تحلیل و مقایسه ساختاری معماری کالبد فضاهای آموزشی کودکان مورد مطالعاتی: مرکز کودکان بی سرپرست آمستردام و باغ اوتیسم اصفهان
محورهای موضوعی : معماریمعین خمسه عشری 1 , سیده مرضیه طبائیان 2
1 - دانشجوی رشته معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحداصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
2 - دکترای معماری، دانشیار، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران. (نویسنده مسئول)
marzieh.tabaeian1@gmail.com
کلید واژه: مقایسه ساختاری, باغ اوتیسم, کودکان بیسرپرست, مرکز نگهداری کودکان بیسرپرست آمستردام, یتیمخانه,
چکیده مقاله :
این مقاله سعی در مقایسه و تحلیل دو نمونه از مکانهای نگهداری کودکان دارد تا با یافتن پاسخی درست گامی مؤثر در جهت بهبود وضعیت کودکان بیسرپرست و کودکان دارای اختلال اوتیسم ایجاد شود. این تحلیل و مقایسه به لحاظ ساختار کالبدی تأثیر بسزایی در طراحی دارد و پاسخهای روشنتری را موجب میگردد تا با دانستن آنها نیازهای کودکانی که به دلایلی دارای نیاز هستند، شناخته و برطرف شود. هدف این تحقیق یافتن همین پاسخ در نتیجه مقایسه دو طرح اجرا شده در این زمینه است. لذا از بررسی پیشینه و مبانی نظری اینگونه استنباط میشود که انعطافپذیری فضا ازجمله موارد اصلی طراحی برای کودکان بشمار میآید. همچنین استفاده از حجمهای مناسب و متنوع در عین سادگی و بهدوراز پیچیدگی، تزیینات مناسب کودک و پویایی پلان لازم است. در کنار تمام این موارد آنچه حائز اهمیت است، قبل از طراحی و شروع تحقیق، شناخت کودک و ویژگیهای او و خصوصا کودکان با نیازهای ویژه است. این پژوهش از نوع بنیادی با ماهیت کیفی و روش توصیفی - تحلیلی و رویکرد تطبیقی انجام شده است. بهمنظور گردآوری اطلاعات پایه، از روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. سپس به ارزیابی و مقایسه دو نمونه موردی پرداخته شد. جهت بررسی نمونهها، ابتدا شاخصههای موردنظر جهت مقایسه تعیین شدند و باتوجهبه توصیف، بررسی فضاهای موجود در هر دو نمونه با درنظرگرفتن موضوع تحقیق انجام شده است. پس از ارزیابی همه موارد، اصول طراحی معماری، مؤلفههای مشترک و وجوه تمایز و نکات مثبت و منفی هر یک از بناها تحلیل شد. این نکات در بخش یافتهها، در جدولی بهصورت تحلیلی مقایسه شدند تا به عنوان راهکارهای طراحی در اینده مورد استفاده قرار گیرند
AbstractThis article attempts to compare and analyze two examples of Child Care locations to create an effective step towards improving the status of unaccompanied children and children with autism by finding the right answer. Analysis and comparison have a structural impact and provide clearer answers to identify and address the needs of children who are impaired for some reason. The aim of this study is to find the same answer as a result of comparing two projects implemented in this field. As a result of the background and theoretical foundations, it is inferred that space flexibility is one of the main design factors for children. It is also necessary to use the right and diverse volumes in simplicity and intricacy, the right decorations for the child and the dynamics of the plan. In addition to all these things what is important before designing and starting research is knowing the child and his characteristics and ultimately the unaccompanied child and autism. This research has been done in a fundamental way with a qualitative nature and a descriptive _analytic method and a comparative approach. Library and field methods have been used to collect basic information, Then two case examples are evaluated and compared . To examine the samples, the indicators were first determined for comparison, and according to the description, the examination of the spaces in both samples was considered taking into account the research topic. After evaluating all the points the principles of architectural design common components and distinctions and the positive and negative points of each building were analyzed. The positive and negative points in the findings section were analytically compared to be identified in the Amsterdam unaccompanied child care center and the Isfahan autism garden.Conflict of intrest: None declared.This article attempts to compare and analyze two examples of Child Care locations to create an effective step towards improving the status of unaccompanied children and children with autism by finding the right answer. Analysis and comparison have a structural impact and provide clearer answers to identify and address the needs of children who are impaired for some reason. The aim of this study is to find the same answer as a result of comparing two projects implemented in this field. As a result of the background and theoretical foundations, it is inferred that space flexibility is one of the main design factors for children. It is also necessary to use the right and diverse volumes in simplicity and intricacy, the right decorations for the child and the dynamics of the plan. In addition to all these things what is important before designing and starting research is knowing the child and his characteristics and ultimately the unaccompanied child and autism. This research has been done in a fundamental way with a qualitative nature and a descriptive _analytic method and a comparative approach. Library and field methods have been used to collect basic information, Then two case examples are evaluated and compared . To examine the samples, the indicators were first determined for comparison
_||_