سنجش مشارکت اجتماعی در توسعه صنعت گردشگری ( مطالعه موردی: شهر ساری)
الموضوعات :سید حسن رسولی 1 , آزیتا رجبی 2 , صدرالدین متولی 3
1 - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز ، تهران ، ایران
2 - دانشیار گروه جغرافیا دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی
3 - دانشیار گروه جغرافیا دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور
الکلمات المفتاحية: مشارکت اجتماعی, گردشگری, توسعه پایدار, ساری,
ملخص المقالة :
گردشگری یکی از حوزههای مهم اقتصادی در جهان محسوب می گردد که با سرعت در حال پیشروی است و حجم قابل توجهی از درآمد، اشتغال و تولید ملی را به خود اختصاص داده است و به عنوان یکی از منابع اثربخش در راستای ایجاد درآمد ارزی یک کشور محسوب می گردد. مشارکت مردم در توسعه گردشگری بخشی از یک حرکت جهانی است و به همین دلیل هم در برنامه های جهانی مانند برنامه جامع گردشگری، بر توسعه گردشگری در سطح ناحیه ای و محلی با مشارکت مردم بومی و جامعه محلی تأکید شده است. اهمیت مشارکت در روابط وپیوندهای اجتماعی به گونه ای است که می توان آن را عنصر اساسی زندگی اجتماعی تلقی نمودکه زمینه همکاری و تعامل را در ابعاد مختلف گسترش می دهد. مقاله حاضر گردشگری را به عنوان صنعتی خدماتی و انسان محور می داند که نقش سازنده مردم به منظور گسترش و توسعه آن با اهمیت تلقی می نماید. نتایج و یافته های پژوهش حاکی از آن است که نگاه به مردم در صنعت گردشگری باید از نگاهی مصرف گرایانه به نگاهی تولید کننده و عرضه کننده تبدیل شود؛ همچنین مردم در توسعه صنعت گردشگری باید وارد بخش تصمیم سازی و سیاستگذاری شوند تا خود را موظف به حضور در بخش اجرا بدانند و با مشکلات و موانع احتمالی مبارزه نمایند. از این روی با توجه به عناصر و عوامل مختلف توسعه صنعت گردشگری راهکارهای پیشنهادی به منظور افزایش مشارکت اجتماعی و مردمی به عنوان محور و شاخص توسعه ارائه شده است