بررسی تأثیر عملکردهای بازیوارسازی سبز بر مدیریت تجربه و نتایج رفتاری در میان مشتریان
الموضوعات :فرناز بدیعی 1 , هرمز مهرانی 2 , حسین دیده خانی 3 , روح اله سمیعی 4
1 - مدیریت بازرگانی،گروه مدیریت ،واحد علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی ،علی آباد کتول،ایران.
2 - استادیار،عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی غزالی،قزوین.
3 - گروه مهندسی مالی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
4 - مدیریت دولتی،گروه مدیریت ،واحد علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی ،علی آباد کتول،ایران.
الکلمات المفتاحية: عملکردهای بازیوارسازی سبز, مدیریت تجربه مشتری, نتایج رفتاری, آگاهی زیست محیطی.,
ملخص المقالة :
امروزه با افزایش آگاهی زیستمحیطی مصرفکنندگان، کسبوکارها ناگزیر به بازنگری روشهای بازاریابی و استقبال از رویکردهای نو مانند بازیوارسازی سبز هستند. در پاسخ به این نیاز، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عملکردهای بازیوارسازی سبز بر مدیریت تجربه و نتایج رفتاری در میان مشتریان انجام شده است. به لحاظ روش، این پژوهش جزء پژوهشهای توصیفی – پیمایشی، و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات از زمره تحقیقات همبستگی و از نظر هدف، کاربردی به شمار میآید. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری دادهها استفاده شده است و جامعه آماری آن شامل خبرگان، متخصصان و صاحبنظران حوزه بازاریابی و بازیوارسازی است که تعداد 250 نفر به روش نمونهگیری غیرتصادفی در نظر گرفته شدهاند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه حداقل 148 نفر بود که بهمنظور جلوگیری از اثرات منفی پرسشنامههای ناقص و عدم بازگشت آنها تعداد 160 پرسشنامه ارسال و نهایتاً 155 پرسشنامه برای تجزیهوتحلیل انتخاب گردیدند. برای بررسی فرضیات تحقیق از تکنیک تحلیل عاملی و آزمون مدل معادلات ساختاری به کمک نرمافزار آموس استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد، بین عملکردهای بازیوارسازی سبز، مدیریت تجربه مشتری و ابعاد نتایج رفتاری (قصد استفاده مداوم، رضایت و وفاداری) رابطهای مثبت و تأثیر معنیداری وجود دارد.