فهرس المقالات محمد محمدظاهری


  • المقاله

    1 - اعتبار یابی الگوی شجاعت اخلاقی مدیران ارشد در سازمان های دولتی ایران
    مدیریت فرهنگی , العدد 46 , السنة 13 , زمستان 1398
    مقدمهوهدفپژوهش: پژوهش حاضر با هدف اعتبار سنجی الگوی شجاعت اخلاقی مدیران ارشد در سازمان‌های دولتی انجام شده است.جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان بانک کشاورزی در استان همدان می‌باشد که از 597 نفر کارمند شاغل نمونه 355 نفری با روش تصادفی- طبقه‌ای انتخاب شده و تعداد 345 پرسشن أکثر
    مقدمهوهدفپژوهش: پژوهش حاضر با هدف اعتبار سنجی الگوی شجاعت اخلاقی مدیران ارشد در سازمان‌های دولتی انجام شده است.جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان بانک کشاورزی در استان همدان می‌باشد که از 597 نفر کارمند شاغل نمونه 355 نفری با روش تصادفی- طبقه‌ای انتخاب شده و تعداد 345 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت. روشپژوهش: در این پژوهش کاربردی با رویکرد کمی و روش پیمایشی به منظور اعتباریابی از تنها الگوی ارائه شده برای شجاعت اخلاقی مدیران ارشد در سازمان‌های دولتی ایران ابتدا پرسشنامه‌ای مقدماتی طراحی شد سپس این پرسشنامه در اختیار 15 نفر از خبرگان پژوهش قرار گرفته و جرح و تعدیل‌های مدنظر انجام و پس از اخذ روایی محتوا،30 گویه در قالب پرسشنامه اصلی پژوهش انتخاب شدند. یافته‌ها: پرسشنامه‌ها در اختیار نمونه آماری پژوهش قرار گرفتند و با استفاده از معادلات ساختاری و به کمک محاسبه پایای مرکب، روایی واگرا و همگرا و تحلیل عاملی تاییدی درجه اول و دوم، اعتبار مدل اصلی و فرضیه‌های آن آزمون شدند. نتیجه‌گیری: نتایج محاسبات با کمک نرم‌افزار لیزرل مبین تایید مدل و ارتباط بین متغیرهای آن بود. بر این اساس عوامل محیطی، متغیر مستقل بوده و بر عوامل سازمانی، فردی و مدیریتی اثرگذار می‌باشد از سوی دیگر عوامل سازمانی،فردی و مدیریتی بر یکدیگر اثرگذار بوده و بر عوامل شغلی نیز اثرگذار هستند و به عنوان متغیر میانجی نیز بر رابطه بین عوامل محیطی با عوامل شغلی اثرگذار هستند هم‌چنین در پایان پژوهش پیشنهادهای اجرایی نیز ارائه شده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - طراحی الگو بخش بندی فرهنگ سازمانی در انقلاب صنعتی نسل چهارم
    مدیریت فرهنگی , العدد 2 , السنة 16 , تابستان 1401
    مقدمه و هدف پژوهش: انقلاب صنعتی نسل چهارم یک سطح جدید از سازماندهی و کنترل زنجیره ارزش و چرخه عمر محصول است. این چرخه از ایده محصول شروع می‌شود، سفارش را به نمایش می‌گذارد و از طریق توسعه و تولید، تا رسیدن محصول به مشتری نهایی، گسترش می‌یابد و با بازیافت و به دست‌آوردن أکثر
    مقدمه و هدف پژوهش: انقلاب صنعتی نسل چهارم یک سطح جدید از سازماندهی و کنترل زنجیره ارزش و چرخه عمر محصول است. این چرخه از ایده محصول شروع می‌شود، سفارش را به نمایش می‌گذارد و از طریق توسعه و تولید، تا رسیدن محصول به مشتری نهایی، گسترش می‌یابد و با بازیافت و به دست‌آوردن تمام خدمات حاصل می‌شود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی انواع فرهنگ سازمانی و طراحی الگو بخش‌بندی فرهنگ سازمانی در انقلاب صنعتی نسل چهارم انجام شده است.روش پژوهش: این پژوهش کاربردی- توصیفی در پارادایم تفسیرگرایی و با رویکردی آمیخته (کیفی-کمی) انجام شده است. داده‌ها با استفاده از روش‌های مطالعه منابع دانشی موجود، مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسش‌نامه دلفی-فازی جمع‌آوری و با بهره‌گیری از روش‌های تحلیل محتوای کیفی جهت‌دار و دلفی-فازی مثلثی تحلیل شدند. جامعه آماری پژوهش حاضر در هر دو بخش کمی و کیفی پژوهش، خبرگان مسلط به مباحث فرهنگ سازمانی و انقلاب صنعتی نسل چهارم بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند گزینش شده و تا رسیدن به اشباع نظری10 مصاحبه با خبرگان صورت گرفت. خروجی تحلیل محتوا به‌منظور بررسی روایی ابعاد و مؤلفه‌های استخراج شده در اختیار خبرگان گذاشته شد و جرح‌وتعدیل لازم صورت گرفت و پایایی خروجی تحلیل محتوا با روش هولستی سنجیده شد که ضریب آن 0.8 حاصل گردید.یافته‌ها: نتیجه منجر به طراحی الگو بخش بندی فرهنگ سازمانی گردید. یافته‌ها نشان داد که 10 بعد کارکنان، رهبری، فناوری، نوآوری، رویکرد سازمانی، داده، ساختار سازمانی،دانش محوری، انسجام، استراتژی پویا و تفکر راهبردی مشخصه‌های فرهنگ سازمانی در انقلاب صنعتی نسل چهارم هستند. دو محور کلیدی انقلاب صنعتی نسل چهارم نیز نوآوری و فناوری شناسایی گردید.نتیجه‌گیری: 4 نوع فرهنگ سازمانی منفعلانه، محافظه کارانه،مدگرایی و تحول آفرین در انقلاب صنعتی نسل چهارم شناسایی گردید. تفاصيل المقالة