ارزیابی و برازش مدل مولفههای اخلاق حرفهای مدیران
الموضوعات :عباس علی بذرافشان 1 , مژگان امیریان زاده 2 , رضا زارعی 3 , عباداله احمدی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت، ایران
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، ، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت،
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
4 - استادیار، گروه علوم تربیتی، ، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت، ایران
الکلمات المفتاحية: ارزیابی, مدیران مدارس, برازش, اخلاق حرفهای,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و برازش مدل اخلاق حرفهای مدیران مدارس دوره متوسطه اول استان فارس، انجام گرفته است. این پژوهش از نـوع توصـیفی - پیمایشـی است که با بهرهگیری از روش متوالی- اکتشافی و با استفاده از طراحی مدل مفهومی اولیه و تعیین ابعاد سهگانه اصلی(ساختاری، محتوایی و زمینهای) و نیز14 مولفه فرعی نسبت به تعیین روایی و پایایی مدل و برازش آن اقدام شده است. مدل تحقیق با استفاده از روش معادلات ساختاری( SEM ) و با کمک نرمافزار PLS Smart مورد بررسی و آزمون قرار گرفت. در ادامه، برازش مدل در سه سطح برازش مدل اندازهگیری، برازش مدل ساختاری و برازش کلی مدل(GOF) انجام پذیرفت.در مورد شدت پیشبینی مدل سه مقدار20/0 ،15/0 و 35/0تعیین شده است که در پژوهش حاضر مقدار همه متغیرها، بسیار قابل قبول بود. مقدارRMSR در این مدل 073/0 بود که مقدار قابل قبول کمتر از 80/0میباشد. بنابراین مدل مذکور از برازش بسیار مناسبی برخوردار است. همچنین بار عاملی استاندارد معنیداری t در سطح 95 درصد اطمینان برای تکتک گویههای هر عامل مشخص شده است و مقدار ( R2)56/. حاکی از تأیید مدل با استفاده از معیار مذکور را دارد و قدرت بالای پیشبینی متغیرهای درونزا را تایید میکند .نتایج پژوهش نشان داد که مدل پژوهش از مطلوبیت بسیار بالایی برخوردار است و معیار قدرت پیشبینی مدل، قدرت پیشبینی شاخصهای مربوط به سازهها را نیز مشخص میسازد.
_||_