ارزیابی پدافند غیرعامل مبتنی بر سیستم حملونقل شهری (مطالعه موردی: منطقه شرق اصفهان)
الموضوعات : Climatology
شیوا سرتیاک
1
,
مژگان زعیم دار
2
,
امیر مسعود رحیمی
3
,
سید علی جوزی
4
,
حمیدرضا خالدی
5
1 - دانشجوی دکتری مدیریت محیطزیست، دانشکده علوم و فنون دریایی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه محیط زیست ، دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران شمال
3 - دانشیار گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
4 - استاد گروه مهندسی محیطزیست، دانشکده فنی و مهندسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
5 - استادیار گروه کشاورزی، دانشکده فنی و مهندسی، واحد یادگار امام (ره)، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: بحران, پدافند غیرعامل, حملونقل شهری,
ملخص المقالة :
در این پژوهش به ارزیابی نقش پدافند غیرعامل در سیستم حملونقل شهری پرداخته شد. مطالعه موردی پژوهش روی منطقه شرق شهر اصفهان تدوین شد؛ سپس وضعیت برخی از مراکز حساس و مهم در شهر اصفهان با مدلسازی شبکه حملونقل در نرمافزار ترنسکد بررسی و مسیرهای مناسب جهت تخلیه افراد در زمان بحران معرفی شد. خروجیهای در نظر گرفته شده با استفاده از اصول پدافند غیرعامل ازلحاظ شیب، آتشنشانی، بیمارستان و گسل مورد بررسی قرار گرفت. از چهار مسیر خروجی در نظر گرفته شده در شرق اصفهان؛ جاده ورزنه، جاده قهجاورستان و جاده فرودگاه، شیب بالای 8 درصد داشتند که ازلحاظ مدیریت شهری در زمان بحران وسایل نقلیه امدادی نمیتوانند نقش خود را بهخوبی ایفا کنند. ازلحاظ ایستگاههای آتشنشانی هم خروجیهای ذکرشده، فاقد معیار موردنظر است. بیمارستانهای اطراف مسیرهای اضطراری مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد تمامی مسیرهای اضطراری در نظر گرفته شده از این منظر دارای شرایط مناسبی است. تنها مسیر خروجی در شرق اصفهان که وضعیت نسبتاً بهتری نسبت به سه مسیر دیگر دارد، مسیر خروجی جاده نائین (3657) است. همچنین مشخص شد منطقه شرق اصفهان ازلحاظ پدافند غیرعامل در موقعیت خوبی قرار ندارد. مسیرهای در نظر گرفته شده از نظر شاخصهای آلودگی هوا، منتشره از سیستم حملونقل شهری نظیر CO،NOx، HC نیز بررسی شدند. در آخر، راهکارهای مناسب پدافند غیرعامل در حوزه حملونقل شهری ارائه شد.
