طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه فرهنگ مدیریت خطا در موسسات آموزشی
الموضوعات :یوسف نامور 1 , الهام صحرایی 2 , صدرالدین ستاری 3
1 - گروه علوم تربیتی. واحد اردبیل. دانشگاه آزاد اسلامی
2 - گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
3 - گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
الکلمات المفتاحية: اعتبارسنجی, پرسشنامه, فرهنگ مدیریت خطا, موسسات آموزشی,
ملخص المقالة :
هدف این مقاله، طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه فرهنگ مدیریت خطا در موسسات آموزشی میباشد که با رویکرد آمیخته اکتشافی انجام شده است. دادههای کیفی با کمک تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شدهاند. 11 نفر از مدیران سازمان و مدیران مدارس که دارای حداقل 10 سال سابقه در امور آموزشی داشتند به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی استفاده شده است. در بخش کیفی، 54 مؤلفه شناسایی شد که در قالب مدل پارادایمیک شامل 5 بعد ارائه شد (شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها). بر مبنای یافتههای حاصل از مرحله کیفی، پرسشنامه طراحی شد. این پرسشنامه از طریق مشارکت 256 نفر از مدیران و معاونان مدارس ابتدایی شهرستان اردبیل با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای اجرا گردید. سپس دادههای کمی به وسیله نرم افزارهای Spss25 ,AMOS24 تحلیل شدند. نتایج مرحله کمی نشان داد، دادههای گردآوری شده با ساختار پنج عاملی پرسشنامه فرهنگ مدیریت خطا در موسسات آموزشی برازش دارد همچنین عاملهای پرسشنامه فرهنگ مدیریت خطا، از همبستگی و همسانی درونی مطلوبی برخوردار بودند.