تاثیر فرآیند و محتوای استراتژی بر چابکی و عملکرد سازمانی: نقش میانجی همسویی استراتژیک
الموضوعات : پژوهش های مدیریت راهبردیآرزو زمانی 1 , مهرداد حسینی شکیب 2 , عباس خمسه 3
1 - کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
الکلمات المفتاحية: عملکرد, چابکی, فرآینداستراتژی, محتوایاستراتژی, همسوییاستراتژیک,
ملخص المقالة :
در ادبیات مدیریت استراتژیک، موضوع همسویی استراتژیک به عنوان روشی مناسب برای بهبود عملکرد، تعامل و هماهنگی بین عناصر و اجزای سازمان و کسب و خلق ارزش در محیط رقابتی شناخته شده است. در کسب وکار امروزی که بیش ترین سرمایه گذاری سازمان ها بر روی فناوری اطلاعات صورت می گیرد، سازمان ها در جهت رسیدن به اهداف استراتژیک خود، چاره ای جز استفاده از فناوری اطلاعات به عنوان یک منبع استراتژیک ندارند؛ لذا مفهوم همسویی استراتژی های فناوری اطلاعات و کسب وکار اهمیت بیشتری پیدا میکند. بیشتر جستارهای پژوهشی در رابطه با موضوعات استراتژیک به دو دسته پژوهش های فرآیندی و محتوایی تقسیم می شوند. هر دو گروه پژوهش های فرآیندی و محتوایی به دنبال این بوده اند که رابطه ای را میان تصمیمات استراتژیک و عملکرد برقرار نمایند، اما ماهیت و شدت نسبی این پیوند نامعلوم باقی مانده است. لذا هدف از این پژوهش، ارزیابی سهم فرآیند و محتوای استراتژی در تأثیر همسویی استراتژیک بر عملکرد و چابکی در صنعت خودرو است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، پیمایشی-توصیفی است. گردآوری داد ه ها توسط پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات خبرگان و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و مورد تایید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش، مدیران، سرپرستان و کارشناسان بخش مدیریت استراتژیک و فناوری اطلاعات شرکت های ایران خودرو و سایپا هستند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری با نرم افزار Amos استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که فرآیند و محتوای استراتژی با در نظر گرفتن نقش میانجی همسویی ا ستراتژیک، تاثیر معناداری بر عملکرد و چابکی این شرکت ها دارد.
حسینی شکیب، مهرداد ، بهفر، فرشید (1394). بررسی میزان همسویی استراتژیهای منابع انسانی با استراتژی کلان شرکت (مطالعه موردی: شرکت ملی گاز ایران)، فصلنامه علمـی -پـژوهش مـدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، 6 (23 )، 189-216.
حسینی شکیب، مهرداد، ابراهیم، فرهاد ، علیزاده، یوسف (1394).همسویی استراتژی سازمان بر استراتژی منابع انسانی و تأثیر آن بر عملکرد سازمان، اولین کنفرانس بـین المللـی اقتصـاد، مـدیریت، حسابداری، علوم اجتماعی.
خمسه، عباس ، وثوق روحانی، محمود (1396). شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر پـذیرش محصولات نوآورانه تند مصرف در صـنایع غـذایی، فصـلنامه مـدیریت توسـعه فنـاوری، (4) 4 .
رحیم نیا، فریبرز، پویا، علیرضا ، الهامی، سولماز (1394).تاثیر رهبری نوآورانه و اشتراک دانـش بر عملکرد سازمان به واسطه هماهنگی اسـتراتژیک (مـورد مطالعـه: شـرکت هـای تابعـه و زیرمجموعـه توانیر)، پژوهش های مدیریت راهبردی،21 (59)، 117 تا 139.
صالحی، سید محمدرضا، میرسپاسی، ناصر ، فرهنگی، علی اکبر (1393). بررسی چگونگی ایجاد سازمان یادگیرنده در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، پـژوهش هـای مـدیریت راهبـردی، 20 (56) ، 78 -59 .
صفاری سیاهکلی، محمدعلی، حسینی شکیب، مهرداد ، رسـتمی، مجیـد ( 1397). بررسـی میـزان همسویی استراتژی های منابع انسانی و فناوری اطلاعات و تاثیر آن بر چابکی سازمان در شرکت توزیـع نیروی برق استان البرز، دومین کنفرانس بین المللی تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری.
لشکربلوکی، مجتبی (1395 .(جاریسازی استراتژی، انتشارات آریان اقلم، چاپ چهارم.
مرادی، فریبا (1391). نگاهی جامع به مدیریت استراتژیک، تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
واترز، دونالد، مترجم: اعرابی، سید محمد (1389). استراتژی تولید و عملیات، انتشارات مهکامه، تهران.
