بررسی تاثیر تعدیل کنندگی مسائل نمایندگی بر رابطه بین اعتبار تجاری و چسبندگی هزینهها
الموضوعات : فصلنامه تحلیل بازار سرمایهاکبر کریم زاده 1 , نادر رضایی 2 , زهره حاجیها 3 , رسول عبدی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.
2 - استادیار گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.
3 - گروه حسابداری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.
الکلمات المفتاحية: چسبندگی هزینهها, اعتبار تجاری, مخارج سرمایهای, مسائل نمایندگی,
ملخص المقالة :
چکیدهاعتبار تجاری یکی از عناصر مهم تأمین مالی کوتاه مدت برای شرکتها میباشد. با فراهم آوردن اعتبار تجاری، شرکتهای فروشنده خود را در معرض خطر قرار میدهند، زیرا این احتمال وجود دارد که خریدار از منابع به درستی استفاده نکند. همچنین، افزایش رقابت در بازارهای داخلی و جهانی شرکتها را ملزم کرده تا رفتار هزینههای خود را بهتر بشناسند. از این رو، در این پژوهش، تاثیر تعدیل کنندگی مسائل نمایندگی بر رابطه بین اعتبار تجاری و چسبندگی هزینهها در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده است. برای این منظور اطلاعات صورتهای مالی 167 شرکت در دوره زمانی 1389 الی 1398 گردآوری شده است. این پژوهش جزء پژوهشهای کمی و روش پژوهش از نوع همبستگی بوده و تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه با استفاده از دادههای ترکیبی به کار رفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که با استفاده از هر سه معیار اعتبار تجاری، بین اعتبار تجاری و چسبندگی هزینهها رابطه معناداری وجود ندارد. افزون بر این، نتایج نشان میدهد که از بین شاخصهای مسائل نمایندگی، تاثیر مخارج سرمایهای بر رابطه بین معیار سوم اعتبار تجاری (نسبت حسابهای پرداختنی بر خرید) و چسبندگی هزینهها تأیید میشود. اما شواهد لازم دال بر تأثیر نسبت تحصیل سهام بر رابطه بین معیار اول اعتبار تجاری (نسبت حسابهای پرداختنی بر بهای تمام شده کالای فروش رفته) و معیار دوم اعتبار تجاری (نسبت حسابهای پرداختنی تقسیم بر فروش) و چسبندگی هزینهها یافت نشد.
_||_