بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با کارآیی و رضایت شغلی دبیران مقطع دوم متوسطه
الموضوعات :نفیسه طاوسی 1 , فاطمه حمیدی فر 2
1 - دانش آموخته دانشگاه واحد تهران مرکز
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
الکلمات المفتاحية: فرهنگ سازمانی, رضایت شغلی, کارآیی,
ملخص المقالة :
این مطالعه به بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی و کارایی دبیران می پردازد. پژوهش حاضر یک پژوهش کمی و پیمایشی است. ابزار تحقیق پرسشنامه های استاندارد در زمینه فرهنگ سازمانی، کارآیی معلمان و رضایت شغلی بوده. به منظور روایی از روایی صوری و نظر خبرگان در رابطه با پرسشنامه ها بهره گرفته شد و برای پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش، کلیه دبیران مقطع دوم متوسطه منطقه دوازده شهر تهران است که 265 نفر است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 155 نفر تعیین شد. همچنین روش نمونه گیری در این پژوهش روش خوشه ای تک مرحله ای است. با توجه به نرمال بودن متغیرهای مورد مطالعه، از رگرسیون خطی ساده جهت آزمون فرضیه ها در نرم افزار spss استفاده شده است. یافته ها حاکی از تایید کلیه فرضیات یعنی تاثیر فرهنگ سازمانی بر کارآیی و رضایت شغلی دبیران بود. سطح معنی داری آزمون F در متغیرهای کارایی و رضایت شغلی کمتر از 0/05 بوده در نتیجه میتوان بیان داشت که ضریب معادله رگرسیون مربوط به متغیرهای وابسته کارایی و رضایت شغلی مخالف صفر است. ضریب تعیین چندگانه مربوط به کارایی و رضایت شغلی 0/11 میباشد که نشان میدهد تقریبا 11 درصد از سهم متغیرهای وابسته کارایی و رضایت شغلی توسط متغیر مستقل فرهنگ سازمانی تبیین و توضیح داده میشود. لذا به منظور حفظ سرمایه های انسانی و ارتقای رضایت و کارایی دبیران، می بایست فرهنگ سازمانی را در مدارس ارتقا داد.
_||_