شناسایی و اولویت بندی ابعاد توانمند سازی مدیران آموزش و پرورش با رویکرد فازی
الموضوعات :کوروش فاتح نژاد 1 , نادر شهامت 2 , عباداله احمدی 3 , احمد رضا اوجی نژاد 4
1 - دانشجو،گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت ، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت ، ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی ، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت آموزشی ، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت، ایران
الکلمات المفتاحية: توانمند سازی , ابعاد توانمندسازی , آموزش و پرورش.,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و اولویت بندی ابعاد توانمند سازی مدیران آموزش و پرورش با رویکرد فازی است . روش پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردی – توسعهای ، از لحاظ گرداوری اطلاعات توصیفی است و از نظر ماهیت داده ها آمیخته می باشد . این پژوهش در دو بخش اصلی انجام شده است . در بخش اول با استفاده از ادبیات تحقیق و تحلیل مضمون به شناسایی ابعاد توانمند سازی مدیران پرداخته شد. سپس پرسشنامهی دیمتل فازی بین خبرگان آموزش و پرورش توزیع شد و بر اساس 22 پرسشنامه بهدستآمده داده ها تجزیه و تحلیل شد . یافته های پژوهش نشان داد که ابعاد توانمند سازی شامل: بعد فردی ، بعد سازمانی ، بعد ارتباطی ، بعد عملکردی، بعد ارزیابی می باشد . نتایج اولویت بندی نشان داد بعد فردی، بعد ارزیابی ، بعد ارتباطی ، بعد عملکردی ، بعد سازمانی ، به ترتیب در الویت اول تا پنجم قرار دارند.