تبیین عوامل موثر بر رضایت مندی گردشگران از فضای گردشگری روستایی( مطالعه موردی: روستای ونوش)
الموضوعات :جمشید عینالی 1 , محمد علی الهی چورن 2
1 - دانشکده علوم انسانی گروه جغرافیا دانشگاه زنجان ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری دانشگاه زنجان ایران
الکلمات المفتاحية: تحلیل عاملی, کلید واژگان: گردشگری روستایی, رضایت مندی گردشگران, روستای ونوش,
ملخص المقالة :
. هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر بر رضایت گردشگران از فضای گردشگری روستایی در روستای ونوش است. نوع تحقیق کاربردی و روش مورد استفاده توصیفی- تحلیلی بوده برای گرد آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و میدانی (پرسشنامه، مشاهده و پرسشنامه) استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق در منطقه مورد مطالعه به صورت تصادفی مورد سنجش قرار گرفته است. یافته های تحقیق حاکی از آن است نتیجه حاصل از تقلیل 39 متغیر 8 عامل بوده است که عبارتند از: عامل دسترسی به خدمات اساسی، عامل بر خورداری از امکانات در محل جاذبه ها، عامل مناسب بودن هزینه ها ، عامل شخصیت اجتماعی و فرهنگی ساکنان منطقه عامل امنیت، عامل دست یابی به سلامتی و سر زندگی، عامل دسترسی به جاذبه های طبیعی و عامل پاکیزگی بوده اند که در این میان عامل دسترسی به جاذبه ها و خدمات اساسی با مقدار ویژه721/2 که به تنهایی قادر است 39/16واریانس را محاسبه کند.که به عنوان مهم ترین عامل رضایت مندی روستای ونوش شناخته شد.
آقایی پرویز، رضویان محمدتقی، سعیدی راد مجید، خرایی مصطفی.(2014) تحلیل مؤلفههای تأثیرگذار بر رضایتمندی از مقاصد گردشگری (مورد پژوهی: گردشگران شهرستان قروه). فصلنامه فضای گردشگری4(3) 101-121.
5.خیاطی، مهدی، (1382)، «توریسم روستایی و تأثیر آن بر جوامع روستایی(مطالعه موردی: تایلند)»، ماهنامه اجتماعی- اقتصادی جهاد، شماره257.
6.رکنالدین افتخاری، عبدالرضا و قادری، اسماعیل، (1381)، «نقش گردشگری روستایی در توسعه روستایی(نقد و تحلیل چهارچوبهای نظریهای)»، فصلنامه مدرس، دوره6، شماره5، صص41-23.
8.رنجبریان، رنجبریان، زاهدی،زاهدی. (2010). بررسی اثرات تکرار سفر به اصفهان بر میزان رضایت گردشگران خارجی. جغرافیا و توسعه ناحیه ای، 5(9).
9.زیاری، کرامت اله، اشنویی، مولایی قلیچی. (2015). سنجش رضایت گردشگران از کیفیت خدمات هتلداری با استفاده از شاخص CSM مطالعۀ موردی: کلانشهر شیراز. نشریه گردشگری شهری، 1(1)، 1-10. زینعلی، کرمی، امیرزاده، شهاب. (2012). تأثیر کیفیت محصول مقصدهای گردشگری بر رضایت گردشگر (مطالعۀ موردی: پارک ساحلی قروق). دو فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات اجتماعی گردشگری، 3(3)، 27-49.
11.سنایی مقدم سروش، محمدی یگانه بهروز، رضایی میثم. (2014). سنجش و اولویت بندی جاذبههای گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد بر اساس پتانسیل جذب گردشگر. فصلنامه فضای گردشگری 5(3) 81-94.
13.سیدی، پیمان، وفایی، امیرعباس، کروبی. (2017). عوامل مؤثر بر رضایت کلی گردشگران با نقش میانجی ارزش ویژه برند مقصد گردشگری. گردشگری و توسعه.2(3) 41-62.
14.شکوری، بهرامی، شقایق. (2014). مطالعه تأثیر گردشگری روستایی بر کاهش فقر از منظر معیشت پایدار: مورد روستاهای قلعه نو و کلین شهرستان ری. توسعه محلی (روستائی-شهری)، 6(1)، 1-24.
15.شریفزاده، ابوالقاسم و مراد نژادی، همایون، (1381)، «توسعه پایدار و توریسم روستایی»، ماهنامه اقتصادی جهاد، سال بیست و دوم، شماره250و251، 61-47.
16.شمس الدینی علی، حاضری صفیه، زینلی بهرام، آربونی زهرا. (2015) سنجش میزان رضایتمندی گردشگران از محصول توریسم با استفاده از مدل HOLSAT ( مطالعه موردی: روستای کندوان).
17.صفایی پور، م.، حسینی، ن. ا.، نبی الله، قیصری. (2015). سنجش رابطه میان رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری و شاخصهای پایداری محیط زیست شهری، مطالعه موردی: شهر دزفول. دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی پژوهشهای بوم شناسی شهری، 6(11)، 25-40.
18.عنابستانی، علی اکپر و عینالی، جمشید(1395) عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران از فضای گردشگری روستایی در ناحیه خرقان شهرستان بوئین زهرافصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، دوره ششم شماره 2، صص 172-155
19.عینالی، جمشید، الهی چورن، محمدعلی، چراغی، مهدی (2018) تبیین موانع مؤثر بر توسعه گردشگری(مطالعه موردی:شهرکجور)فصلنامه فضای گردشگری 110-123.
20.غنیان، منصور، (1389)، «تبیین راهبردهای توسعه گردشگری کارآفرین روستایی(مطالعه موردی: منطقه اورامان)»، رساله دکتری در رشته جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه تهران.
22.فنی، برغمدی، اسکندر پور، سلیمانی. (2013). سنجش میزان رضایتمندی گردشگران شهر گرگان.مطالعات مدیریت گردشگری، 7(20)، 31-48.
23.مطیعی لنگرودی، فردوسی، سجاد، شاه محمدی. (2017). تبیین اثرات رضایتمندی گردشگران در بازاریابی گردشگری دریایی (مورد مطالعه: نواحی ساحلی استان گلستان). فصلنامه علمی-پژوهشی برنامهریزی منطقهای، 7(26)، 41-54.
ehavioral intentions for heritage tourists. Tourism management، 31(1)، 29-35.
38.Alegre، J.، & Garau، J. (2010). Tourist satisfaction and dissatisfaction. Annals of tourism research، 37(1)، 52-73.
40.Chen، C. F.، Chen، F. S. (2010). Experience quality، perceived value، satisfaction and b 46. 45. Prayag، G.، & Ryan، C. (2012). Antecedents of tourists’ loyalty to Mauritius: The role and influence of destination image، place attachment، personal involvement، and satisfaction. Journal of Travel Research، 51(3)، 342-356.
41.McClinchey، K. A.، Carmichael، B. A. (2010). "Countryside capital، Changing rural landscapes، and rural tourism implication in Mennonite country". Journal of Rural and Community Development، 5(1)، pp. 178-199.
42.Tsiotsou، R.، Vasioti، E. (2006). Satisfaction: A segmentation criterion for “short term” visitors of mountainous destinations. Journal of Travel & Tourism Marketing، 20(1)، 61-73.
_||_