Auh, S & Menguc, B (2005). Balancing exploration and exploitation: the moderating role of competitive intensity. Journal of Business Research, 58 (12), 1652–1661
Balhareth, H (2018). The relationship between business-IT alignment and organizational performance: an empirical investigation from multilevel view. International Journal of Business Information Systems, 29 (4), 421-435
Balhareth, H., Liu, K & Manwani, S (2012). Aligning Business and IT from Multi-level Learning Perspectives. in 17th UK Academy for Information Systems Conference, Oxford, England, March
Blair, J.D & Boal, K.B (1991). Strategy formation processes in health care organizations: A context-specific examination of context-free strategy issues. Journal of Management, 17, 305-344
Bontis, N., Crossan, M.M & Hulland, J (2002). Managing an organisational learning system by aligning stocks and flows. Journal of Management Studies, 39 (4), 437–469
Chen, Y., Jin, J., Wang, Y., Nevo, S., Wang, L & Chow, W.S (2014). IT capability and organizational performance: the roles of business process agility and environmental factors. European Journal of Information Systems, 23 (3),
326-342
Coltman, T.R., Devinney, T.M & Midgley, D.F (2005). Strategy Content and Process in the Context of E-Business Performance. Advances in Strategic Management, 22, 349-386
Faryabi, M., Fazlzadeh, A., Zahedi, B & Darabi, H.A (2012). Alignment of business and IT and its association with business performance: the case of Iranian firms. Journal of Business and Management, 1 (1), 15–28
Goldman, S.L., Nagel, R.N & Preiss, K (1995). Agile Competitors and Virtual Organisation; Strategy for Enriching the Customer. Van Nostrand, Reinhold, USA
Kearns, G.S & Lederer, A.L (2004). The impact of industry contextual factors on IT focus and the use of IT for competitive advantage. Information and Management, 41 (7), 899–919
Ketchen, D., Thomas, J.B & McDaniel, R.R (1996). Process, Content and Context: Synergistic Effects on Organizational Performance. Journal of Management, 22 (2), 231-257
Liang, H., Wang, N., Xue, Y & Ge, S (2017). Unraveling the Alignment Paradox: How Does Business—IT Alignment Shape Organizational Agility? Information Systems Research, 28 (4), 681-886
Lu, Y & Ramamurthy, K (2011). Understanding the link between information technology capability and organizational agility: an empirical examination. MIS Quarterly, 35 (4), 931-954
Luftman, J., Dorociak, J., Kempaiah, R & Rigoni, E.H (2008). Strategic alignment maturity: a structural equation model validation. AMCIS 2008 Proceedings, 53
Luftman, J., Lyytinen, K & ben Zvi, T (2017). Enhancing the measurementof information technology (IT) business alignment and its influence on company performance. Journal of Information Technology, 32 (1), 26-46
Luftman, J., Papp, R & Brier, T (1999). Enablers and inhibitors of business-IT alignment. Communications of AIS, 1 (11), 1–33
Miles, R & Snow, C (1987). Organizational Strategy, Structure, and Process’, New York: McGraw-Hill
Panda, S & Rath, S.K (2018). Strategic IT-business alignment and organizational agility: from a developing country perspective. Journal of Asia Business Studies, 12 (4), 422-440
Ravichandran, T (2017). Exploring the relationships between IT competence, innovation capacity and organizational agility. Journal of Strategic Information Systems, 27 (1), 22-42.
Rich, B.H & Benbasat, I (1996). Measuring the linkage between business and information technology objectives. MIS Quarterly, 20 (1)
Rosemann, M & Vom Brocke, J (2015). The six core elements of business process management. in Handbook on Business Process Management, 1, 105– 122, Springer Berlin Heidelberg
Sabegh, M.A.J & Motlagh, S.M (2012). The role and relevance of IT governance and IT capability in business–IT alignment in medium and large companies. Business and Management Review, 2 (6), 16-23
Silvius, A & Gilbert, J (2008). Impact of National Cultures on Business & IT Alignment. Communications of the IIMA, 8 (2)
Slack, N. Chambers, S & Johnston, R (2001). Operations Management. Pearson education limited, Harlow
Tallon, P.P & Pinsonneault, A (2011). Competing perspectives on the link between strategic information technology alignment and organisational agility: insights from a mediation model. MIS Quarterly, 35 (2), 463–484
Turel, O., Liu, P & Bart, Ch (2017). Board-Level Information Technology Governance Effects on Organizational Performance: The Roles of Strategic Alignment and Authoritarian Governance Style. Information Systems Management, 34 (2), 117-136
Walker, O.C., Boyd, H.W., Mullins, J & Larreche, J (2003). Marketing strategy: A decisionfocused approach. 4th ed, New York: McGraw-Hill, Inc
Wu, S.P.J., Straub, D.W & Liang, T.P (2015). How information technology governance mechanisms and strategic alignment influence organisational
performance: insights from a matched survey of business and IT managers. MIS Quarterly, 39 (2), 497–518
Yayla, A.A & Hu, Q (2012). The impact of IT-business strategic alignment on firm performance in a developing country setting: exploring moderating
roles of environmental uncertainty and strategic orientation. European Journal of Information Systems, 21 (4), 373–387
Yusuf, Y.Y., Sarhadi, M & Gunasekaran, A (1999). Agile manufacturing: The drivers, concepts and attributes. International Journal of Production Economics, 62 (1), 33-43
Zammuto, R. F (1988). Organizational adaption: Some implications of organizational ecology for strategic choice. Journal of Management Studies, 25 (2), 105-120
Zhang, Z & Sharifi, H (2007). Towards theory building in agile manufacturing strategy. A taxonomical approach. IEEE Transactions on Engineering Management, 54 (2), 351-70
_||_