تحلیل محتوای انواع نیوزجکینگ برندهای گردشگری ایران(برند مورد مطالعه: علی بابا)
الموضوعات :زینب محمودی پاچال 1 , قاسم زارعی 2 , ناصر سیف اللهی 3 , حسین رحیمی کلور 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2 - استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
3 - استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
4 - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
الکلمات المفتاحية: تحلیل محتوا, نیوزجکینگ, برندهای گردشگری,
ملخص المقالة :
نیوزجکینگ(خبرربایی) یعنی برندها از طریق واکنش به یک خبر ترند، موج آن¬را به¬سمت خود هدایت می¬کنند؛ که این خبر می¬تواند هم یک خبرفوری و بدون برنامه¬ریزی باشد و هم یک رویداد برنامه¬ریزی¬شده. لذا، پژوهش حاضر که با رویکرد کیفی انجام شده، به کمک استراتژی تحلیل¬محتوا، اثر انواع نیوزجکینگ برندهای گردشگری ایران از نقطه¬نظر متخصصان بازاریابی در حوزه گردشگری را مورد بررسی قرار داده است. جامعه آماری پژوهش، تمامی متخصصان حوزه بازاریابی و تولید محتوا در حوزه گردشگری کشور بود؛ که در نهایت،15تَن از این افراد خبره به¬عنوان نمونه آماری، از طریق نمونه¬گیری نظری در پژوهش شرکت نمودند. جهت گردآوری داده¬های پژوهش، مصاحبه¬شوندگان پس از مشاهده و بررسی نمونه¬هایی از هر دو نوع نیوزجکینگ(واکنش به اخبار فوری و رویدادهای برنامه¬ریزی¬شده) که توسط شرکت علی¬بابا منتشر شده بود، اذعان داشتند که محتوای مربوط به اخبار فوری را بیش¬تر لایک، اشتراک¬گذاری و مشارکت می¬کنند.
1- امیرمستوفیان، ط.،ایمانی خوشخو، م.1400. شناسایی عوامل تأثیرگذار شبکه¬های اجتماعی در برندینگ گردشگری ایران. فصلنامه علمی پژوهشی گردشگری و توسعه، 10(1):262-237.
2- بهاگیر، ا.، روشندل اربطانی، ط.، لبافی، س.1401. درگيرسازی كاربر در برند و هم¬آفرينی ارزش در پلتفرم¬هاي رسانه¬اي(مورد مطالعه: پلتفرم روبيكا(. مجله مدیریت بازرگانی، 14(3):400-379.
3- محمدیان، م.، مرشدی صائین، م.1395.خبرربایی(پدیده نوظهور در بازاریابی). چاپ اول.انتشارات مهربان نشر.111صفحه.
2. Abd ElRhman، I. Sh. E.2019. A new approach for advertising in the digital age. DOI: 10.12816/mjaf.2019.13613.1213
3. 5. Angell، R.، Gorton، M.، Bottomley، P.، White.، J.، Bhaskar، S.، Marder، B. 2019. News you can use! Evaluating the effectiveness of newsjacking based content on social media.Journal of Information Technology & People، ID: ITP-04-2019-0177.R1
4. 6. Antoine، O.2018. Is newsjacking more effective than standard advertising?.Master's thesis، School Management، specialization in Marketing، University of Liege.189p.
5. 7. Kevin، K.2019. Newsjacking and social networks: a winning combination?. Thesis Master in Management Sciences- with a specialization in Marketing،University of Liege،163p.
6. 8. Martinez،D.L.V.2020. Ahora o nunca: El poder del newsjacking desde el contexto publicitario.Master's tesis.Pontificia Universidad Javeriana.Facultad de comunicacion y lenguaje.90p.
7. 9. Magnani،F.2019. Newsjacking and its effects: the Ceres case.Master's thesis،Ca Foscari University of Venice،124p.
8. 10. Simms، J.2012.Today’s headlines، tomorrow’s ads.Marketing Magazine،10-11.
9. 11. Unurlu، C.2022. Real-Time marketing in social media: A revıew on social media sharing of businesses in the tourism industry.19(2):211-237.
10. 12- Blogmeter.it، 2014، Sei pronto per il Real Time Marketing?، disponibile presso:
https://www.blogmeter.it/it/blog/blog/sei-pronto-per-il-real-time-marketing
11. 13. Cosenza، V. vincos.it، 2014، cos’è il real time marketing?، disponibile presso:
https://vincos.it/2014/03/04/cose-il-real-time-marketing.
12. 14. Lieb، R.، Groopman، J.2013. A market definition report – Real-time
marketing: the agility to leverage “now”، Altimeter group، disponibile presso:
https://www.slideshare.net/Altimeter/report-realtime-marketing-the-agility-toleverage-now-by-rebecca-lieb-jessica-groopman.