فهرس المقالات نادر رضایی


  • المقاله

    1 - تاثیر عوامل رقابتی بر رفتار نامتقارن هزینه‌ها
    مطالعات اخلاق و رفتار در حسابداری و حسابرسی , العدد 4 , السنة 2 , پاییز 1401
    هدف: مدیریت هزینه و چگونگی برنامه‌‌ریزی مصرف منابع یکی از مسائلی است که همواره جهت مدیریت در راستای ارزش‌آفرینی برای بنگاه تحت مدیریت خود با آن سروکار دارند، اما این امر مستلزم آگاهی کامل از چگونگی رفتار هزینه‌‌ها و عوامل تاثیرگذار بر رفتار هزینه‌‌ها است. مطالعات پیشین أکثر
    هدف: مدیریت هزینه و چگونگی برنامه‌‌ریزی مصرف منابع یکی از مسائلی است که همواره جهت مدیریت در راستای ارزش‌آفرینی برای بنگاه تحت مدیریت خود با آن سروکار دارند، اما این امر مستلزم آگاهی کامل از چگونگی رفتار هزینه‌‌ها و عوامل تاثیرگذار بر رفتار هزینه‌‌ها است. مطالعات پیشین در مورد رفتار نامتقارن هزینه، به طور عمده بر عوامل داخلی تمرکز داشته‌اند. با این وجود، مدیران در زمان اتخاذ تصمیمات راهبردی هزینه، عوامل داخلی و خارجی را توأماً مورد توجه قرار می‌دهند. از این‌رو، در این پژوهش، جهت توجه بر عوامل خارجی، تاثیر عوامل رقابتی بر رفتار نامتقارن هزینه‌ها در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده است.روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش و ماهیت، همبستگی یا همخوانی است. برای دستیابی به اهداف پژوهش، اطلاعات صورت‌های مالی 167 شرکت در دوره‌ زمانی 1389 الی 1398 مورد بررسی قرار گرفت. برای آزمون فرضیه‌ها از رگرسیون چند‌گانه با داده‌های ترکیبی استفاده شده است.نتایج: نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌های پژوهش بیانگر این است که عوامل رقابتی از جمله تمایز محصولات، هزینه ورود و اندازه بازار، تاثیر معنا‌داری بر رفتار نامتقارن هزینه‌های فروش، اداری و عمومی ندارد.نتیجه‌گیری: شرکت‌های فعال در صنایع رقابتی، کنترل کم‌تری بر قیمت محصولات دارند و ممکن است برای حفظ سودآوری معین یا به حداقل رساندن زیان، هزینه‌‌ها را کاهش دهند. همچنین، شرکت‌های فعال در صنایعی که هزینه ورود بیشتر است، تمایل کمتری بر سرمایه‌گذاری در منابع متعهدانه مانند هزینه تبلیغات، تحقیق و توسعه و هزینه‌‌های فروش، اداری و عمومی دارند تا از ورود رقبای بالقوه به این بازار و همچنین از دستیابی به قدرت انحصاری بلندمدت جلوگیری کنند. در نتیجه، مدیران این شرکت‌ها ممکن است در زمان کاهش فروش، اقدام به کاهش این مخارج نمایند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی تاثیر تعدیل کنندگی مسائل نمایندگی بر رابطه بین اعتبار تجاری و چسبندگی هزینه‌ها
    تحلیل بازار سرمایه , العدد 5 , السنة 1 , زمستان 1400
    چکیدهاعتبار تجاری یکی از عناصر مهم تأمین مالی کوتاه‌ مدت برای شرکت‌ها می‌باشد. با فراهم آوردن اعتبار تجاری، شرکت‌های فروشنده خود را در معرض خطر قرار می‌دهند، زیرا این احتمال وجود دارد که خریدار از منابع به درستی استفاده نکند. همچنین، افزایش رقابت در بازارهای داخلی و جها أکثر
    چکیدهاعتبار تجاری یکی از عناصر مهم تأمین مالی کوتاه‌ مدت برای شرکت‌ها می‌باشد. با فراهم آوردن اعتبار تجاری، شرکت‌های فروشنده خود را در معرض خطر قرار می‌دهند، زیرا این احتمال وجود دارد که خریدار از منابع به درستی استفاده نکند. همچنین، افزایش رقابت در بازارهای داخلی و جهانی شرکت‌ها را ملزم کرده تا رفتار هزینه‌های خود را بهتر بشناسند. از این رو، در این پژوهش، تاثیر تعدیل کنندگی مسائل نمایندگی بر رابطه بین اعتبار تجاری و چسبندگی هزینه‌ها در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده است. برای این منظور اطلاعات صورت‌های مالی 167 شرکت در دوره‌ زمانی 1389 الی 1398 گردآوری شده است. این پژوهش جزء پژوهش‌های کمی و روش پژوهش از نوع همبستگی بوده و تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه با استفاده از داده‌های ترکیبی به کار رفته است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که با استفاده از هر سه معیار اعتبار تجاری، بین اعتبار تجاری و چسبندگی هزینه‌ها رابطه معناداری وجود ندارد. افزون بر این، نتایج نشان می‌دهد که از بین شاخص‌های مسائل نمایندگی، تاثیر مخارج سرمایه‌ای بر رابطه بین معیار سوم اعتبار تجاری (نسبت حسابهای پرداختنی بر خرید) و چسبندگی هزینه‌ها تأیید می‌شود. اما شواهد لازم دال بر تأثیر نسبت تحصیل سهام بر رابطه بین معیار اول اعتبار تجاری (نسبت حساب‌های پرداختنی بر بهای تمام شده کالای فروش رفته) و معیار دوم اعتبار تجاری (نسبت حساب‌های پرداختنی تقسیم بر فروش) و چسبندگی هزینه‌ها یافت نشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی رابطه بین عناصر فرهنگ سازمانی مدیران و رفتار نامتقارن هزینه‌ها
    تحلیل بازار سرمایه , العدد 4 , السنة 2 , پاییز 1401
    چسبندگی هزینه‌ها ریشه در تصمیمات آگاهانه مدیران دارد. از لحاظ نظری، تصمیمات مدیران در مورد تعدیل منابع به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آنها مساله فرهنگ سازمانی مدیران است. بنابراین، فرهنگ می‌تواند از طریق هزینه‌های تعدیل منابع، انتظارات مدیران از تقاضای آتی مشتریان أکثر
    چسبندگی هزینه‌ها ریشه در تصمیمات آگاهانه مدیران دارد. از لحاظ نظری، تصمیمات مدیران در مورد تعدیل منابع به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آنها مساله فرهنگ سازمانی مدیران است. بنابراین، فرهنگ می‌تواند از طریق هزینه‌های تعدیل منابع، انتظارات مدیران از تقاضای آتی مشتریان و نیز تفاوت در انگیزه‌های مربوط به پاداش مدیران، بر رفتار نامتقارن هزینه‌ها تاثیر گذار باشد. از این رو، در این پژوهش، رابطه بین عناصر فرهنگ سازمانی مدیران و رفتار نامتقارن هزینه‌ها در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده است. برای این منظور اطلاعات صورت‌های مالی 167 شرکت در دوره‌ زمانی 1389 الی 1398 گردآوری شده است. این پژوهش جزء پژوهش‌های کمی و روش پژوهش از نوع همبستگی بوده و تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه با استفاده از داده‌های ترکیبی به کار رفته است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که بین اجتناب از عدم اطمینان، فاصله قدرت، فردگرایی، مردگرایی و چسبندگی هزینه‌ها رابطه معناداری وجود ندارد. تفاصيل المقالة