تحلیل و مقایسه ساختاری معماری کالبد فضاهای آموزشی کودکان مورد مطالعاتی: مرکز کودکان بی سرپرست آمستردام و باغ اوتیسم اصفهان
الموضوعات :معین خمسه عشری 1 , سیده مرضیه طبائیان 2
1 - دانشجوی رشته معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحداصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
2 - دکترای معماری، دانشیار، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران. (نویسنده مسئول)
marzieh.tabaeian1@gmail.com
الکلمات المفتاحية: مقایسه ساختاری, باغ اوتیسم, کودکان بیسرپرست, مرکز نگهداری کودکان بیسرپرست آمستردام, یتیمخانه,
ملخص المقالة :
این مقاله سعی در مقایسه و تحلیل دو نمونه از مکانهای نگهداری کودکان دارد تا با یافتن پاسخی درست گامی مؤثر در جهت بهبود وضعیت کودکان بیسرپرست و کودکان دارای اختلال اوتیسم ایجاد شود. این تحلیل و مقایسه به لحاظ ساختار کالبدی تأثیر بسزایی در طراحی دارد و پاسخهای روشنتری را موجب میگردد تا با دانستن آنها نیازهای کودکانی که به دلایلی دارای نیاز هستند، شناخته و برطرف شود. هدف این تحقیق یافتن همین پاسخ در نتیجه مقایسه دو طرح اجرا شده در این زمینه است. لذا از بررسی پیشینه و مبانی نظری اینگونه استنباط میشود که انعطافپذیری فضا ازجمله موارد اصلی طراحی برای کودکان بشمار میآید. همچنین استفاده از حجمهای مناسب و متنوع در عین سادگی و بهدوراز پیچیدگی، تزیینات مناسب کودک و پویایی پلان لازم است. در کنار تمام این موارد آنچه حائز اهمیت است، قبل از طراحی و شروع تحقیق، شناخت کودک و ویژگیهای او و خصوصا کودکان با نیازهای ویژه است. این پژوهش از نوع بنیادی با ماهیت کیفی و روش توصیفی - تحلیلی و رویکرد تطبیقی انجام شده است. بهمنظور گردآوری اطلاعات پایه، از روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. سپس به ارزیابی و مقایسه دو نمونه موردی پرداخته شد. جهت بررسی نمونهها، ابتدا شاخصههای موردنظر جهت مقایسه تعیین شدند و باتوجهبه توصیف، بررسی فضاهای موجود در هر دو نمونه با درنظرگرفتن موضوع تحقیق انجام شده است. پس از ارزیابی همه موارد، اصول طراحی معماری، مؤلفههای مشترک و وجوه تمایز و نکات مثبت و منفی هر یک از بناها تحلیل شد. این نکات در بخش یافتهها، در جدولی بهصورت تحلیلی مقایسه شدند تا به عنوان راهکارهای طراحی در اینده مورد استفاده قرار گیرند
_||_