فهرس المقالات ساره رضایی اسحق وندی


  • المقاله

    1 - مدلسازی شاخص¬های زیست¬پذیری شهری در شهر کرمانشاه
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 144 , السنة 26 , تابستان 1403

    زمینه و هدف: أکثر

    زمینه و هدف: زیست­پذیری شهری به معنی توان و قابلیت یک مکان برای برآورده کردن نیازهای اساسی و زیستی ساکنان شهر در ابعاد مادی و معنوی و حل مشکلات و معضلات اجتماعی- فرهنگی و اقتصادی، ایجاد مشارکت و عدالت، دسترسی به زیرساخت ها، امنیت، مسکن و درنهایت کیفیت مناسب زندگی و رشد و شکوفایی شهروندان است. دستیابی به شهر زیست پذیر مستلزم شناخت شاخص‌ها، متغیرها و عوامل مؤثر بر آن است. در همین راستا؛ هدف پژوهش حاضر شناسايي عوامل مؤثر بر زيست­پذيري شهر کرمانشاه است. پژوهش حاضر از نظر هدف­گذاری کاربردی است.

    روش بررسی: این پژوهش از نظر روش­شناسی به صورت توصیفی- تحلیلی است. در روند تهیه و تولید داده­ها ابتدا عوامل مؤثر بر زیست­پذیری شهر کرمانشاه با استفاده از نظرات 20 نفر از خبرگان شامل استادان و کارشناسان در دانشگاهها و مراکز پژوهشی از طریق روش دلفی شناسایی شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات چهارده عامل به عنوان عوامل تاثیرگذار قوی بر زیست­پذیری شهری، شهر کرمانشاه از مدلسازی تفسیری-ساختاری ISM و سپس با نرم افزار میک­مک بهره گرفته شده است.

    یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد اساسي­ترين عوامل زيست­پذيري مرتبط با سطح سوم است كه مربوط به اشتغال و درآمد، بهداشت، مشارکت، مدیرت مصرف و مسکن هستند. اين عوامل داراي بالاترين قدرت نفوذ هستند و جزو عوامل كليدي و تأثیرگذار زيست­پذيري در شهر کرمانشاه به­حساب مي­آيند كه در هرگونه تصميم­گيري در ارتباط با زيست­پذيري شهر کرمانشاه بايد به آنها توجه جدي شود.

    بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتايج حاصل از تحليل ميك مك مي­توان بيان كرد اصلي­ترين عوامل مرتبط با زيست­پذيري شهر کرمانشاه جزو عوامل اجتماعی­اند. ازطرفي نتايج حاصل از تحليل ميك­مك نشان مي­دهد متغیر فضای سبز و پوشش گیاهی که جزء متغيرهاي وابسته هستند كه داراي وابستگي قوي و هدايت ضعيف هستند.

    تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - سنجش و تحلیل فضایی مؤلفه‌های تاب‌آوری شهری نمونه موردی: شهر ایذه
    جغرافیا و مطالعات محیطی , العدد 4 , السنة 8 , پاییز 1398
    تاب آوری شهری به منزله راهی برای تقویت جوامع با استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها مطرح می‌شود و تعاریف،رویکردها، شاخص‌ها و الگوهای سنجشی متفاوتی درباره آن شکل گرفته است. بر این اساس به علت رشد شتابان شهرنشینی و متقابلاً آسیب‌های ناشی از آن لازم است با این پدیده برخوردی سیستمات أکثر
    تاب آوری شهری به منزله راهی برای تقویت جوامع با استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها مطرح می‌شود و تعاریف،رویکردها، شاخص‌ها و الگوهای سنجشی متفاوتی درباره آن شکل گرفته است. بر این اساس به علت رشد شتابان شهرنشینی و متقابلاً آسیب‌های ناشی از آن لازم است با این پدیده برخوردی سیستماتیک داشت. هـدف عمـده ایـن پـژوهش، سنجش و تحلیل فضایی مؤلفه های تاب‌آوری شهری شهر ایذه از لحاظ کالبدی است. در این راستا پژوهش حاضر پس از شناسایی اصول تاب آوری در شهر ، به بررسی وضعیت سنجش و تحلیل فضایی مؤلفه های تاب‌آوری شهر ایذه با استفاده از FAHP در سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS) پرداخته است. برای رسیدن به این مهم مطابق باهدف پژوهش، از لایه اطلاعاتی با عنوان مصالح (شامل: آجر و چوب-بلوک سیمانی-خشت و چوب-تمام آجر یا سنگ و آجر-تمام چوب-آجر و آهن-خشت و گل) نوع اسکلت (شامل: فلزی و بتونی) و نوع ساختمان (شامل: آپارتمانی- غیر آپارتمانی و چادر، کپر، آلونک، زاغه و..) استفاده شده است. نوع پژوهش حاضر کاربردی – توسعه ای و با رویکرد توصیفی – تحلیلی به انجام رسیده است. نتایج حاکی از آن است که اکثر مساحت در تاب آوری بسیار کم قرار گرفته اند که با معیارهای مورد نظر برنامه ریزی شهری مطابقت ندارد تفاصيل المقالة