طراحی الگو بخش بندی فرهنگ سازمانی در انقلاب صنعتی نسل چهارم
الموضوعات : مدیریت فرهنگیغلامرضا توکلی 1 , محمد ظاهری 2 , محمد مظاهری طاری 3
1 - دانشیار، دکترای مدیریت صنعتی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر (نویسنده مسئول).
2 - دکتری مدیریت، پژوهشگر دانشگاه صنعتی مالک اشتر.
3 - کارشناسی ارشد مدیریت کسب وکار دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: فرهنگ سازمانی, فرهنگ, انقلاب صنعتی نسل چهارم, صنعت 4.0,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: انقلاب صنعتی نسل چهارم یک سطح جدید از سازماندهی و کنترل زنجیره ارزش و چرخه عمر محصول است. این چرخه از ایده محصول شروع میشود، سفارش را به نمایش میگذارد و از طریق توسعه و تولید، تا رسیدن محصول به مشتری نهایی، گسترش مییابد و با بازیافت و به دستآوردن تمام خدمات حاصل میشود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی انواع فرهنگ سازمانی و طراحی الگو بخشبندی فرهنگ سازمانی در انقلاب صنعتی نسل چهارم انجام شده است.روش پژوهش: این پژوهش کاربردی- توصیفی در پارادایم تفسیرگرایی و با رویکردی آمیخته (کیفی-کمی) انجام شده است. دادهها با استفاده از روشهای مطالعه منابع دانشی موجود، مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه دلفی-فازی جمعآوری و با بهرهگیری از روشهای تحلیل محتوای کیفی جهتدار و دلفی-فازی مثلثی تحلیل شدند. جامعه آماری پژوهش حاضر در هر دو بخش کمی و کیفی پژوهش، خبرگان مسلط به مباحث فرهنگ سازمانی و انقلاب صنعتی نسل چهارم بودند که با روش نمونهگیری هدفمند گزینش شده و تا رسیدن به اشباع نظری10 مصاحبه با خبرگان صورت گرفت. خروجی تحلیل محتوا بهمنظور بررسی روایی ابعاد و مؤلفههای استخراج شده در اختیار خبرگان گذاشته شد و جرحوتعدیل لازم صورت گرفت و پایایی خروجی تحلیل محتوا با روش هولستی سنجیده شد که ضریب آن 0.8 حاصل گردید.یافتهها: نتیجه منجر به طراحی الگو بخش بندی فرهنگ سازمانی گردید. یافتهها نشان داد که 10 بعد کارکنان، رهبری، فناوری، نوآوری، رویکرد سازمانی، داده، ساختار سازمانی،دانش محوری، انسجام، استراتژی پویا و تفکر راهبردی مشخصههای فرهنگ سازمانی در انقلاب صنعتی نسل چهارم هستند. دو محور کلیدی انقلاب صنعتی نسل چهارم نیز نوآوری و فناوری شناسایی گردید.نتیجهگیری: 4 نوع فرهنگ سازمانی منفعلانه، محافظه کارانه،مدگرایی و تحول آفرین در انقلاب صنعتی نسل چهارم شناسایی گردید.
_||_