تحلیل جامعهشناختی انواع خشونت مقوله مهمی است که با استفاده از آرای تئوریپردازانی همچون بوردیو میتوان به آن پرداخت. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به واکاوی شخصیتهای زن رمانهای پرندة من از فریبا وفی و دفترچة ممنوع از آلبا دسسپدس میپردازد. و با بررسی تطبیقی میزانِ أکثر
تحلیل جامعهشناختی انواع خشونت مقوله مهمی است که با استفاده از آرای تئوریپردازانی همچون بوردیو میتوان به آن پرداخت. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به واکاوی شخصیتهای زن رمانهای پرندة من از فریبا وفی و دفترچة ممنوع از آلبا دسسپدس میپردازد. و با بررسی تطبیقی میزانِ اثرگذاری انواع خشونت، در میدانهای اجتماعی، فرهنگی و کنشگریهای زنان و مردان بر یکدیگر، نشان میدهد که خشونت به (ویژه خشونت نمایان و کنشگرانة مردانه) و بازنمایی محدودیتهای زنان دو جامعه چگونه جلوة بیرونی مییابد و در کجاهای متن به صورت خشونت سیستمی، نمادین، پنهانی و رفتار کنشپذیرانه با همدستی عاملان در لایههای غایب جامعه، بر زنان تحمیل میشود. نتیجة پژوهش در قیاس بین کنشگران اجتماعی مرد و زن نشان میدهد که، زنان زخمخوردة انواع مختلف خشونت و کنترلهای اجتماعی هستند، در تولید و بازتولید سرمایهها در فضاهای اجتماعی و فرهنگی در فرودستی و کاستی نسبت به مردان قرار دارند. میزان خشونت وارده بر مردان نسبت به زنان و کودکان در درجة پایینتر و به شدت کمرنگتری قرار دارد. کنشگری مردان جامعه با توسل به سلطة مردانه و حاکمیت مردسالارانة جوامع در پنج نوع خشونت (نمادین، سیستمی، فیزیکی، جنسی و زبانی) نسبت به زنان و کودکان بیشتر است. خشونت سیستمی و خشونت نمادین، نسبت به خشونت فیزیکی و زبانی به طرزی پنهان بر زنان آسیب بیشتری وارد میکند، از طرفی همدستی و سلطهپذیری جوامع زنانه و کنشگران زن راه تسلط و سلطهگری مردان را بر زنان هموارتر میسازد. کلیدواژهها: جامعهشناسی، مقایسة تطبیقی، خشونت، بوردیو، زنان، مردان
تفاصيل المقالة
نظریة انواع سرمایة پییر بوردیو به شیوههای گوناگون، سرمایهها و تأثیر انواع آن بر یکدیگر را بازنمایی میکند. در تعریف بوردیو انواع سرمایه عبارت است از: سرمایة اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و نمادین. این مقاله با نگاهی مقایسهای به عادتوارههای متأثر از سرمایههای شخصیت زن أکثر
نظریة انواع سرمایة پییر بوردیو به شیوههای گوناگون، سرمایهها و تأثیر انواع آن بر یکدیگر را بازنمایی میکند. در تعریف بوردیو انواع سرمایه عبارت است از: سرمایة اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و نمادین. این مقاله با نگاهی مقایسهای به عادتوارههای متأثر از سرمایههای شخصیت زنان راوی در رمانهای پرندة من و دفترچة ممنوع میزان اثرگذاری سرمایهها بر یکدیگر و تغییر عادتواره زنان راوی را بررسی میکند و با روش توصیفی-تحلیلی نشان میدهد عادتوارهها چه تأثیری بر ایجاد سرمایههای مثبت/ ایجابی و منفی/ سلبی دارند. بارزترین عادتوارههای منفی عاملان زن در رمانها؛ سکوت، انفعال، انزوا، تسلیم و تأمین رضایت مردان خانواده بدون کمترین کنش و اعتراض در راستای دیگربودگی زنان راوی است و مشخصترین عادتوارههای مثبت؛ وفاداری، مادرانگی، احساس مسئولیت، ایثار و مهربانی است. در نتیجه، ماهیت عادتوارههای زنان یا تغییر نکرده، یا در جهت تولید و بازتولید منفی و سلبی پیش رفته است و یا اگر تغییر اندکی در تولید و بازتولید سرمایههای مثبت مشاهده میشود، در سایة انفعال راویان کم رنگ است. نتیجة مقایسهای پژوهش، موقعیت ساختاری مشترک دو زن در دو جامعه متفاوت را نشان میدهد که تجربههای مشابه و تکرارشوندة آنها خصلت و عادتوارههای مشترکی ایجاد میکند. این منشها و عادتوارههای شبیه به هم به نوبة خود، به کنشهای اجتماعی مثبت یا منفی آنان ساختار میبخشد؛ یعنی دستورالعملهایی را تنظیم و کنشگری آنها را محدود میکند. یا در فضاهای اجتماعی بسیار اندکی، از انفعال و محدودیت خارج میسازد. ولی در نهایت آشکارشدن انفعال زنان داستان در میدانهای اقتصادی، ناکارآمدی فضاهای اجتماعیِ (قبل و بعد از ازدواج)، در به کارگیری سرمایههای اجتماعی و فقر سرمایة اقتصادی، فرهنگی و نمادین را در زنان راوی برملا میسازد
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications