فهرس المقالات میلاد امینی زاده


  • المقاله

    1 - ارزیابی پیامدهای سیاست‌های تجاری- مالیاتی بر فرسایش خاک؛ کاربرد الگوی تعادل عمومی چند بخشی
    فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی , العدد 1 , السنة 10 , بهار 1397
    سیاست­های اقتصادی با تاثیرگذاری بر انتخاب الگوی کشت از سوی کشاورزان نقش کلیدی در تغییرات فرسایش خاک دارند. هدف از این پژوهش ارایه الگوی تعادل عمومی چند بخشی برای بررسی سیاست­های تجاری-مالیاتی بر فرسایش خاک و ارزیابی پیامدهای اقتصادی آن است. نتایج با استفاده از د أکثر
    سیاست­های اقتصادی با تاثیرگذاری بر انتخاب الگوی کشت از سوی کشاورزان نقش کلیدی در تغییرات فرسایش خاک دارند. هدف از این پژوهش ارایه الگوی تعادل عمومی چند بخشی برای بررسی سیاست­های تجاری-مالیاتی بر فرسایش خاک و ارزیابی پیامدهای اقتصادی آن است. نتایج با استفاده از داده­های سال 1390 برای اقتصاد ایران شبیه­سازی شده و سیاست­گذاری­ها با استفاده از روش تاکسونومی عددی اولویت­بندی شده است. بنابر نتایج، سیاست­های مالیات بر تولید محصولات زراعی در زمین‌های شیب‌دار (54/7- درصد) و یارانه بر تولید محصولات زراعی در زمین‌های مسطح (20/7- درصد) که به‌ گونه مستقیم کشاورزان محصولات زراعی را مورد هدف قرار می­دهند، اثرگذاری بیش‌تری در کاهش فرسایش خاک نسبت به سیاست­های یارانه صادرات محصولات باغی (65/3- درصد) و کاهش تعرفه واردات کالاهای صنعتی (33/0- درصد) دارند. در میان سیاست­های چهارگانه، تنها سیاست یارانه بر تولید محصولات زراعی در زمین­های مسطح افزون بر بهبود مناسب فرسایش خاک شاخص­های اقتصادی را بهبود داده و بر اساس نتایج اولویت‎بندی در بیش از 70 درصد سناریوها مناسبترین سیاست است. در نتیجه، این سیاست برای حل مسئله فرسایش خاک در ایران پیشنهاد می­شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی عوامل مؤثر بر صادرات پسته ایران با تأکید بر نقش تحریم‌های تجاری
    فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی , العدد 4 , السنة 11 , پاییز 1398
    پسته مهمترین محصول صادراتی کشاورزی ایران است که در دهه اخیر با کاهش صادرات و رقابت‌پذیری روبرو بوده است. در این دوره، دو پدیده تحریمهای اقتصادی و پیدایش قدرت صادراتی چون آمریکا از مهمترین اتفاقات بوده است. حال پرسش این است آیا این عوامل دلیل تضعیف صادرات پسته ایران در س أکثر
    پسته مهمترین محصول صادراتی کشاورزی ایران است که در دهه اخیر با کاهش صادرات و رقابت‌پذیری روبرو بوده است. در این دوره، دو پدیده تحریمهای اقتصادی و پیدایش قدرت صادراتی چون آمریکا از مهمترین اتفاقات بوده است. حال پرسش این است آیا این عوامل دلیل تضعیف صادرات پسته ایران در سالیان اخیر بوده است؟ بدین منظور صادرات پسته به شرکای تجاری در دوره 1995-2013 با استفاده از الگوی جاذبه مورد بررسی قرار گرفت. بر پایه نتایج، متغیرهای اندازه اقتصاد و درآمد کشورهای واردکننده اثری فزاینده و متغیرهای فاصله و تفاوت اقتصادی اثری کاهنده بر صادرات پسته داشته‌اند. همچنین تحریمهای تجاری اتحادیه اروپا و افزایش قدرت صادراتی آمریکا اثری منفی و معنیداری بر صادرات پسته داشته‌اند. در نتیجه همزمانی افزایش قدرت صادراتی آمریکا و تحریمهای تجاری موجب شد که ایران از اتحادیه اروپا به‌عنوان بازار هدف اصلی صادرات خارج شود و آمریکا جایگاه خود را تقویت کند. لذا پیشنهاد میشود سیاستگذاران برای جلوگیری از اثر کاهشی تحریمها بر صادرات پسته و رقابتپذیری ایران در بازار جهانی، شناسایی بازارهای هدف مناسب را در دستور کار قرار دهند. تفاصيل المقالة