بررسی نقش حکومت و سازمان های مردم نهاد بر توسعه دیپلماسی نوین گردشگری در ایران
الموضوعات :
1 - دانشجوی دکترا ، رشته جغرافیا وبرنامه ریزی شهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران ، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: گردشگری, کلمات کلیدی: دیپلماسی (سیاست خارجی), سازمان های مردم نهاد, دولت های محلی . وزارت خارجه,
ملخص المقالة :
چکیده در قرن ۲۱ گردشگری به مهمترین عامل ارتباط مردم یک جامعه و سایر جوامع تبدیل شده است .بر اساس یکی از وظایف دیپلماسی رسمی ، یک کشور بایستی، سایر کشورها را جهت فرستادن گردشگران متقاعد نمایند. بر این اساس شکل گیری و تقویت موسسات ونهادهای توانمند در زمینه گردشگری در سطوح مختلف امری اجتناب ناپذیر است . بررسی ها نشان می دهد صنعت گردشگری و دیپلماسی گردشگری بهعنوان اشتغالزاترین و پرسودترین صنعت جهانی ، بدلایلی همچون نگاه سیاسی و امنیتی به گردشگری ، وجود ساختارهای به شدت متمرکز دولتی منجر به مشارکت پایین سازمان های مردم نهاد ، شده لذا به نظر می رسد حوزه گردشگری وبطور خاص سیاست های خارجی مرتبط با گردشگری در ایران مورد توجه سیاستگذاران و نظام برنامه-ریزی نبوده است . روش انجام تحقیق به صورت توصیفی – تحلیلی بوده و داده های مورد نیاز تحقیق از مجموعه سیاست ها ی دیپلماسی، قوانین ومقررات گردشگری و سایر پژوهش ها و تحقیقات داخلی ونیز منابع خارجی مرتبط تهیه گردیده است .تحقیق در پی پاسخ به این پرسش است که حکومت و سازمان های مردم نهاد در ایران چه تاثیری بر توسعه دیپلماسی گردشگری دارند . نتایج تحقیق نشان می دهد گردشگری در شرایط فعلی که تحریم گسترده و اقتصاد مقاومتی موضوع اصلی کشور است می تواند با مشارکت حکومت (دولت) و سازمان های غیردولتی مردم نهاد در سطحی مناسب انجام پذیرد کلمات کلیدی: دیپلماسی (سیاست خارجی) ، گردشگری ، سازمان های مردم نهاد ، دولت های محلی . وزارت خارجه .
- بابایی فینی، ام السلمه، ۱۳۹۴، مقایسه قوانین و مقررات گردشگری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای توسعه یافته، سال چهارم، ۱۴(۴) ۴۱.
- محمدرضا مجیدی، ۱۳۸۹، سیاستهای گردشگری خارجی در ایران : حسجوی الگوی مطلوب. فصل نامه سیاست،۴ (۴۰).
- محرابی، جواد، بررسی موانع توسعه صنعت گردشگری در جمهوری اسلامی ایران،،فصلنامه مدیریت توسعه و تحول ۹ (۱۳۹۱) ۱۰ – ۱.
- ویسی،هادی ۱۳۹۴، بررسی تأثیر ایدئولوژی سیاسی بر صنعت گردشگری (مطالعه موردی: ایران)، برنامه ریزی و توسعه گردشگری، ۱۴(۴)، ۶۶ – ۴۵.
- THE ROLE OF TOURISM IN A COUNTRY’S PUBLIC DIPLOMACY. Published on October 25, 2018/ Percy Mabvuto NgwiraFollow / Researcher & Consultant. www.linkedin. Com
- THE ROLE OF PUBLIC DIPLOMACY IN TOURISM DEVELOPMENT IN POLAND’S CROSS-BORDER AREAS. Joanna KALECIŃSKABCEF, Marian KOWALEWSKIAD, Józef Piłsudski University of Physical Education in Warsaw
- Nepal Foreign Affairs ، 28 July, 2015 10:53 am، Ashis Adhikary
- The essence of tourism diplomacy , Published Date : 28 July, 2015 10:53 am , Nepal Foreign Affairs, Nepals First Forign Affairs online
- Travel, Tourism and Diplomacy: Is the Australian Government a ‘Smart Traveller’?
- Published November 13, 2017|1 Comment / by Agnieszka Sobocinska, Studies, Monash University/ Contact: Sobocinska@monash.edu
- Tourism and public diplomacy in Myanmar, Posted by Global New Light of Myanmar , By: Htay Win, Date: August 19, 201
- THE ROLE OF TOURISM IN AFRICA’S ECONOMIC EMANCIPATION – AGENDA 2063 ‘THE AFRICA WE WANT’ Percy Mabvuto NgwiraFollow, Published on August 13, 2018 , https://au.int/fa/Agenda2063/popular_version
- International Tourism Higlight , 2019 Edition , UNWTO
- Kim & eta , 2007 : 33 - 10
- Tourism Elites.com
_||_