداخته کلام او بیشتر از قطب استعاری بهره برده‌است. تفاصيل المقالة