فهرس المقالات  


  • المقاله

    1 - تاثیر فرآیند و محتوای استراتژی بر چابکی و عملکرد سازمانی: نقش میانجی همسویی استراتژیک
    پژوهش های مدیریت راهبردی , العدد 4 , السنة 26 , پاییز 1399
    در ادبیات مدیریت استراتژیک، موضوع همسویی استراتژیک به عنوان روشی مناسب برای بهبود عملکرد، تعامل و هماهنگی بین عناصر و اجزای سازمان و کسب و خلق ارزش در محیط رقابتی شناخته شده است. در کسب وکار امروزی که بیش ترین سرمایه گذاری سازمان ها بر روی فناوری اطلاعات صورت می گیرد، س أکثر
    در ادبیات مدیریت استراتژیک، موضوع همسویی استراتژیک به عنوان روشی مناسب برای بهبود عملکرد، تعامل و هماهنگی بین عناصر و اجزای سازمان و کسب و خلق ارزش در محیط رقابتی شناخته شده است. در کسب وکار امروزی که بیش ترین سرمایه گذاری سازمان ها بر روی فناوری اطلاعات صورت می گیرد، سازمان ها در جهت رسیدن به اهداف استراتژیک خود، چاره ای جز استفاده از فناوری اطلاعات به عنوان یک منبع استراتژیک ندارند؛ لذا مفهوم همسویی استراتژی های فناوری اطلاعات و کسب وکار اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بیشتر جستارهای پژوهشی در رابطه با موضوعات استراتژیک به دو دسته پژوهش های فرآیندی و محتوایی تقسیم می شوند. هر دو گروه پژوهش های فرآیندی و محتوایی به دنبال این بوده اند که رابطه ای را میان تصمیمات استراتژیک و عملکرد برقرار نمایند، اما ماهیت و شدت نسبی این پیوند نامعلوم باقی مانده است. لذا هدف از این پژوهش، ارزیابی سهم فرآیند و محتوای استراتژی در تأثیر همسویی استراتژیک بر عملکرد و چابکی در صنعت خودرو است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، پیمایشی-توصیفی است. گردآوری داد ه ها توسط پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات خبرگان و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و مورد تایید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش، مدیران، سرپرستان و کارشناسان بخش مدیریت استراتژیک و فناوری اطلاعات شرکت های ایران خودرو و سایپا هستند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری با نرم افزار Amos استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که فرآیند و محتوای استراتژی با در نظر گرفتن نقش میانجی همسویی ا ستراتژیک، تاثیر معناداری بر عملکرد و چابکی این شرکت ها دارد. تفاصيل المقالة