فهرس المقالات هوشنگ ظهیری


  • المقاله

    1 - تبیین امنیت و احساس امنیت اجتماعی زنان سرپرست خانوار با تمرکز بر سرمایه فرهنگی و اجتماعی (مورد مطالعه: زنان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی شهر تهران در سال 1400)
    فصلنامه زن و جامعه , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1402
    زمینه و هدف: طی چند دهۀ اخیر‌، اکثر‌ کشور‌های جهان و به‌ویژه جوامع درحال‌توسعه‌ شاهد تغییرات و تحولات سریع و گسترده ای بوده که الگو‌های توسعه و نیز ساختار‌های جمعیتی آنها را متأثر ساخته است. در این میان، افزایش خانوار‌های زن سرپرست و مسائل اجتماعی و فرهنگی متعدد آنها من أکثر
    زمینه و هدف: طی چند دهۀ اخیر‌، اکثر‌ کشور‌های جهان و به‌ویژه جوامع درحال‌توسعه‌ شاهد تغییرات و تحولات سریع و گسترده ای بوده که الگو‌های توسعه و نیز ساختار‌های جمعیتی آنها را متأثر ساخته است. در این میان، افزایش خانوار‌های زن سرپرست و مسائل اجتماعی و فرهنگی متعدد آنها منجر به شکل‌گیری دغدغه‌های امنیتی فراوانی نزد این خانوار ها گردیده است. لذا این تحقیق در تلاش است تا امنیت و احساس امنیت اجتماعی زنان سرپرست خانوار شهر تهران را با تمرکز بر سرمایه فرهنگی و اجتماعی آنها تبیین نماید.
    روش تحقیق: این تحقیق به روش کمّی با راهبرد میدانی- پیمایشی و به صورت مقطعی انجام گرفت. حجم نمونه شامل 721 نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی بوده که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب با حجم برگزیده شدند.
    یافته‌ها و نتیجه‌گیری: سرمایه اجتماعی و فرهنگی زنان سرپرست خانوار در حد متوسط به پایین بوده و امنیت اجتماعی و احساس امنیت زنان سرپرست خانوار در حد متوسط ارزیابی شده و بالاترین سطوح ناامنی در حوزه شغلی و مالی ملاحظه گردید. درنتیجه با افزایش میزان سرمایه اجتماعی زنان سرپرست خانوار، یعنی ارتقاء سطح اعتماد اجتماعی، افزایش میزان مشارکت اجتماعی، بهبود آگاهی اجتماعی خانوارهای زن سرپرست و نیز تراکم یافتن پیوندها و تعاملات اجتماعی زنان سرپرست خانوار، میزان امنیت و احساس امنیت اجتماعی آنها در جامعه و خانواده افزایش پیدا می‌کند. تفاصيل المقالة